Átmeneti időszak a mesterképzések területén
A bolognai felsőoktatási rendszer bevezetése következtében 2008-ban és 2009-ben gyakorlatilag ideiglenesen megszűnik a mesterszakképzés: a hagyományos, ötéves képzést végzők ugyanis az egyetemi diploma birtokában már nem mennek mesterképzésre, az alapszakosok meg még nem tudnak.
Maradnak tehát a hagyományos rendszer szerint főiskolai diplomával rendelkezők (és persze az újabb egyetemi végzettséget megcélzók), a korábban, illetve a 2008-ban vagy 2009-ben diplomázók. A hazai mesterképzések két évig tehát leginkább nekik kínálják az újfajta egyetemi szintű végzettség megszerzésének lehetőségét.
A főiskolai végzettséggel rendelkezők természetesen később is beiratkozhatnak a mesterképzésekre, ennek a jogi lehetősége tartósan fennáll, viszont várhatóan az elkövetkező két év körüli időszakban lesznek a legjobb bejutási esélyiek. Az egyetemekre érkező alapszakos hallgatók jelentős része, felmérések alapján nagyjából 80-90 százalékuk, azzal az elképzeléssel iratkozott be az egyetemek alapszakjaira, hogy mindenképpen tovább kíván menni majd az ottani valamelyik mesterképzésre. Ez a 2010 felé végzős réteg minden bizonnyal némi előnnyel is indul majd az intézmények által nagy önállóság mellett szervezett felvételi eljárásokon, így őket "kívülről" kiszorítani a mesterképzések igen szűk felvehető létszámkereteiből, bizonyára igencsak nehéz lesz.
Jogszabály tiltja ugyan, hogy felvételnél diszkriminálni lehessen az alapdiploma szerint, tehát például a Műegyetem nem mondhatja az, hogy csak műegyetemi alapképzést végzett hallgatókat vesz föl, de annyi előnyük bizonyára lesz a "háziaknak", hogy könnyebben felkészülhetnek a valószínűleg az ő alapszakos ismereteikre (például azokra a tankönyvekre) építő felvételikre. A felvételkor szerezhető összesen 100 pontból egyébként 55 az intézmények kereteink belül dől el, a fennmaradó 45 pont pedig a korábbi tanulmányi eredmények átlagából adódik.
A főiskolások esélyei tehát valószínűleg a következő egy-két évben a legjobbak. Sokuk számára ez a lehetőség minden bizonnyal az "égből pottyant" most le, hiszen a korábbi jogszabályok szerint főiskolai végzettségük csak igen nehézkesen volt egyetemi szintre emelhető, ráadásul e lehetőség szigorúan csak alapdiplomájuk területén nyílt meg számukra, azaz például egy mérnöknek a mérnöki, egy közgazdásznak a közgazdaságtudományi területeken. A mostani felsőoktatási reformokkal ez az eddigi merevség is fellazult, az egyes területek között - legfeljebb néhány tantárgy kiegészítő letétele mellett - megnyílt az út.
Ha az elvégzett szak és az elvégezni kívánt mesterszak nagyon különbözik egymástól, vagyis a nagyobb szaktávolság, az értelemszerűen nehezíti a továbbtanuló dolgát. Persze kérdés, hogy mit tekintünk nehéznek. Az, hogy valaki egy szociológusi vagy külkeres végzettséggel úgy tud csak közgazdász vagy MBA végzettséget szerezni, hogy különbözeti tárgyként esetleg el kell végeznie néhány tantárgyat, nem összehasonlítható azzal, hogy az eddigi struktúrában milyen kompromisszumokat kellett kötnie. Ezek a tárgyak ráadásul azért kellenek, hogy utána a mesterképzési tárgyakat értse, és el tudja végezni, tehát, ha ezeket a tárgyakat nem kellene teljesítenie, a hozzájuk tartozó tudást valahogy akkor is meg kellene szereznie.
Sok helyen a világban egyébként nincsenek ilyen áthidaló kurzusok, hanem lényegében bárki bárhova beiratkozhat, csak éppen senki nem ígéri a hallgatónak, hogy képes azt elvégezni, hanem ha el tudja, akkor végezni, ha nem, akkor majd kibukik. Magyarországon köztes megoldás született. Vannak áthidaló képzési elemek, de ezek azért nem vesznek el túl sok időt a hallgatóktól.
A jelenlegi körülbelül száz mesterképzési szak mindegyiknek egyedi felvételi, belépési követelményei vannak, de nagyjából általánosnak mondható, hogy megjelölnek nagyjából hatvan kreditnyi ismeretanyagot, azaz törzsanyagot, és az a feltétel, hogy ebből legalább harminc kreditet teljesíteni kell a felvételhez. Megnézik, hogy a felvételiző korábban elvégzett tárgyaiból, mit lehet ide ehhez elfogadni, és a maradékot – maximum harminc kreditnyit – kell csak külön teljesíteni. Ötkredites tantárgyakkal számolva ez maximum hat tárgy, tehát maximum ennyit kell teljesíteni a "szakterület-váltáshoz". Ezeket az "áthidaló" tantárgyakat a hallgató egyébként a mesterképzéssel párhuzamosan végezheti el.
A vitt tantárgyak elismerése természetesen erősen függ a befogadó az intézmény lojalitásától, hozzáállásától, hiszen ha valaki tanult például közgazdasági jellegű tantárgyakat 1990 előtt, amit akkoriban még éppenséggel politikai gazdaságtannak is hívhattak, akkor megítélés tárgya lehet, hogy ezt most mennyiben fogadják el, és mennyiben nem. Várhatóan gyakori lesz az a hozzáállás is, hogy megfelelő alap esetén is engedik a hallgatót bejutni, mondván majd később egyénileg pótolja azt.
Forrás: dr. Andor György, a BME GTK Pénzügyek Tanszékének vezetõje
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A német nyelvet tanulók létszáma folyamatosan zuhan. Teljes cikk
Idegennyelvi képzést támogató és ágazati képzőközpontok létrehozását segítő projekttel járul hozzá a szakképzés erősítéséhez a kormány... Teljes cikk
Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon Dániában - közölte Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Miért fizet jobban az egyetem az apáknak? – A fiatal kutatók bérkülönbségei 1 hónapja
- Energiafüggetlenség cégeknek – így hoz megtakarítást a napelemes rendszer 2 hónapja
- 44 ezer diák kezdi a tanévet a szakképzésben – új tudásközpontok épülnek 3 hónapja
- Hankó Balázs: megújult a Neptun-rendszer 4 hónapja
- Okos munkahelyi rendszerek: kényelem és biztonság minden nap 5 hónapja
- Így figyel a HR: figyelmeztetést kapnak a túlórázók 5 hónapja
- Díjazták a legjobb magyar egyetemeket 6 hónapja
- Teljes munkavállalói életciklus egy kézben 7 hónapja
- Miért bukik meg a hagyományos HR a munkahelyi panaszok kezelésében? 8 hónapja
- Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében 8 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?