kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 14 éve

Betegszabadságot kaphat a gázoló vonat vezetője

Gázolás esetén a vonat vagy metrószerelvény vezetője a baleset után betegszabadságot kaphat és pszichológus segítségét is kérheti - erről a MÁV és a BKV szerdán tájékoztatta az MTI-t.

Szerdán két idős német kerékpárost, egy férfit és egy nőt gázolt halálra a vonat Balatonlellén, a metró pedig Budapesten, a Keleti pályaudvarnál egy férfit gázolt el.

A MÁV az MTI megkeresésére közölte: a vasútvonalakon a gázolások jelentős része azért következik be, mert a gyalogosok, kerékpárosok rosszul mérik fel a helyzetet, vagy úgy vélik, hogy a biztosítóberendezések tiltása rájuk nem vonatkozik. Hangsúlyozták, hogy ilyenkor az adott gyalogos, kerékpáros a felelős a balesetért, nem a mozdonyvezető.

A vasúttársaság kitért arra, hogy a mozdonyvezetők a baleset után a táppénzre vételüket és szakember - pszichológus - segítségét is kérhetik.

A MÁV statisztikái szerint a gázolások gyakoribbak decemberben, júliusban és augusztusban, a Balaton térsége pedig ebből a szempontból a turisták miatt kiemelten veszélyeztetett. Az elmúlt évben közúti-vasúti átjáróban 79 baleset történt, ezekben 31 ember vesztette életét, 47-en pedig megsérültek. Csak egy esetben találtak vasúti hibát a vizsgálat során, de abban az esetben sem sérülés, sem anyagi kár nem keletkezett. Az elmúlt egy évben 5 gyalogos- és 6 kerékpáros-gázolás fordult elő, ezekben 10 ember halt meg, egy ember súlyosan megsérült.

Míg tavaly júliusban hét, az idén júliusban tizennégy baleset történt vasúti-közúti kereszteződésekben: a vonat két gyalogost és két kerékpárost halálra gázolt, kilenc esetben a szerelvény személyautóval ütközött - ezek következtében öten meghaltak, hatan megsérültek -, továbbá elgázoltak egy motorkerékpárost.

Gulyás Attila, a BKV metrószakszervezetének elnöke elmondta: egy évben mintegy húsz gázolásos eset történik a metróban Magyarországon, s nagyon ritka, amikor a vizsgálat nem öngyilkosságot állapít meg. Általában karácsony és a hasonló nagyobb ünnepek előtt emelkedik az ilyen balesetek száma - tette hozzá.

Tájékoztatása szerint gázolás esetén azonnal a helyszínre érkeznek a metróvezetők közvetlen felettesei, a vasútbiztonsági csoport, valamint a rendőrökön és a tűzoltókon kívül a BKV saját helyszínelő gárdája is. A metró személyzetét ilyekor megkérdezik, hogy milyen lelki állapotban vannak, ha vezetésre alkalmatlannak érzik magukat, akkor a helyszínelés befejezése után a szerelvényt már a készenlétben lévő metróvezető viszi ki a kocsiszínbe. Baleset esetén a műszaki állomáson a szerelvényt vizsgálatnak vetik alá, ennek keretében a fékberendezést külön vizsgálják.

Gulyás Attila kitért arra: ilyen esetben a személyzet, ha kell, akkor betegszabadságot is kivehet, ennek időtartamára nincs korlátozás, erre az időre a fizetés teljes összegét megkapják és pszichológus segítségét is kérhetik. Ezt az esetek jelentős többségében az érintettek nem szokták kérni, de volt már erre példa - tette hozzá.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felmérés: a magyar cégek többsége NAV ellenőrzésre számít fél éven belül

Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és... Teljes cikk

Itt a NAV friss listája - Ők nem jelentették be dolgozóikat

Az adóhatóság a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének nem megfelelő adózók listáját is közzétette. Teljes cikk

Az e-mail és az ingázás halála? - erre számít alfa generáció a munka világában

Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk