Közösségi média a vállalati tanulásban
Az ember társas lény – ez nem újdonság. Az internet korában, és különösen az utóbbi évek közösségi médiás világában mind időben, mind földrajzilag megnövekedett az a tér, amiben társas bír lenni. Csak egy hazai adat: a Faceb
Az ember társas lény – ez nem újdonság. Az internet korában, és különösen az utóbbi évek közösségi médiás világában mind időben, mind földrajzilag megnövekedett az a tér, amiben társas bír lenni. Csak egy hazai adat: a Facebook lakossági penetrációja több mint 28%. Az internethasználók körében nyilván még magasabb. Hát biztosan a gyerekek ezzel szórakoznak. A tény ezzel szemben a következő: a felhasználók 50%-a 25 évnél idősebb, tehát aktív dolgozó korú (forrás: Social Times). A DEVISE Hungary tavalyi döntéshozói felmérése azt találta, hogy a vezetők 52%-a tudatosan nem használja a közösségi honlapokat, viszont 48% igen, akár többet is párhuzamosan. Ahogy a téma két szakértője, Bingham és Conner fogalmaz: „A közösségi média megérkezett, függetlenül attól, hogy részt veszel-e benne. Az emberek társas lények, és az új technológiák segítségével kapcsolatokat fognak teremteni. Két választásod van: az útjukba állsz, vagy felszállsz a fedélzetre.”
Mára már talán minden vállalat belátta, hogy valamiféle honlapra (web 1.0) szükség van. Az utóbbi pár évben egyre több cég érezte úgy, hogy marketingtevékenységében szerepet kellene, hogy kapjon a web 2.0, az internetes média azon területe, ahol a felhasználók interaktív módon közreműködnek a tartalmak előállításában. A vállalatok egy része ebben előrébb jár, a többsége egyelőre inkább csak nem akar kimaradni. Két dolog feltétlenül motiválja őket: egyrészt tömegek vannak jelen a befogadó oldalon, másrészt a hagyományos marketingtevékenységekhez viszonyítva ez szinte ingyen van.
A mi érdeklődésünket Pusztai Csaba kollégámmal viszont nem a marketing-felhasználás keltette fel, hanem egy újabb alkalmazási lehetőség: miképpen használják az úttörő szervezetek a közösségi média eszközeit a vállalaton belül: a tanulás, a kommunikáció, a közösségépítés és a innováció területén. 2011. április 13-án nyílt tréninget tartunk ebben a témában a KPMG-BME Akadémián.
A program első részében áttekintjük a témakör háttér-ismereteit: a szervezeti tudás és tanulás, a bizalom- és közösségépítés alapkérdéseit, valamint a hálózatos világ és a web 2.0 szerepét mindebben.
Aztán konkrét példákat tárgyalunk az utóbbi évek nemzetközi gyakorlatából:
Belső közösségi oldalak kialakítása pl. a munkatársak informális kapcsolatainak erősítése érdekében.
Vállalati web-alapú fórumok létrehozása, ahol pl. szakmai tanácsokkal, ötletekkel, támogatással szolgálhatnak egymásnak a szervezeten belül (vagy akár földrajzilag is) egymástól távolabb dolgozó kollégák/teamek.
Blogok (web-es naplók) publikálása, amiben a munkatársak (vezetők) megoszthatják tapasztalataikat, kezdeményezéseiket, gondolataikat a vállalati élet olyan aspektusairól, amelyekre élő szóban nem adódik alkalmuk.
Wiki, közösen szerkesztett tudástár bármilyen olyan témában, amit nem fednek le (vagy nem tudnak lefedni) a formalizált vállalati információs rendszerek, de mégis fontosak a szervezet olajozott napi működéshez és például az új munkatársak szocializálásához.
Microsharing, gyors és rugalmas kapcsolattartás csapaton belül és csapatok között, amikor fontos egymás követése és a folyamatos, de rövid visszajelzés az előrehaladásról.
Az egynapos képzés második felében a gyakorlati alkalmazással kapcsolatos feladatok, valamint a bevezetés lépései és kihívásai kerülnek a középpontba.
A képzésre ezen a linken lehet jelentkezni.