kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Kirúgás bejelentése - jó és rossz stratégiák

Emailben, személyesen vagy sehogyan se? Egy kolléga elküldése sokféle eszközt hoz ki a vezetőkből és dilemma elé állítja őket. Vezetési tanácsadó segítségével néhány útravaló.

Emailben, személyesen vagy sehogyan se? Egy kolléga elküldése sokféle eszközt hoz ki a vezetőkből és dilemma elé állítja őket. Vezetési tanácsadó segítségével néhány útravaló.

Tamás munkahelyén hetek óta megfagyott a levegő. A napról napra növekvő feszültséget szinte tapintani lehetett az iroda folyosóin - mígnem az egyik munkanap kezdetén egyik kollégájuk munkaállomását gyakorlatilag teljesen kiürítve találták. "XY kolléga mától nem a csapat tagja"-jelentette be szűkszavúan a vezető. Mindezt minden további kommentár nélkül, az eset előtt leginkább értetlenül álló kollégák nagy megdöbbenésére. Néhányan azért megpróbáltak utánajárni az elbocsátás hátterének - ám a vezetőtől mindössze egy indulatos, "Ugyan már, mit változtatna ez a helyzeten?" válaszra futotta.

A vitatható körülmények között történt elbocsátást a cég azóta sem indokolta meg a kollégáknak. A szervezetfejlesztéssel foglalkozó pszichológus szakember mindenesetre a szervezeti kultúrához nem illő viselkedést vagy teljesítménybeni hiányosságokat sejt a háttérben. Ezzel együtt úgy gondolja, hogy az elhallgatás nem használ: így az elbocsátás tényét feltétlenül közölni kell a csapattal.

"A kollégák tisztelettel teli kezeléséhez hozzátartozik hogy közöljük, ha valami megváltozik a társas közegben. Ez az elbocsátásokra éppúgy igaz, mint egy-egy munkakör tartalmának változására vagy például az új munkatárs érkezésére. Egyrészt a kollégák meggyászolják a távozót, hiszen társas "hiány" keletkezik a csapatban. Másrészt változhat a távozás kapcsán a munkaszervezés, a feladatok elosztása - esetleg még az is, milyen ügyben kihez kell majd fordulniuk. Emellett az is természetes, hogy a maradók kíváncsiak lesznek az okokra. Egy körültekintő vezetőnek ezért a távozó féllel is tanácsos jó előre leegyeztetni a távozás kommunikációs tartalmát"-mondja Szatmáriné Dr. Balogh Mária munka és szervezet szakpszichológus.

Ne emailben közölje a vezető

Az sem közömbös, hogy méltányolhatónak vagy méltánytalannak érzik-e az elbocsátást a maradó kollégák. Nem kezelheti közömbösen a vezető, ha az utóbbi a helyzet. (Itt a kulcs a lentebb említett, őszinte kommunikáció.)

Rendkívül fontos az is, hogy a vezető mindig személyesen adja a maradók tudtára a történteket és ne bízza mindezt egy-egy kör email-re vagy akár egyéneknek címzett, privát e-mail-re! Az egyértelmű és személyes kommunikációval ugyanis elejét veheti az információhiánynak és az ennek következtében szárnyrakelő félinformációknak, zavart okozó pletykáknak. "Amit a kollégák nem tudnak, azt saját logikájuk és érzelmeik szerint "rakják majd össze" a tények, a részelemek és feltételezések keverékéből"-int körültekintő kommunikációra a szakember.

Közös megegyezés, közös bejelentés

Mindemellett a távozó elbocsátásának körülményeitől is függ, mikor, hogyan tanácsos a tényeket a csapattal közölni. Amennyiben például közös megegyezéssel távozik a kolléga másik munkahelyre a csapatból, akkor közölhetik a tényt akár a vezetővel együtt is, például rendkívüli meeting keretében. Más a helyzet, ha valaki szakmai hibák vagy megfeleléshiány miatt kényszerül elhagyni a munkahelyét. Ebben a helyzetben már aligha szeretne kiállni a többiek elé, hiszen ez érthető módon rendkívül megalázó lenne számára. Szintén más megoldást igényel a csoportos leépítés kommunikálása a csapat felé. Ilyenkor bőven elegendő a mindenkire együttesen érvényes döntési szempontokat - például átszervezés, tulajdonosváltás, válság, bevételcsökkenés, stb. - és a folyamatot ismertetni.

Ne magyarázzuk a részleteket

Ami viszont mindegyik helyzetre igaz: nem érdemes részletekbe menően magyarázkodni, mert az menekülésnek vagy a rossz vezetői lelkiismeret bizonyítékának tűnhet. Ha pedig sértetten, arrogánsan véleményezi a távozót, az a maradók számára megfélemlítőnek tűnhet. A közölt tények mindig tárgyilagosak és a valóságnak megfelelőek legyenek, amelyet lényegre törően mondanak el! A tényközlés viszont jó alkalom lehet a munkahelyi normák formálására. Jelezhetjük például, ha a távozó fél normabontó volt vagy nem sikerült eleget tennie bizonyos teljesítményelvárásoknak.

Ám fontos, hogy mindezt építő szándékkal, az elvárt, másfajta viselkedés alternatívájának bemutatásával tegyük! "A lényeg soha nem a távozó megalázása, kipellengérezése, hanem az, hogy mindenki tanuljon az esetből." Egy lelkiismeretes vezető épp ezért a távozó személyére irányuló diszkréciót is kérhet a kollégáktól, ellenkező esetben éppen ő maga lehet a személyeskedés és a nem kívánatos szóbeszédek elindítója.

Takács Gabriella

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk