kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Így éljünk túl egy rossz munkahelyet

A válságra hivatkozás sok munkahelyen lépett elő az alkalmazottakat sakkban tartó zsarolási faktorrá. Hiába rossz a munkahely és nincs fizetésemelés, a vezető mindent az "Örülj neki, hogy van munkád" szlogennel hárít. Miként lehet új munkaajánlat nélkül egy rossz munkahelyet túlélni?

A válságra hivatkozás sok munkahelyen lépett elő az alkalmazottakat sakkban tartó zsarolási faktorrá. Hiába rossz a munkahely és nincs fizetésemelés, a vezető mindent az "Örülj neki, hogy van munkád" szlogennel hárít. Miként lehet új munkaajánlat nélkül egy rossz munkahelyet túlélni?

A válsággal látszólag megindokolhatók a barátságtalanná váló körülmények: a túlterhelés, a fizetésemelés elmaradása, az ingyenes túlóra. Sok helyütt a vezetők mindezt az "Örülj neki, hogy van munkád" felkiáltással is megspékelik - mindezt a munkavállalók legnagyobb bosszúságára.

A munkavállaló a zord körülmények dacára is igyekszik túlélni, alkalmazkodni - eközben persze belül folyamatosan lázad. Majd megfogalmazza magában, hogy a gazdasági helyzet konszolidálódásakor, első adandó alkalommal azonnal új lehetőség után néz és elkezd állást keresni. Ezzel persze óhatatlanul be is lépett a"lélekben felmondottak" táborába. A rossz időket tehát valahogy át kell vészelni. Miként is lehet?

Készítsünk listát a pozitívumokról

Amennyiben a munkavállaló tárgyilagosan, az önsajnálat mellőzésével végignézi mostani munkahelyét, biztosan talál benne valamilyen pozitívumot. Ez persze igényel némi erőfeszítést, de megéri. Vegyünk elő egy darab papírt, és gyűjtsük össze a pluszpontokat.

Ez lehet a munkahely közelsége, a lakhely és a munkahely közötti csekély távolság - amelynek előnye, hogy a munkába jövet-menet nem pazarlódnak el értékes órák a közlekedésre és több szabadidőnk marad. Előny lehet emellett az is, ha jó hangulatú a munkahelyi csapat, remekül kijövünk a kollégákkal, ha olyan területen és szakmában dolgozunk, ahol mindig is szerettünk volna.
A pozitív élmények sorát tovább gyarapítják a nagy szakmai kihívást jelentő, sikeresen megoldott feladatok is. A pozitívumok összegzése ellenpontozza a negatívumokat és máris nem látjuk olyan sötét színben aktuális helyzetünket.

Adjunk a többieknek is pozitív visszajelzéseket

Bár elvben elsősorban a menedzsment és a felettes feladata motiválni a kollégákat és pozitív visszajelzéseket adni a számukra, hiba lenne azt gondolni, hogy a kollégáknak egyáltalán nincs szüksége a munkatársaiktól kapott pozitív visszacsatolásokra munkájuk során. Nyugodtan tudathatjuk tehát a kollégákkal, ha úgy látjuk, jó jelentést, összefoglalót készítettek, ötletesen oldottak meg egy-egy feladatot vagy frappánsan kivágták magukat a nehezen kezelhető ügyféllel folytatott tárgyalás során. Mindjárt jobb lesz az irodában a hangulat. Persze kerüljük a mesterkéltséget, a modoros hangnemet.

A válság másik, jellegzetes kísérőjelensége a temérdek pluszmunka. Az emberi teljesítőképesség ennek ellenére sajnos korlátozott. Amennyiben felettesünk erről látszólag nem vesz tudomást, és úgyszólván a lehetetlenre kér, udvariasan, de konkrét feladatokra hivatkozva próbáljuk meg hárítani! Erősítsük meg, hogy tisztában vagyunk a feladat fontosságával - és persze szeretnénk is megcsinálni, ám vannak a cég számára fontosabb feladatok.

Kerüljük a kollektív morgolódást

Ez nem mindig magától értetődő - néha valóban sokkal egyszerűbb lenne a kollégákkal együtt fennhangon hibáztatni a körülményeinket, a túlterheltséget, és szidni a vezetőséget, kritizálni a főnökséget vagy a közvetlen utasításokat. Ebből hosszú távon semmi hasznunk nem lesz - ellenben könnyen megromlik a légkör, miközben érzékelhetően csökken a produktivitás és a hatékonyság. Fókuszáljunk ezek helyett inkább a megoldásra és inkább keressük a kiutat a problémákból.

Keressünk kreatív kiutakat a bajból

A fentiekhez kapcsolódva, egy-egy jó gondolat bárkitől jöhet a csapatban. Ennek megfelelően próbáljunk meg bevinni a munkavégzésbe olyan elemeket, amelyek újszerűként, változatosságként hatnak és csökkentik a monotonitást, a bebetonozódott megszokásokat. Természetesen mindezt olyan ésszerű keretek között, hogy ne sértsünk szakmai normákat, és ne lépjük át a hatáskörünket sem. Egyszóval, koncentráljunk arra, hogy lehetnénk hatékonyabbak és mit csinálhatnánk a szokottól eltérően.

Sportoljunk és aludjunk eleget

Nagyban meghatározza munkahelyi közérzetünket, milyen fizikai állapotban érkezünk. Érdemes a munkanap végén lemenni az edzőterembe vagy az uszodába és ott kiengedni a gőzt. Utána pedig igyekezzünk időben lefeküdni. Aki fitten és kipihenten érkezik dolgozni, az jobban megbirkózik egy rossznak tartott munkahellyel.

Keressünk folyamatosan állást

És végül egy evidens tanács: folyamatosan keressünk állást. Ha lehet, a pályázati anyag összeállítását otthon végezzük. Ne adjunk támadási felületet a munkaadónak egy céges számítógépről végzett pályázással.

Takács Gabriella

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk