A felsőoktatásnak az ipar keze alá kell dolgoznia
Ecotech Közép-európai Innovációs és Technológiai Zrt. néven K+F profilú vállalkozást alapított a Dunaújvárosi Főiskola (DF). szektorközi együttélés jegyében, a Videoton Holding Zrt. együttműködésre lép az oktatási intézménnyel.
A Dunaújvárosi Főiskola erőforrásaira alapozva jött létre az Ecotech Közép-európai Innovációs és Technológiai Zrt. A spin off cég az élenjáró technológiai ágak honosításában és fejlesztésében kíván versenyelőnyt elérni a hazai piacon. Ennek érdekében olyan innovációs centrumot hoz létre, ahol lehetőség van a fejlesztések inkubálására, tevőlegesen részt vesz vállalatok fejlesztésében és a technológia transzferen túl új kompetenciákat hoz létre a valós ipari igények kielégítésére - mondta dr. Jenei István, az Ecotech Zrt. vezérigazgatója.
Dr. Bognár László a Dunaújvárosi Főiskola rektora szerint a felsőoktatási K+F nagy hibája, hogy nincs igazi outputja. A források elköltésének ésszerűsége abban az esetben nem válik megkérdőjelezhetővé, ha annak közvetlen ipari és gazdasági haszna is van. "Alapvető probléma, hogy a felsőoktatási intézmények többségéből hiányzik a piaci gondolkodásmód. Egy olyan, többnyire műszaki szakemberek képzésével foglalkozó intézmény, mint amilyen a Dunaújvárosi Főiskola is, egy olyan, piaci elvek alapján működő világ számára bocsájtja ki szakképzett munkaerőt, amely egészen más érdekek mentén működik, mint egy felsőoktatási intézmény. Egy felsőoktatási intézmény nem ismeri a valódi ipari igényeket, és az intézmény munkakultúrája sok esetben nem kompatibilis a versenyszférával, mivel a felsőoktatásnak nincsen ipari tapasztalata. A felsőoktatási intézmények többsége számára hiába nyíltak meg Európai Uniós források, nagy részük nem tudja mit kell kutatni, és ebből az okból kifolyólag nincs is igazi, az ipar vagy a gazdaság számára hasznosítható végterméke sem a felsőoktatási K+F-nek. A felsőoktatásnak az ipar "keze alá" kell dolgoznia. Éppen ezért a jövő felsőoktatási intézménye akkor működik jól, ha az intézmény tevékenységi körében ugyanolyan hangsúlyos szerepet kap a K+F, mint az oktatás és ehhez mérten alakítja ki fejlesztési stratégiáját" - mondta dr. Bognár László.
Lakatos Péter, a Videoton Holding Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy egy ország közép-hosszú távú gazdasági-ipari stratégiája kell meghatározza a tudásépítés irányait. "A multinacionális cégek a fejlesztést, innovációt érintő döntéseiket még centrlizáltabban hozzák, mint a gyártásban, vagy a beszerzésben. A feldolgozóipar legnagyobb foglalkoztatást jelentő - ráadásul modernnek számító - területein, mint az autóipar és az elektronika, nem alakult ki a rendszerváltás óta eltelt 2O évben az a hazai meghatározottságú tudásbázis, amire hosszú távon sikeres, legalább európai szinten mérvadó iparágakat lehet építeni. Az elmúlt 1O évben idetelepült fejlesztőközpontok izoláltan működnek, részfeladatokat látnak el, éppen ezért nem könnyű rájuk integrált gazdaság-stratégiát építeni. Nem az iparágakkal vagy a globális szereplőkkel van a baj, hanem sokkal határozottabb, strukturáltabb és önbizalommal telibb viselkedésre van szükség mind a kormányzati, mind pedig a felsőoktatási/tudományos szereplők részéről. Fontos, hogy egy-egy nagyobb, több száz fős államilag támogatott fejlesztőközpont körül valódi hazai később önálló alkotásra képes - holdudvar alakuljon ki. A Videoton olyan felsőoktatási intézménnyel köt együttműködési megállapodást, amely azonosulni tud ezzel a gondolatmenettel" - fogalmazott a Videoton vezérigazgatója.
A felsőoktatási intézmények felelősségének kettősségét minden résztvevő hangsúlyozta. Egyrészt a hazai viszonyok közt jól alkalmazható, gyakorlatias szaktudás átadása, és hallgatók hazai innovációs láncba való integrálása, másrészt a végzettek itthoni elhelyezkedésének a segítése is a felsőoktatási intézmények feladata. A felsőoktatási K+F igazi hozománya két területen mérhető: egyrészt az ipari alkalmazhatóság területén, másrészt pedig egy felsőoktatási intézmény elsődleges célja mégis az, hogy versenyképes munkaerővel lássa el a piacot. A felsőoktatás fejlesztésének a hallgatókat közvetlenül támogató intézkedések mellett elengedhetetlen része az intézmények infrastrukturális fejlesztése, ez a versenyképes tudás záloga.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 3 hónapja
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 4 hónapja
- Rekordot döntött ennek a képzésnek a népszerűsége – egyre több fiatal látja benne a jövőt 4 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 4 hónapja
- Kiderültek a 2025-ös felvételi ponthatárok, brutál magas számok az élmezőnyben 4 hónapja
- Ma este hirdetik ki a felsőoktatási ponthatárokat 4 hónapja
- Így változott a felsőoktatás 2010 óta - hányan, hol és mit tanulnak ma? 4 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 5 hónapja
- Magánegyetem lett a BME a MOL belépésével 5 hónapja
- Meghossszabbítják az év végéig felvett diákhitelek kamatstopját 6 hónapja
- Díjazták a legjobb magyar egyetemeket 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?