Blogger bejelentkezés
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.04.19 - 10 éve
pannonwork

Beteglátogatás? Táppénz-menedzsment!

A jelenlegi gazdasági helyzetben a vállalatok többsége még mindig igyekszik csökkenteni működési költségeit. A HR-vezetők sincsenek könnyű helyzetben, hiszen részlegük – a legtöbb esetben – jóval kisebb keret-összegből gazdál

A jelenlegi gazdasági helyzetben a vállalatok többsége még mindig igyekszik csökkenteni működési költségeit. A HR-vezetők sincsenek könnyű helyzetben, hiszen részlegük – a legtöbb esetben – jóval kisebb keret-összegből gazdálkodhat, mint a válság előtti években. Egyre nagyobb a kereslet az olyan megoldásokra, melyek alkalmazásával – a cég létszámától függően – akár több millió forint is megtakarítható havonta.

 

A Pannon-Work Csoport a 2008. évi Personal Hungary Emberi Erőforrás Szakkiállításon mutatta be „beteglátogatás” szolgáltatását. A szolgáltatás azóta szép sikereket ért el a piacon, merthogy ebben az esetben nem egészségügyi célú látogatásról van szó, hanem egyértelműen arról, hogy az adott vállalat költségei csökkenjenek.

A szolgáltatásnak nem volt problémamentes a fogadtatása. Sok lehetséges ügyfélnek törvényességi aggályai voltak, ezért összeállították azt a szolgáltatás-ismertetőt, amely a kapcsolódó törvényi hivatkozásokat is tartalmazza. Ez után már egyre több lehetséges ügyfél ismerkedett meg a szolgáltatás előnyeivel. Teljesen konkrét előnyökről beszélhetünk, ehhez referenciaként a következő számokat lehet bemutatni: a szolgáltatás, és a hozzá szervesen kapcsolódó tanácsadás segítségével egy 900 fős cégnél 5,4 %-ról 2,5 %-ra, azaz kevesebb, mint felére csökkent a táppénzes napok száma, és így természetesen a hozzá tartozó költség is. Hasonlóan kedvező eredményekről számolt be egy budapesti, élelmiszer és vegyi áru házhozszállítással foglalkozó ügyfél is.

A nagyobb létszámú (elsősorban 200 fő feletti) cégek esetében ez egy nagyon fontos költségtényező, hiszen létezik olyan vállalkozás is, ahol a táppénzes napok aránya elérte a 16 %-ot, szemben az OEP által közzétett 6-7 % körüli hazai átlaggal. Ha ennek költségeihez hozzászámítjuk a kiesett munkaerő pótlásának költségeit (akár nagyobb létszám, vagy túlóra, vagy kölcsönzött munkaerő igénybevétele), nagyon hamar több százezres, akár több milliós tételt kapunk, mely havi költségként jelentkezik a vállalkozás életében.

A szolgáltatás esetében a látogatáson van a hangsúly, mely nem keverendő össze semmiféle ellenőrzéssel. Ha az ügyfél végigvisz néhány egyszerű folyamatot, melyhez teljes segítséget kap, az a látogatásokkal egybekötve a kívánt eredményt fogja hozni!

Miről is van szó? Ha a látogatás során a táppénzen lévő munkavállaló otthon van, a látogató érdeklődik a hogyléte felől, és információt kér tőle, hogy mikor áll ismét munkába, mert a munkavállalónak – elméletileg - kötelessége lenne erről tájékoztatni munkaadóját. Ha a munkavállaló igényli, a látogató egy lezárt borítékban, átvételi elismervény fejében elhozza az állományba-vételi lapot (táppénzes papír), hogy a munkavállaló mielőbb megkaphassa pénzét. Ha a munkavállaló nincs otthon, a látogató egy írásos értesítést hagy a számára, hogy hamarosan ismét keresni fogja.

A napi körút végén a látogató visszatér a munkáltatóhoz, és beszámol neki a tapasztaltakról.

Ha valaki sorozatosan nincs otthon, akkor a munkáltató az OEP-nél kezdeményezheti a táppénzes állomány jogosultságának felülvizsgálatát.

A tanácsadás kiterjed részben a munkaszerződések módosítására (a jogosulatlanul igénybevett táppénz jogalapot biztosít a munkáltatónak a jogviszony rendkívüli felmondására, de ezt az OEP felülvizsgálatra jogosult főorvosának kell megállapítani), illetve minden munkavállalónak az aláírásával hozzá kell járulnia ahhoz, hogy a munkáltató a látogatást végző cég részére a felkereséshez szükséges adatait (név, lakcím) korlátozott adatkezelési jogosultsággal átadja. Csak azt a munkavállalót kereshetik fel, aki ehhez hozzájárul (aki nem járul hozzá, ahhoz kimegy valaki a cég HR részlegétől, tehát a munkavállaló a hozzájárulás megtagadásával semmit nem nyer).

A munkavállalói érdekképviseletek a dolgozók fokozottabb kiszolgáltatottságától tartottak, volt, aki szerint egyenesen „városi legenda, hogy az emberek csak sumákolnak, és táppénzen lógnak a munkából”. Szerintük az állások egyre bizonytalanabbak, ezért az emberek inkább betegen is elmennek dolgozni, amit alátámaszt a táppénzes napok számának meredek zuhanása. A kilencvenes évek eleje óta kétségtelenül nagyot esett, kevesebb mint a felére csökkent a betegállományban töltött idő, ám az is igaz, hogy eközben a fizetnivaló egyre nagyobb arányban terhelődött át a TB-ről a munkáltatókra.

Az érdekképviseletek véleményével szemben ugyanakkor az OEP közzétette, hogy pl. 2009 első hét hónapjában csaknem egytizeddel ugrott meg a táppénzkiadás, azon belül is elsősorban a passzív táppénzes esetek száma. Ez mégis azt sejteti, hogy a munkavállalók nemcsak olyankor éltek a betegállomány lehetőségével, amikor valamilyen kór döntötte le őket a lábukról, hanem esetenként némi pénzt próbáltak maguknak garantálni az elbocsátások utáni hetekre. Ezzel összecsengettek a Pannon-Work ügyfeleinek tapasztalatai is, akiknél mintegy 50 százalékkal csökkent a táppénzes napok száma a szolgáltatás bevezetése óta.

Megosztás


Tweet
Címkék:
pannonwork

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2021-01-28 11:01:30
Hogyan jussunk el a „NEM”-től az „IGEN”-ig?
2021-01-28 10:36:07
A CHN a WBECS-ről jelenti: Jonathan Reitz- Profizmus profizmust szül
2021-01-28 10:19:03
Gyermekkori címkék felnőttkorban - a Pygmalion hatás
Társ a munkában

Ebben a blogban érdekes esetekről olvashat a HR világából, illetve hasznos ötleteket szeretnénk adni vállalkozások számára

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2021-01-28 11:01:30 | Profitárgyaló

    Hogyan jussunk el a „NEM”-től az „IGEN”-ig?

Cimkefelhő
hr álláskeresés coaching karrier e-learning motiváció állásinterjú vezetés munkavállaló vezető önéletrajz állás toborzas Linkedin munkáltató munka stressz képzés tippek kiválasztás önismeret változás tanulás coach tipp siker online tanulás szervezetfejlesztés Scotwork tárgyalás Y generáció felmondás tananyagszerkesztés Dr. Kocsis Ildikó kommunikáció együttműködés Munka Törvénykönyve ARS ENERGICA tárgyalástechnika visszajelzés fejlődés
Facebook
HR Portal
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : hrblog kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu