Hogyan osszunk meg álláshirdetést a Facebookon?

Múlt heti bejegyzésemben, amiben a jó álláshirdetést a csokipapÃr elsÅ‘ oldalához hasonlÃtottam, azt Ãgértem, hogy esettanulmány keretében konkrét példákkal jövök posting témában. EmlÃtést tettem arról is, hogy mennyire fonto
Múlt heti bejegyzésemben, amiben a jó álláshirdetést a csokipapÃr elsÅ‘ oldalához hasonlÃtottam, azt Ãgértem, hogy esettanulmány keretében konkrét példákkal jövök posting témában. EmlÃtést tettem arról is, hogy mennyire fontos egy jó munkaköri leÃrás ahhoz, hogy megfelelÅ‘ álláshirdetések születhessenek. Nem véletlen a többesszám! Ugyan nem született még bejegyzés sem az úgynevezett intake session tartalmáról, sem a különbözÅ‘ toborzási csatornákról, abban a szakmabeliek nagy része egyet fog érteni velem, hogy a Facebook és általában a social média külön toborzási csatornaként nÅ‘tte ki magát. A Facebookon a következÅ‘ módokon tudunk hirdetni. (Figyelem! A hirdetés ebben az esetben az, amikor valamilyen formában kirakunk egy posztot, és ülünk a babérjainkon, és várjuk, hogy ránk Ãrjanak a jelentkezÅ‘k. A Facebook használható közvetlen jelölt-megkeresésre is. Ebben a bejegyzésben csak a hirdetésrÅ‘l lesz szó.)
- Kirakunk egy posztot a saját oldalunkra, esetleg a céges Facebook oldalra, kérjük az ismerőseinket, hogy osszák meg, és reménykedünk a csodában. Szó szerint a csodában:)
- Facebook oldalakról (úgy lehet felismerni, hogy like-olni lehet magát az oldalt, és jellemzÅ‘en csak az oldal tulajdonosa tud posztolni), meg tudunk hirdetni pozÃciókat, amikor a poszt aljára bekerül egy "Jelentkezés" vagy "Apply Now" akciógomb, és a hirdetésünk listázva lesz a https://www.facebook.com/jobs oldalon
- Szponzorált tartalomként jelentetjük meg a hirdetésünket, Ãgy be tudunk állÃtani célcsoportot (életkor - diszkrimináció?- , lakhely, érdeklÅ‘dési kör alapján), és ennek a körnek a hÃrfolyamán fog megjelenni (feltéve, hogy elég sok pénzt szánunk marketingre).
- Facebook csoportokban (úgy lehet Å‘ket felismerni, hogy csatlakozni kell hozzájuk, és ha az admin másként nem állÃtja be, minden csoporttag meg tud osztani tartalmat) tudjuk közzétenni Å‘ket. Ezeknek a csoportoknak nagyon nagy elÅ‘nye, hogy általában jól specifikáltak, konkrét érdeklÅ‘dési kör, végzettségnek megfelelÅ‘ek, és a toborzó kollégákon kÃvül a többi tag kifejezetten álláskeresési célból csatlakozik.
Szeretném hangsúlyozni, hogy a különbözÅ‘ tÃpusú megosztások, sÅ‘t, sokszor a Facebook csoport jellege, célcsoportja, más-más posztot igényel, ami egy-egy újabb hirdetést jelent a gyakorlatban. Személy szerint nekem a legjobb tapasztalatom a csoportokban való megosztásokkal van, ezért ilyen példákat fogok Nektek mutatni. Esettanulmány #1: Ahogyan sokak elsÅ‘ Facebook hirdetése kinéz: Ami jól sikerült ebben a hirdetésben:
- a képen ugyan nem látszik, de egy kifejezetten toborzás/recruitment területen dolgozók számára létrehozott csoportba került be;
- meg van adva egy e-mail cÃm, amin fel lehet venni a hirdetÅ‘vel a kapcsolatot;
- tiszta a lokáció - Budapest; és a célcsoport érteni fogja azt is, hogy mivel jár az SSC toborzás.
Kihagyott lehetÅ‘ségek:Â
- Nem derül ki a posztból, hogy miért vonzó ez az lehetőség, miért más, mint bármelyik más budapesti SSC toborzói állás;
- Kicsit hanyag megoldás egy linket megosztani ahelyett, hogy kicsit hosszabb, de lényegretörÅ‘ és vonzó leÃrást készÃtettünk volna (és jellemzÅ‘en kevesebben veszik a fáradtságot az ilyen átkattintós megoldások után menni)
- Nincs szegmentálva senioritás szerint, nem igazán derül ki, hogy kinek szól a lehetőség
- Nincsenek hashtagek (#) vagy kiemelések, amik vezetnék a szemet;
- Ez inkább IT probléma, a weboldalról behúzott logo nem méreteződik bele a Facebook mezőbe megfelelően, ezért a logo két oldal lelóg.
Összességében ez egy jó vonalon elindult Facebook bejegyzés egy jól megválasztott és célzott csoportban, amin ugyanakkor látszik, hogy kb. 3 percet tudott rászánni a feladója. Esettanulmány #2: Ahogy sokan csak szeretnének Facebook hirdetést Ãrni: Ami jól sikerült ebben a hirdetésben:Â
- gyakorlatilag már a hashtag-ekből megtudjuk a legfontosabb információkat - terület, cégnév, lokáció
- a képrÅ‘l itt sem derül ki, egy olyan csoportban jelent meg a poszt, ahol elsÅ‘sorban kisgyerekes anyukák vannak, akik rugalmasan végezhetÅ‘ vagy részmunkaidÅ‘s pozÃciókat keresnek;
- folyamatosan visszatérnek a közönséghez szóló kulcsszavak: családbarát, részmunkaidÅ‘, minÅ‘ségbiztosÃtás
- az elsÅ‘ sor megszólÃtja a csoporttagokat: családbarát, részmunkaidÅ‘ hÃvószavak;
- a csoportban szereplők szükségleteivel összhangban lévő értékek jelennek meg felsorolásszerűen: részmunkaidőben is végezhető, van céges ovi és bölcsi;
- remekül használja a poszt szerzÅ‘je a Facebook nyújtotta emojikat - nem túl sok, nem idegesÃtÅ‘, mindnek van funkciója;
- a képes (és videós) posztok sokkal jobban megragadják a figyelmet, ezt remekül kihasználta a szerző;
- pacsi a rövidÃtett linkért, funkciótlan, amikor sorokon keresztül csak a linket látjuk.
Kihagyott lehetőségek:
- érdemes lett volna egy e-mail cÃmet is megadni, vagy bÃztatni az érdeklÅ‘dÅ‘ket, hogy kérdés esetén privát üzenetben tudnak érdeklÅ‘dni;
- egy sorral többet érdemes lett volna megosztani a pozÃció szakmai tartalmáról;
- számomra a kép csak részben tükrözi az egyébként szuper leÃrást - pont a többször megfogalmazott családbarát értékrend megjelenése hiányzik, Ãgy kicsit disszonens a kép a szöveghez*
*a kép mindig egy problémás pont, mert nem jogtiszta képet használni megkérdÅ‘jelezhetÅ‘, a legtöbb recruitment csapatnak nincs saját büdzséje stock fotókra, minden létezÅ‘ pozÃcióhoz profin befotózni saját képet (1) borzasztóan idÅ‘igényes (2) nagyon drága Összességében: ebbÅ‘l a posztból érdemes tanulni, átlátható, értékeket kommunikál, jól lövi be a célcsoportot, a célcsoportnak megfelelÅ‘en kommunikál. Az is látszik, hogy idÅ‘t és energiát szántak ennek a bejegyzésnek a megÃrására. Egy ilyen poszt elkészÃtése, akár 1 órát is igénybe vehet (minél nagyobb a gyakorlatod, annál gyorsabban megy). A legnagyobb értéke, hogy a megfelelÅ‘ platformon szólÃtja meg a célcsoportot, egy nekik szánt üzenettel. Egy vegyészmérnök csoportban ugyanez a poszt megosztva, kevésbé lett volna ütÅ‘képes. Összefoglalva : Érdemes a hirdetési csatornára optimalizált hirdetéssel kijönni, több toborzási csatorna esetén több hirdetésverzió lesz szükséges. Facebook hirdetések esetén (1) a képes, videós tartalmakon lassabban pörgetnek át a felhasználók, ezáltal valószÃnűbb, hogy beleolvasnak (2) a hashtagek vezetik a szemet, érdemes a fÅ‘bb információkat azokkal közölni (3) érdemesebb a posztot magát hirdetésként kezelni ahelyett, hogy egy külsÅ‘ linket osztanánk meg.   Â