logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.09.29 - 6 éve
officeathome

Mit is jelent valójában a home office?

A tények makacs dolgok: a statisztikai eredmények azt mutatják, hogy a magyar munkavállalók kevesebb, mint tíz százalékának van lehetősége akár csak néhanapján otthonról dolgozni - mégis egyre több álláshirdetésben szerepel a “home office” hívószó. Hogy is van ez?

Megtartás - a fő motiváció

Ha kicsit körülnézünk a nagyvilágban, tisztán látszik, hogy a fejlett gazdasággal rendelkező országokban a fenti statisztikai eredmény huszonöt százalék fölött van, tehát vannak vidékek, ahol a munkavállalók több, mint negyede rendszeresen dolgozik otthonról. Természetesen történelmileg könnyebb dolguk van ott a vállalatoknak: sokkal kisebb mértékben küzdenek a bizalmatlanságból és rossz beidegződésekből táplálkozó vállalati kultúra gyakorlatával.

Viszont a munkavállalók tudatossága és a józan ész egyaránt felhívja a HResek figyelmét: ma már minden technikai lehetőség adott, hogy a home office itthon is elinduljon hódító útjára, az álláskeresők pedig egyre nagyobb arányban keresik ezt a lehetőséget. És amikor a vezetők már a saját bőrükön érzik a munkaerőpiaci kihívásokból adódó nyomást, vagy költségoptimalizálás miatt kisebb irodába kényszerülnek költözni, mint ahol kényelmesen elfér a teljes csapat, beadják a derekukat, és elhangzik a bűvös mondat:


„Rendben, legyen nálunk is home office. De csak maximum heti egy nap, abból még talán nem lesz baj.”


 

Hollywood-i történet

A következő hónapok belső és külső vállalati kommunikációjában dübörög a családbarátság, a dolgozók munka-magánélet egyensúlyának támogatása, az álláshirdetésekbe gyorsan bekerülnek a hívószavak: “home office lehetőséggel”, “rugalmas home office politika”, “esetenként home office”, “időszakonként home office munkavégzési lehetőség”, “home office-ra is van lehetőség”.

Az már egy óriási lépés, ha ezek mögött a ködös kifejezések mögött megszületik egy belső home office dokumentum – ezt tíz home office-t engedő cégből sajnos csak hat teszi meg.

Hollywoodban itt érkezne el az a pont, amikor felsővezető, HR-es és munkavállaló kéz a kézben elsétál a naplementében. Ám amikor ezután elindul a stáblista, a kis élettapasztalattal rendelkezők csak annyit mormolnak: „na, és akkor jöhetnek a hétköznapok, úgyis ott dől el minden”.

 

 

Az a fránya valóság

És ha nem csukjuk be a szemünket és a fülünket, akkor azért az esetek túlnyomó többségében beigazolódnak félelmeink az otthoni munkanapokkal kapcsolatban.

Vezetőként megküzdünk a gyanakvásunkkal, hogy nem mindig úgy zajlik az otthoni munka, ahogy szeretnénk. Pénteken délután két órától például már nem is keressük  home office-oló csapatunkat, olyankor már úgysem érjük el őket.

Munkavállalóként rémülten tapasztalhatjuk, hogy teljesen kiesünk az irodai körforgásból amikor otthonról dolgozunk, vagy közvetlen felettesünk este nyolckor is megcsörgeti a mobilunkat, mert ha már megengedte a home office-t, akkor igenis álljunk rendelkezésre, slusszpassz.

 

A teljesség igénye nélkül pár gondolatébresztő kérdés:

A problémákat elkerülendő a tízmondatos home office politikánál kicsit menjünk mélyebbre, mert nem árt pár dolgot tisztázni, mielőtt elindulunk a programmal, vagyis kiengedjük a szellemet a palackból.

  • minden technikai eszköz rendelkezésre áll, hogy elinduljon a program? hogyan kell megváltoztatni a kommunikációs gyakorlatot, hogy fenntartsuk a hatékonyságot?
  • milyen eszközöket kell biztosítania a vállalatnak a munkavállalók hatékony otthoni munkavégzéséhez?
  • hogyan kezeljük azon kollégák demotiváltságát, akik munkakörükből kifolyólag nem dolgozhatnak otthonról? 
  • vezetőként hogyan biztosítsam a csapatmunkát, ha nincs mindenki az irodában?
  • biztos mindenkinek való a home office? milyen készségek és attitűd szükséges a hatékony otthoni munkavégzéshez? mindenkinek automatikusan jár ez a lehetőség? ha úgy látom jónak, visszavonhatom a lehetőséget vagy elutasíthatom a home office igényt?
  • interjú során hogyan tudom megállapítani, hogy a jelentkező alkalmas-e az önálló otthoni munkára?

  • mit ért a vállalat home office alatt? mi az, ami tőlem, mint munkavállalótól elvárható? csak otthonról dolgozhatok, vagy beülhetek egy kávézóba? a munkaidőben végig elérhetőnek kell lennem, vagy elég, ha a munkát elvégzem?
  • Hogy találjam meg az egyensúlyt a munkám és a magánéletem között, ha mindkettő egy színtéren – az otthonomban – zajlik? Hogyan osszam be az időmet, amikor a munkahelyi és magánéleti feladataimmal egyszerre kell zsonglőrködnöm?

 

Egyre több munkáltató ismeri fel, hogy a munkaerőpiaci kihívásokra kiváló megoldást jelent, ha befejezik a trendekkel szembeni harcot, és nyitnak a rugalmas megoldások felé.

De ne felejtsük el: egy ekkora lépés szükségszerűen nyomot hagy a vállalati kultúrán. És nem mindegy, hogy a rugalmasság felé nyitás elindítja cégünket a bizalmon alapuló vállalati kultúra kialakulása felé, vagy az otthoni munkanapok egyszerűen szabadnappá változnak komoly teljesítménygondokat - ebből kifolyólag pedig emelkedő költségeket - okozva a vállalat számára.

Szóval mit is jelent a home office valójában?

Hát... kinek mit! Viszont arról még indulás előtt győződjünk meg, hogy ugyanazt érti home office alatt a vállalat, a vezető és a munkavállaló.

Akkor nem lesz gond!

Ismerős a helyzet? Ha jól jönne egy beszélgetés:

 www.officeathome.net

Címkék:
officeathome

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
OFFICE@HOME

Hatékony otthoni munkavégzés

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu