logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.01.07 - 14 éve
[email protected]

A szerény vezetők alaposan megverik a celebeket

Jim Collins és munkatársai átfogó kutatásra adták a fejüket, melynek eredményeit a Good to Great (2001) azaz Jóból kiváló című könyvben publikáltak. Közel 1500 jól működő vállalat 40 éves történetét vizsgálták meg, és ki

Jim Collins és munkatársai átfogó kutatásra adták a fejüket, melynek eredményeit a Good to Great (2001) azaz Jóból kiváló című könyvben publikáltak. Közel 1500 jól működő vállalat 40 éves történetét vizsgálták meg, és kiválasztották azt a 11-et, akik egyszer csak elindultak a kiválóság felé vezető úton, és legalább 15 éven keresztül tartósan, legalább háromszorosan megverték a részvénypiaci átlagot (befektetett 1 dollár értékének alakulása tekintetében – cummulative stock return). Olyan vállalatokat sikerült így legyőzniük, mint a Coca-Cola, a GE, vagy a P&G.

Arra keresték a választ, hogy milyen tényezők közösek ebben a 11 vállalatban, amelyek megkülönböztetik őket a mintában szereplő, hozzájuk hasonló vállalatoktól. Számos ilyen eltérést találtak, ebből szeretnék kiemelni néhányat.

Először is meglepődve tapasztalták, hogy a kiválóvá válás időszakában ezeknek a vállalatoknak mondhatni ismeretlen vezérigazgatói voltak. Egyik nagy, sztár-vezető vállalata se került be ebbe a körbe. A celeb vezetők általában csak néhány évre tudtak kiemelkedő eredményeket elérni, aztán vagy romlott a teljesítményük, vagy távozásuk után a cég elindult a lejtőn, esetleg stagnálni kezdett. Két vezérigazgatói tulajdonság párhuzamos meglétét figyelték meg a 11 kiváló szervezetnél: egyszerre voltak szerények, reflektorfényt kerülők, saját szerepüket alulértékelők, és ugyanakkor szakmai értelemben erős akaratúak. Általában nem cserélgették a vezérigazgatókat ezek a vállalatok, és szinte minden esetben belülről építkeztek, és nem külsős csodatévőket hoztak.

A jóból kiválóvá válást egyik esetben sem egy hangzatos nevű változási program eredményezte.

Sok bejegyzésben írtam már arról, hogy a vezetőnek jövőképpel kellene rendelkeznie. Ezen kiváló vállalatok első számú emberei megfordították a sorrendet. Először maguk köré gyűjtöttek egy tehetséges emberekből álló felsővezetői kört, majd utána közösen alakították ki a jövőképet. A könyv úgy fogalmaz, hogy eldöntötték, ki szálljon fel a buszra, kinek kell leszállnia onnan, és aztán meghatározták, hogy merre menjen az a busz. A döntéseket megelőzően komoly, szinte vérre menő vitákat folytattak, de a döntés után mindenki felsorakozott egy irányba.

A könyvben a fentieken kívül több releváns különbség is volt a jó és a kiváló cégek között, többnyire üzleti természetűek, melyekre itt terjedelmi okok miatt nem térek ki.

Talán érdekes, hogy kik voltak a 11 cég között. Fontos megjegyezni, hogy a kutatás az 1990-es évek végén lezárult, tehát a vállalatok 2000 utáni tevékenységét, sorsát nem vizsgálta. Az általunk ismert nemzetközi vállalatok közül közte volt a Gillette (azóta megvette a P&G), a Philip Morris és a Kimberly-Clark (Huggies pelenka, Kleenex papírzsebkendő). Pikáns volt a kiváló cégek között olvasni a Fannie Mae-t, ami a „subprime-válság” egyik főszereplője lett egy évtizeddel később…

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Tudatos Vezetés

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu