logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2012.03.25 - 13 éve
[email protected]

Kommunikáció-kultúra, ahol az ember kerül a középpontba

A jövő vállalatainak, amik a gyorsan változó gazdasági és piaci környezetben sikeresek akarnak lenni, már nem gépek-hez, hanem élő organizmusokhoz kell hasonlítaniuk. A szervezeti struktúra megváltozása azonban olyan új szervezeti

A jövő vállalatainak, amik a gyorsan változó gazdasági és piaci környezetben sikeresek akarnak lenni, már nem gépek-hez, hanem élő organizmusokhoz kell hasonlítaniuk. A szervezeti struktúra megváltozása azonban olyan új szervezeti kultúrát is igényel, amiben az ember kerül a középpontba. Ilyen szervezeti kultúra lehet a kommunikáció-kultúra, aminek kialakításában stratégiai szerep vár a HR-re.

 

A szervezeti gépkorszak alkonya

A 20. századi indusztriális menedzsment irányzat a vállalatot jól működő gépezetté akarta alakítani, amiben az egyénre csupán a fogaskerék szerepét osztotta, azt várva tőle, hogy olajozottan (értsd: a szabályozott eljárásoknak megfelelően) hajtsa végre a számára kiosztott, tevékenységeket. A korábbi – és még ma is gyakran divatos - menedzsment megközelítésekben a szabályozott folyamatok kapták a központi szerepet, az ember pedig a rögzített eljárásoknak megfelelően kiszolgálta a folyamatokat. Pont úgy, ahogy a kezelőszemélyzet a gépet. A szervezeti kultúrában az egyik értéket az képviselte, hogy az ember mennyire hatékonyan volt képes kiszolgálni a folyamatokat.

A 20. század legtöbb menedzsment módszere ezt az elvet követte, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy hibásan. Amíg a piaci és a gazdasági környezet stabil és előre kiszámítható volt, ezek a „gépszervezetek” remekül működtek, de a jelenlegi gyorsan változó környezetben, egyre gyakrabban csikordulnak meg a tervezett és szervezett folyamatok az ilyen vállalatokban.

 

A kommunikáció-kultúra

Minél szabályozottabb egy vállalat folyamatrendszere, annál jobban géphez hasonlít, és minél inkább rugalmas, annál inkább egy élő organizmushoz. A jövő vállalatainak komoly alkalmazkodóképességre van szükségük. A rugalmas struktúra mellet – holarchia – olyan új szervezeti kultúra kialakítására is szükségük van, ami a korábbi szervezeti kultúrákhoz képest az emberi tulajdonságokat helyezi a középpontba.

A kommunikáció-kultúra alapját az ember közötti kapcsolati háló (human-network) adja, ami a köztük fennálló szakmai és személyes kommunikációs kapcsolatrendszerre épül. Ez az egyének közötti kommunikációs hálózat nem csupán átszövi, de meg is határozza a vállalat valódi működését. Ez adja egy szervezet organikus jellegét, és befolyásolja alkalmazkodó képességét is.

A kommunikáció-kultúra az emberekre úgy tekint, mint a vállalatot átszövő emberi kommunikációs hálózat önálló elemeire, akik gondolkodnak, döntenek, és saját hatáskörben oldják meg a felmerülő problémákat. Ehhez azonban új – szorosan az emberhez kapcsolódó - értékekre kell építeni az új szervezeti kultúrát, ennek kialakításában és fenntartásában a HR-nek stratégiai szerepe lesz.

 

Kompetencia és kompatibilitás

Míg a korábbi szervezeti kultúrákban többnyire a specialistákat, az egy területen kiemelkedőket értékelték nagyra, a kommunikáció-kultúrában az képvisel nagyobb értéket, ha valaki több különböző szakmai kompetenciával rendelkezik.

Fontos, hogy ebben a kultúrában nem az elméleti tudás, vagy a végzettséget igazoló dokumentum számít, hanem a tényleges, bármikor bevethető gyakorlati tudás az érték. A cél az, hogy a szervezet tagjai minél több tevékenységben legyenek alkalmazhatóak, és ez a tudásuk napi szinten is bármikor alkalmazható legyen! Érték a helyettesítő képesség, mivel a holarchikus struktúrában a folyamatok minden alkalommal különbözően futhatnak le, és a konkrét folyamatlefutás attól is függ, hogy abban a pillanatban épp milyen erőforrások szabadok, és hogy elosztásuk hogyan optimális. A szervezet tagjai minél több kompetenciával rendelkeznek, annál több tevékenységben alkalmazhatóak, ez pedig az egyik feltétele, hogy hatékonyabban, és gyorsabban legyen képes működni a holarchikus struktúra.

 

Döntési képesség és felelős problémamegoldás

Az embereknek fontos, nem szakmai kompetenciákkal is rendelkezniük kell a kommunikáció-kultúrában. Egyik ezek közül a döntési képesség. A szervezet tagjaival szemben elvárás, hogy a saját területükhöz tartozó, és kompetencia körükön belül eső problémákkal kapcsolatban, saját hatáskörükben, a pillanatnyi információk alapján, belátásuk szerint hozzanak döntéseket.

A kommunikáció-kultúrában nincs felelősség ping-pong! A problémát se horizontálisan, se vertikálisan nem lehet átpasszolni. A problémát az észlelőjének kell megoldania, akár egyedül, akár egy általa szervezett teammel. Ezt egy hagyományostól eltérő folyamatmenedzsment metodikára épülő work-flow szoftver is támogatja, melyben a folyamatok nem tudnak „ciklusba esni”.

 

Önszerveződési képesség

A holarchikus struktúra csak akkor működik, ha az egyének képesek felsőbb utasítás nélkül is szakmai csoportokba szerveződni egy probléma- vagy feladatmegoldás érdekében. A kommunikáció-kultúrában ha valaki egy olyan problémát azonosít, amivel nem képes egyedül megbirkózni, képesnek kell lennie megszervezni egy olyan teamet, ami leküzdi a problémát. Ehhez egyrészt megvan a jogosultsága, másrészt a szervezet részéről minden támogatást megkap, vezetési és szakmai szinten egyaránt.

 

Rugalmasság és önmenedzselési képesség

A kommunikáció-kultúrában az egyéneknek lehetőségük van saját munkavégzésüket, terhelésüket, képzésüket, stb. önállóan, saját hatáskörben menedzselni. Természetesen ebben a rendszerben is létezik a teljesítménymérés, de egészen más jellegű, és egészen más hangsúlyt kap, mint a hagyományos szervezeti kultúrákban. Mivel a kultúrában az értéket a széles kompetencia és a helyettesíthetőség képviseli, az egyének saját vállalati karrierjüket is maguk menedzselhetik.

Az emberek, a saját belátásuk szerint alakíthatják a tevékenységeiket, a folyamatok lefutását, és ez által munkaidejüket is. Természetesen ehhez korszerű folyamatmenedzsment metodikára épülő work-flow szoftver is szükséges, de manapság több ilyen már szolgáltatás formában is elérhető.

 

Kommunikativitás

A szervezet tagjainak széles kommunikációs képességekkel kell rendelkezniük. Ebbe természetesen az elektronikus kommunikációs csatornák napi használata is beletartozik, de a kommunikáció-kultúra rugalmassága és problémamegoldó erejének egyik pillére, hogy a személyes kommunikációra helyezi a hangsúlyt. A vezetés egyik legfontosabb feladata, hogy lehetőséget és olyan fórumokat biztosítson az emberek számára, ahol személyes kommunikáció keretében tudják megbeszélni a problémákat. A jövő vállalataiban ennek megfelelően az irodai munkakörnyezet is meg kell, hogy változzon. A jövő irodáját úgy kell kialakítani, hogy helyet tudjon adni a gyakori, kis létszámú megbeszéléseknek.

 

Józan kísérletezés

Az indusztriális menedzsment rendszerekben, a szabályozott folyamatok biztosították a szervezet megfelelő működését, és minden kísérletezés csakis felsőbb kontrol alatt volt lehetséges. Ez a megközelítés gyorsaságot és hatékonyságot biztosított a stabil környezetben. A változó környezetben azonban a rögzített szabályozások veszélyt is jelenthetnek a vállalatra. Pont ezek a szabályozások akadályozzák a gyorsaságot és a rugalmasságot a változó környezetben. A kommunikáció-kultúrában egyéni szinten is megengedett és támogatott kísérletezés biztosítja a vállalat számára azt a képességet, hogy gyorsan és megfelelő választ tudjon adni a piaci és gazdasági környezet változásaira.

 

Folyamatos tanulás és gyors tudásmegosztás

Az, hogy ez a kultúra támogatja a kísérletezést, egyben elősegíti azt is, hogy rengeteg új tapasztalatra tegyenek szert a szervezet tagjai. Ezek a tapasztalatok első körben személyes tapasztalatként épülnek be az egyéni tudásba, a későbbiekben pedig a gyors belső tudásmegosztás miatt gyorsan terjednek a szervezetben és ez által szervezeti tudássá alakulnak.

A változó környezetben versengő csapatok számára – és a vállalatok többsége ilyen –, ma már nem az eszközök magasabb technikai színvonala, vagy a birtokolt erőforrások nagyobb mennyisége jelenti a győzelem zálogát. Ezek a különbségek manapság vagy gyorsan kiegyenlítődnek, vagy eleve nem is jelentenek tényleges előnyt.  A gyorsan változó környezetben annak a csapatnak van nagyobb esélye a győzelemre, amelyik gyorsabban tanul. A kommunikáció-kultúrában az egyén által megszerzett tapasztalati vagy elméleti tudás a lehető legrövidebb időn belül, a szervezet egésze számára ismertté és hozzáférhetővé válik. Ebben a kultúrában az önképzés és a tudásmegosztás az egyik legkomolyabb érték.

 

Szolgáló vezetés

A vezetés és az irányítás jellegének is meg kell változnia. Egy vállalatban, ahol a szervezeti viselkedést a kommunikáció-kultúra jellemzi, a vezetők dolga már nem az, hogy „mechanikus” utasításokat adjanak, és hogy a „munkafelügyelő” szerepét töltsék be. A vezetésnek teljesen új szerepkörre kell felkészülnie: a szolgálatra. Arra, hogy az egyéneknek olyan körülményeket biztosítson, amiben képesek saját döntéseket hozni a vállalati folyamatokban, és a saját ötleteik alapján megtalálni a legjobb vállalati megoldásokat. „Jó munkásokat vegyél fel, és hagyd őket békén!” – mondta William McKnight, a 3M vezérigazgatója.

Ez jóval többet jelent, mint a felhatalmazás. A felhatalmazó vezetés ugyanis csak megenged, illetve átenged bizonyos döntéseket egy meghatározott, előre rögzített rendben. A szolgáló vezetés ezzel szemben olyan szintű szabadságot ad az egyénnek, aminek következtében a folyamatok az egyéni döntéseknek megfelelően, akár különbözően is lefuthatnak.

A szolgáló vezetés csak azt mondja meg, hogy MIT, de nem mondja meg, HOGYAN. Ez a szolgáló vezetés lényege!

 

A HR szerepe a kommunikáció-kultúrában

A HR egyik stratégiai feladata a kommunikáció-kultúrában, hogy kialakítson egy olyan kompetencia mérési rendszert, ami a – szakmai értékek mellett – a kommunikáció-kultúra értékeit is képes mérni az emberek vonatkozásában és a szervezet egészében is. Nem csak a felvételkor kell majd ilyen adatokkal rendelkezni, mivel ebben a kultúrában folyamatos tanulás, önszervezés és önálló munkaidő beosztás is megvalósul, aminek következtében az egyéni kompetencia profilok folyamatosan változnak.

A HR egyik feladata lesz, hogy human-network alapokon kialakított work-flow szoftver segítségével monitorozza ezeket a kompetencia adatokat és profilozza az egyéneket.

Ezzel összhangban a HR stratégiai feladata az is, hogy a vezetés számára piaci és ágazati összehasonlításokat végezzen a kompetenciaprofilok vonatkozásában, továbbá javaslatokat fogalmazzon meg a vállalati stratégiákkal kapcsolatban.

HR feladat ebben a kultúrában az is, hogy képes legyen feltérképezni a vállalat emberi kommunikációs hálózatát, és ezt a hálót menedzselni is tudja. Egy ilyen kommunikációs hálóból számos fontos információ nyerhető. Megmutatható pl. hogy mik az információ terjedése szempontjából lényeges vagy éppen veszélyes pontok a human-networkben, modellezhető a vállalatban az információ terjedése, azonosíthatók az információs nyelők és a teljes háló zavar- és támadásállósága is. Ezek folyamatos figyelése és alakítása a jövőben a HR stratégiai szerepéhez tartoznak majd. A HR feladata lesz az is, hogy korszerű kommunikációs hálózat analízist végezzen a szervezetben, és a kommunikációs háló változásait folyamatosan nyomonkövesse.  

A szervezeti és egyéni kompetencia profilok alapján a HR-re a képzések területén is új feladatok várnak. Ehhez a jelenlegi képzési megközelítésektől alapjaiban eltérő koncepciót kell kialakítani. Olyat, ahol a HR egyik, feladata pont az lesz, hogy azon (is) dolgozzon, hogy a vállalat valóban „tanuljon meg tanulni”. A HR feladata a jelenleginél  sokkal szélesebb kell legyen a képzéstervezésben.

Az egyéni szakmai képzéseken felül újszerű kommunikáció és kooperáció centrikus képzéseket kell biztosítania szervezet tagjainak. Ráadásul ezeknek a képzéseknek a tekintetében a jelenleginél jóval nagyobb hangsúlyt kell kapjanak a belső képzések. A HR-nek egyik feladat lesz az is, hogy az emberek tudásátadási képességit is ismerje és célirányosan fejlessze, továbbá hogy a vállalaton belüli tudásátadás „Akadémiáját” menedzselje.

Holarchia, kommunikáció-kultúra…

Számtalan új, stratégiai szintű feladat vár a HR-re a jövő vállalataiban.

A HR többé már nem lehet „Marika néni, a folyosó végén, balra az utolsó ajtó”!

 

Szilágyi Győző

www.strategiakutatas.hu

www.projektiranyitas.hu

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
sentry_enternet.hu blogja

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás szabadság profitárgyaló tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu