Miért nem lett Teréz anyából sztár üzletkötő?
Hogy miért nem lett Teréz anyából sztár üzletkötő? Erre a kérdésre leginkább ő adhatta volna meg a választ. Ám e nélkül a felelet nélkül is sokat sejthetünk arról, hogy miben rejtőzik ennek a talánynak a megoldása.
Ha most a
Hogy miért nem lett Teréz anyából sztár üzletkötő? Erre a kérdésre leginkább ő adhatta volna meg a választ. Ám e nélkül a felelet nélkül is sokat sejthetünk arról, hogy miben rejtőzik ennek a talánynak a megoldása.
Ha most azt gondolod, hogy Kalkuttai Boldog Teréz olyan messze esett az üzlettől, mint Makó Jeruzsálemtől, akkor érdemes tudnod, hogy az édesapja sikeres építési vállalkozó volt Albániában. Igaz, hogy Ágnes (ez volt Teréz anya eredeti neve) 9 éves korában az apja váratlanul elhunyt, és ez nagy hatással volt a gyermek sorsára.
Mindenesetre azonban ma már nehéz lenne úgy elképzelni Teréz anyát, amint a tőzsdei brókerek mindennapi harcát vívja, vagy egy leendő ügyfélnek éppen lakást, befektetést vagy táplálék-kiegészítőt kínál. Pedig Ágnesben óriási volt a belső motiváció. E nélkül a hajtómotor nélkül nem vihetett volna végbe olyan nagy tetteket, mint a Szeretet Misszionáriusai szerzetesrend megalapítása.
Ahogyan azonban azt McClelland motivációs elméletéből tudjuk, a motiváció 3 féle jelleget ölthet. Ezek a jellegek a kapcsolatmotiváció, a hatalommotiváció és a teljesítménymotiváció. Természetesen ezek a motivációtípusok nem kizárólagosak, de szinte minden ember esetében fellelhető köztük egy domináns.
Ha választanom kellene, akkor Teréz anya esetében a kapcsolatmotivációra szavaznék. Bár tetteivel lényegesen befolyásolta rengeteg ember életét, mégsem jellemezhető Martin Luther King hatalommotivációjával, ahogyan a baptista tiszteletes buzdító szavakkal, hitének hangos hangot adva és egyre több követőt szerezve, nyíltan szembeszáll a faji megkülönböztetéssel. De nem jut eszembe Teréz anyáról egyetlen teljesítménymotivált olimpiai bajnok sem, pedig személyes példájukkal ők is számtalan ember életére vannak inspiráló hatással.
Ahogyan Kalkuttai Boldog Teréz mondja, az ő hitvallása, hogy segítse az éhes, ruhátlan, hajléktalan embereket, az olyanokat, akik nemkívánatosak, szeretetlenek és akiket a társadalom kitaszít magából.
Ezért amikor vezetőként ösztönözni szeretnél, jusson eszedbe, hogy nem lehet mindenkiből sztár üzletkötő! Próbáld meg feltárni, hogy kinek mi az igazi belső hajtómotorja - ennek egyik ősi módja, ha beszélgetsz vele, és őt is megkérdezed erről -, és aszerint megtalálni neki azt a feladatot, amiben kiteljesedhet, és amiben ezáltal boldoggá és kiválóvá válhat.
Mert a valódi ösztönzés lényege nem az, hogy mindenkit teljesítménymotivációra kényszerítsünk - hiszen ez nem is lehetséges -, hanem az, hogy szüntelenül arra inspiráljuk az általunk vezetetteket, hogy keressék és megleljék magukban a belső motivációt.