Lemondott az ügyfélkaput üzemeltető cég vezetője
Lemondott Krupanics Sándor, az Ügyfélkaput üzemeltető állami cég, a Kopint Datorg vezérigazgatója, miután a kormányzati portálon emberi mulasztás miatt körülbelül 21 ezer ember személyes adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe.
Nem hackertámadás
Dedinszky Ferenc, a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője elmondta, hogy egy éles helyzetben nem jól működő, a kormányzati portál teljesítményét növelni hivatott szoftver okozta az ügyfélkapu zavarát, nem külső támadás. Az új alkalmazást azért készítették, mert az ügyfélkapu túlterhelés miatt lelassult. A program a teszt során jól működött, de éles helyzetben hibákat produkált, azaz, ha valaki belépett vagy megpróbált belépni a saját jelszavával a portálra, véletlenszerűen más személyes adataihoz is hozzáfért. Célzottan azonban nem lehetett adatokat keresni, s nem láthatták mások a titkosított kulccsal készített személyes adatokat sem. Ezeket ugyan kimásolhatták lemezre de kulcs hiányában nem férhetnek hozzá illetéktelenek.
A tartós tárban lévő anyagokat ugyan láthatták illetéktelenek is, itt azonban nincsenek különleges információk elhelyezve, s nincsen adótitkok sem - mondta a felügyelő. Dedinszky Ferenc szerint a hibát emberi mulasztás és a szabályok, illetve az eljárásrend többszöri megsértése okozta.
Élesben tesztelték
A portált a Kopint Datorg üzemelteti, és a hibát okozó szoftvert is a cég szakemberei készítették. A vizsgálat a tervek szerint két-három hét alatt lezárulhat, s a teljes anyag megtekinthető lesz az Informatikai Államtitkárság honlapján.
Baja Ferenc szerint a legjelentősebb hiba az volt, hogy a rendszert azután is élesben tartották, hogy érzékelték a hibát a bejelentések alapján. A MEH illetékes főosztályvezető-helyettese leállíthatta volna ugyan a rendszert a hibabejelentés után, de a hivatal által felkért külső emberek számára belépéskor nem jelzett hibát az ügyfélkapu, s ezért úgy értékelték, hogy más korábbi esetekhez hasonlóan vaklármáról van szó.
Baja elnézést kért
A tapasztalatok alapján a rendszer nem működött hatékonyan a kommunikációt és a helpdesk szolgáltatást illetően sem.
Dedinszky Ferenc elmondta, aki nem volt bejelentkezve az ügyfélkapun, annak semmilyen adatához nem férhettek hozzá. Csak azokét váltogatta véletlenszerűen továbblépéskor a rendszer, aki bejelentkezett. A felek láthatták például mások nevét, címét, anyja nevét, adóazonosítóját, de például az adófolyószámlákon nem lehetett változtatni. Nem lehetett látni a titkosított adatokat sem, csak azokat, amelyeket az adott személy nem titkosított, s nem helyezett el a széfjében, hanem a tartós tárban tárolt.
Utólag nem lehet megmondani, hogy a felsoroltakból ki, milyen adatot hányszor látott, mert a rendszer adatvédelmi okokból nem naplózza ezt. Az érintett mintegy 21 ezer személlyel egyeztetnek, hogy történt-e valami az adataikkal. Baja Ferenc elnézésüket kérte, amiért kellemetlenség érte őket.
5 milliárdba került
Az események szerint az üzemeltető, érzékelve a hibát és értesülve a hibabejelentésekről, február 7-én délután 15.13 perckor visszaállította a rendszer eredeti működését, igaz, a hibás vagy a hibát okozó, esetleg kiváltó szoftvert 8.33-kor installálták a rendszerhez. Az első hibabejelentések pedig még a délelőtt folyamán érkeztek.
Baja Ferenc teljes körű vizsgálatot kért, a vizsgálatba külső szakértőket is bevontak. A vizsgálat a tervek szerint két-három hét alatt lezárulhat, s a teljes anyag megtekinthető lesz az Informatikai Államtitkárság honlapján.
Az ügyfélkapura 5 milliárd forint költöttek, s további 5 milliárdot fordítanak az ügyfélkapu kettőre azért, hogy a rendszer biztonságosan működjön bármilyen technikai körülmény között, s ne alakuljon ki túlterhelés. Baja szerint az ügyfélkapu már megtérült, hiszen a portálon keresztül eddig mintegy 50 millió e-mailt küldtek ki a mintegy 770 ezer felhasználónak.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Új könyvelési igazgató és adópartner érkezik a céghez. Teljes cikk
Léder Tamás 2022-ben csatlakozott a Revoluthoz magyarországi ügyvezető igazgatóként. Teljes cikk
Új HR igazgatót nevezett ki hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az Ayvens Magyarország. Az ALD Automotive és a LeasePlan... Teljes cikk
- Czomba Sándor: a cél, hogy egy napot se töltsön senki regisztrált álláskeresőként 3 hete
- 4,1 milliárd forintos program indul a vállalkozások dolgozói létszámának és kapacitásának növelését 3 hete
- Repülőrajtot vett a Demján Sándor program 4 hete
- Óriási az érdeklődés a Demján Sándor 1+1 Beruházás-élénkítő program iránt 1 hónapja
- Megnövekedett kapacitással várják a kormányablakokban az ügyfeleket az Ügyfélkapu+ miatt 1 hónapja
- Indul az 1+1 program: a vállalkozó fejleszt, a kormány mellétesz 1 hónapja
- Czomba Sándor kiemelte: a nyugdíjas korúak körében fokozódik a munkavállalási kedv 1 hónapja
- Nagy Márton: új szövetséget ajánlunk a családoknak és a vállalkozásoknak 1 hónapja
- A kiszervezés erősödésére számítunk - top 10-ben a HR Park 2 hónapja
- Orbán Viktor elmondta, mikor kapnak béremelést a szociális dolgozók 2 hónapja
- Nagy Márton: a kkv-knak, hatékonyabbá és termelékenyebbé kell válnia 2 hónapja