Mire valók és mire nem valók a szervezeti célkitűzések?
Jó néhány évvel ezelőtt egy ismerősöm elcipelt a Kongresszusi Központba egy szuper-nemzetközi Amway konferenciára. Soha nem voltam, és a rendezvény után sem lettem Amway-es, de ott azok a lányok és fiúk tudtak valamit.
Ma számos
Jó néhány évvel ezelőtt egy ismerősöm elcipelt a Kongresszusi Központba egy szuper-nemzetközi Amway konferenciára. Soha nem voltam, és a rendezvény után sem lettem Amway-es, de ott azok a lányok és fiúk tudtak valamit.
Ma számos és neves üzleti "bestseller" azt sugallja, hogy ha a dolgozók megismerik a szervezet céljait, akkor motiváltakká válnak. Hogy mi következik ebből? Szerintem az, hogy ha vezetőként motivált munkatársakat akarsz, akkor nincs más dolgod, minthogy napról-napra, újra és újra elismételd a csapatodnak a céged üzleti célkitűzéseit, és aztán következhet a végtelen türelmű csodavárás.
Hogy megtörténik-e a csoda, ha így teszel? Nem tudom, mivel jómagam még egyszer sem találkoztam olyan vezetővel, aki a cége üzleti célkitűzéseit napról-napra, újra és újra minden munkatársának elsorolta volna. De miért is tenné?
Hiszen nincs egyetlen barátom sem, aki reggelente a szervezet céljaival ébredne. Egyetlen ismerősöm sem tapétázza ki üzleti célszámokkal és teljesítménymutatókkal a nappaliját. Nem ismerek senkit, akit ha megkérdezek, hogy mire vágyik a legjobban, akkor gondolkodás nélkül a hosszútávú vállalati stratégiát prezentálná. Még jómagam sem teszek ilyet, pedig az anyám szerint én vagyok a tipikus munkamániás.
Szóval, ott vagyok az Amway konferencián, és a színpadon a "Gyémánt-fokozatúak" nem a vállalat céljait harsogják, hanem a saját szenvedélyükről mesélnek a nagyérdeműnek. Ma is látom magam előtt azt a külföldi öltönyös úriembert, aki átszellemülten beszél arról, hogy minden álma egy Velorex volt, amit az Amway-ben keresett pénzén vásárolt. Persze, mondhatod, hogy: -"Velorex? Hát ez mekkora idiótaság!" De nem ez a lényeg.
Mert mit tudott az Amway? Tudta, hogy az emberek motivációjának NEM a szervezeti célok, hanem az egyén saját szenvedélye az egyetlen forrása. Tudta, hogy az emberek motivációját nem a vállalati jövőkép és nem a stratégia, hanem a személyes céljaik, vágyaik, álmaik és a szenvedélyük táplálják.
Hogy mire jók a szervezeti célok? Hogy megmutassák a vezetőknek, merre kell evezniük abban a közös csónakban. Mert ha mindenki egy csónakban evez, az még édeskevés. Hiszen ha nem ugyanabba az irányba húzzák a lapátokat, akkor mindenkinek menthetetlenül szétázik az irhája.
S hogy mire jók a szervezeti célok a dolgozóknak? Arra, hogy a csapatuk céljai között rátaláljanak egy olyan, a szervezeti célok eléréséhez vezető tevékenységre, amelyben örömüket lelik. És ami még ennél is fontosabb, hogy ez a tevékenység olyan legyen, amely előbbre viszi őket a saját, egyéni vágyaik, álmaik, céljaik, sőt szenvedélyük valóra váltásában.
Mert egyetlen alkalmazott sem dolgozik vérével és verejtékével azért, hogy a részvényesek vagy a cégtulajdonosok minél több profitot zsebelhessenek be. Minden ember saját magáért hajlandó és kész megtenni a legnagyobb erőfeszítéseket. Ahogy az a külföldi öltönyös úriember sem az Amway üzleti eredményiért hajtott, hanem a számára kincset érő Velorexért.
Az Amway nem mondja, hogy tedd ki a faladra a logónkat, és imádd minden reggel és este a céget. Hanem azt mondja, hogy ha a Holdra akarsz eljutni, akkor tedd ki a faladra a Hold képét, és minden reggel tudd, hogy aznap mit fogsz tenni a saját, egyéni céljaid eléréséért. És ha a válasz az, hogy azért, hogy a Holdra jussak, megyek és dolgozom az Amway-ben, akkor az mindenkinek "cool", mert mind az Amway, mind pedig Te magad egyre közelebb kerülsz ahhoz a vágyhoz, célhoz, álomhoz - nevezd, aminek szeretnéd -, amit a cég kitűzött, és amit Te kitűztél.
Ezért a vezetőknek érdemes elgondolkodniuk azon, hogy az egyén szenvedélyét és a szervezet céljait egymással összehangolják, harmonizálják. Mert a munkatárs a saját vágyaiért dolgozik a legkeményebben. Mert az alkalmazottakat semmire sem motiválják a tőlük idegen és távoli vállalati célkitűzések. Mert az embereket a saját, egyéni szenvedélyük hajtja, ha hajtja. És ezért történik úgy, hogy az az ember fog kiválóan dolgozni a cégben, akit a munkája előbbre visz a saját céljai, álmai, vágyai valóra váltásában. És amikor ez így lesz, akkor válik majd lehetővé, hogy az egyén szenvedélye, motivációja által a szervezet is elérje a hőn áhított profitot, és hogy kikerekedjenek mind a zsebek, mind pedig az üzleti célszámok.