Megjelent: 4 éve

Felvegyem a telefont a főnöknek nyaralás alatt?

A munkavállalók többségétől elvárja főnöke, hogy szabadság alatt is elérhető legyen emailben vagy telefonon, ám csak egyharmad válaszolta azt, valóban fel is veszi a telefont vagy válaszol a mailekre a nyaralás alatt. Egyértelmű trend azonban, hogy a munka és a szabadidő közti határ elmosódik: többet dolgozunk munkaidőn kívül és több privát ügyet intézünk az irodából- derül ki a Randstad személyzeti tanácsadó Workmonitor felméréséből.

A munkavállalók többségétől elvárja főnöke, hogy szabadság alatt is elérhető legyen emailben vagy telefonon, ám csak egyharmad válaszolta azt, valóban fel is veszi a telefont vagy válaszol a mailekre a nyaralás alatt. Egyértelmű trend azonban, hogy a munka és a szabadidő közti határ elmosódik: többet dolgozunk munkaidőn kívül és több privát ügyet intézünk az irodából- derül ki a Randstad személyzeti tanácsadó Workmonitor felméréséből.

Munkaidőn kívül is készenlétben állnak a magyar munkavállalók: a Randstad 2015. évi második negyedéves Workmonitor kutatása szerint a megkérdezettek 63 százalékától elvárja a főnöke, hogy a szabadidejében is elérhető legyen. „Ez kicsit magasabb a globális átlagnál, ráadásul az elmúlt években nőtt az ilyen jellegű elvárás a munkáltatók részéről: a 2012-es felmérésünk szerint még csak az alkalmazásban dolgozók 37 százalékának kellett 0-24 órában rendelkezésre állnia” – emelte ki Szokody Ágnes, a Randstad Hungary marketing menedzsere.

Nem örülünk, de dolgozunk munkaidőn kívül is

Az elvárásoknak megfelelően a válaszadók 56 százaléka munkaidőn kívül is azonnal válaszol a céges levelekre és hívásokra, annak ellenére, hogy a megkérdezettek fele kifejezetten nem örül annak, hogy az iroda elhagyása után is foglalkoznia kell munkaügyekkel. „Ráadásul sokan nem tartják tiszteletben a hivatalos munkaidőt: már a 3 évvel ezelőtti kutatásunkban is a válaszadók 89 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szabadidejében is rendszeresen keresik hivatalos ügyben” –fűzte hozzá Szokody Ágnes.

A szabadság alatti munkára kevesen fogékonyak

Az alkalmazottak többségétől nemcsak hétköznapokon, de a szabadságuk alatt is elvárja a munkaadójuk, hogy elérhetőek legyenek e-mailben és telefonon. Ennek ellenére nem engedünk a pihenésből: mindössze a megkérdezettek egyharmada érzi úgy, hogy ilyenkor is válaszolnia kell a céges megkeresésekre. „Pedig üzenetekből ilyenkor sincs hiány: már 2012-ben is a munkavállalók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a szabadsága alatt is megkeresik munkaügyben, az okostelefonok terjedésének köszönhetően ráadásul ez az arány valószínűleg még nőtt is” – jegyezte meg Szokody Ágnes. – „Ugyanakkor ahhoz, hogy egy munkavállaló egész évben megfelelően tudjon teljesíteni, szükség van a regenerálódásra, ezért fontos lenne, hogy a munkaadók a szabadság idejére biztosítsák a teljes kikapcsolódást” – tette hozzá a szakember.

Munkaidőben kompenzálunk

A munka- és szabadidő közti határok teljesen elmosódtak: nemcsak otthon foglalkozunk céges ügyekkel, de az irodába is bevisszük a magánéletünket. A 3 évvel ezelőtti Randstad Workmonitor kutatásban még csak a magyar munkavállalók 39 százaléka mondta, hogy a munkahelyén is szokott magánügyeket intézni, 2015-ben viszont már a megkérdezettek 55 százaléka nyilatkozott így.

Bár ez egy magas szám, mégis jócskán elmarad a globális átlagtól: a magyaroknál mindössze a japánok, lengyelek és görögök ügyelnek jobban arra, hogy munkaidőben szigorúan céges ügyekkel foglalkozzanak.

Fel kell venni a telefont szabadság alatt, ha hív a főnök?

Hellokarrier.hu válasza: Csak vészhelyzetben, ha a cég léte forog kockán vagy jelentős kár megelőzése a cél. A napi ügymenet vitele nem várható el. Elegendő a szabadságra menetel előtt átadni a munkát helyettesnek. Ha a vezető visszarendeli munkatársát kivételesen sürgős és fontos ügyben, akkor viszont az okozott kárt meg kell térítenie (például szállásköltség).

  • 2023.02.08Az MT. új szabályai - munkajogi aktualitások, változások 2023. Az Országgyűlés 2022. decemberében módosította a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt, mely több pontban is módosult a korábbiakhoz képest. On-line programunk keretében szeretnénk bemutatni résztvevőinknek a módosításban érintett részeket, aktualitásokat gyakorlati megközelítésben. Részletek Jegyek
  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk