logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2011.07.24 - 14 éve
[email protected]

Akik próbálkoznak megcáfolni Murphy törvényét

Sokféle autóval jártam már az utóbbi 20 évben a Trabanttól a Saab-ig. A Trabantról annyit, hogy amikor eladtam, hozzá kellett még tenni egy kis pénzt, és tudtam venni belőle egy akkor normálisnak számító kerékpárt. A Saabról pedig

Sokféle autóval jártam már az utóbbi 20 évben a Trabanttól a Saab-ig. A Trabantról annyit, hogy amikor eladtam, hozzá kellett még tenni egy kis pénzt, és tudtam venni belőle egy akkor normálisnak számító kerékpárt. A Saabról pedig megemlítem, hogy 100 ezer km után azt mondták több szervizben is, hogy valami tömítést ki kell cserélni a váltónál, ezért ki kell szedni belőle az egész motort, több százezer forint munkadíjért.

Sosem tanúsítottam márkahűséget, kivéve a legutóbbi időkben, amikor egy Toyota után egy másik Toyota is becsatlakozott a családhoz. Egyszerűen azért történt így, mert ez a jármű kivételesen egyszer sem romlott el. Az összes többiről ez nem volt elmondható. Emellett meglepően kedvező a fenntartási költsége (üzemanyag, szerviz, biztosítás, stb.). Valamint abba a korba értem, amikor már képes vagyok úgy kanyarodni, hogy ne legyen muszáj nyikorogni az abroncsoknak, és azon is túl vagyok, hogy a gépkocsit státuszszimbólumnak használjam.

Hogy miként képes a Toyota olyan autókat gyártani, amelyek nem nagyon romlanak el (vagy ha gyanús, akkor visszahívják), Jeffrey K. Liker 400 oldalban foglalja össze A Toyota módszer – 14 vállalatirányítási alapelv c. könyvében. Régóta szemezgettem vele, de azt gondoltam, hogy túlzottan termelési szakkönyv ahhoz, hogy végigrágjam rajta magam. Aztán csak nekifogtam. Nem fogom most azt a több száz oldalt összefoglalni egy blogbejegyzésben, főleg, hogy a felét már megírtam. Inkább kiemelek néhány elvet, megközelítést, ami sokaknak érdekes lehet.

Ez a vállalat tette híressé a lean termelést, a just-in time-ot, a kaizent (folyamatos fejlesztés), a jidoka-t (leállás minőségi probléma esetén), az egydarabos áramlást, a heijunka-t (kiegyenlített termeléstervezés), az 5S-t (kb. tegyél és tarts rendet és tisztaságot) és az 5 miért kérdés használatát a problémák gyökérokának meghatározásához.

A Toyota irányítási filozófiájának alapja a hosszú távú gondolkodás, ahol a vezetési döntéseket ily módon hozzák meg, alkalmanként a rövid távú célok rovására is. Erre épülnek a folyamatok, amelyek a veszteségek kiküszöbölésére összpontosítanak. Az előző bekezdésben említett módszerek mellett a feladatok szabványosítását, a könnyű vizuális ellenőrizhetőséget és csak a megbízható, alaposan tesztelt technológiák alkalmazását tartják fontosnak.

Vezetői utánpótlás tekintetben gyakorlatilag mindig belülről építkeznek, így biztosítva, hogy a vezetők jól értsék a cégfilozófiát. A munkatársakat a legalsó szinteken is bevonják a problémamegoldásba és a folyamatos fejlesztésbe. A munkakör-gazdagítást az 1990-es évektől alkalmazzák (pl. rotáció; a csapatok nem csak részfeladatokkal foglalkoznak, hanem végigvisznek egész projekteket, stb.). Tudatosan alkalmazzák a motivációs elméleteket. Maslow piramisának alacsonyabb rendű szükségleteire, valamint Herzberg higiéniás tényezőire gondot fordítanak, hogy az embereknek e területeken ne legyen hiányérzete. A folyamatos fejlesztés, a bevonás és a munkakör-gazdagítás pedig a magasabb szintű motivátorokat célozza. A taylori tudományos vezetés elveit is követik, de nem egyéni, hanem csoportszinten (alapos kiválasztás, szabványosított munkakörök, képzés, jó teljesítés anyagi jutalmazása, stb.). A skinneri megerősítés-elmélet a folyamatos visszajelzéssel és megerősítéssel kerül alkalmazásra. A vizuális visszajelzési rendszerek pedig pontosan mutatják, hogy hol tartanak a dolgozók a kitűzött célokhoz képest.

Az alapelvek része még, hogy a beszállítókat tisztelik, segítik és fejlesztik, miközben magasra teszik számukra a lécet. Taiichi Ohno szerint „ A Toyota Termelési Rendszer szellemétől teljesen idegen az a hozzáállás, hogy az anyavállalat a beszállítók kizsigerelése révén javítsa üzleti teljesítményét.”

Végül ejtsünk szót három probléma-megoldási alapelvükről. A vezetők személyesen, saját szemükkel győződnek meg a problémákról. Lassú, konszenzusos döntéshozatalra, majd gyors megvalósításra törekszenek. Az összes alapelvvel egy tanuló szervezet kialakítását segítik elő.

Ezzel a működésmóddal a cég nemcsak arra képes, hogy ritkán elromló autókat tud gyártani, hanem a világ legnagyobb autógyárainak képzeletbeli dobogóján az első három hely egyikén található az utóbbi években. Őket csapta meg legkésőbb a 2008-2009-es válság, és az utóbbi évtizedekben majdnem végig nyereségesen tevékenykedtek.

Címkék:
[email protected]

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
Tudatos Vezetés

...egy blog a HR Blogon...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu