Munkaerőpiachoz igazodó felsőoktatás - hogy állunk a gyakorlatban?
Egy kutatás eredményei alapján a felsőoktatásban jelen van a tanulási eredményekben való gondolkodás, amely a szakfejlesztés, szakinnováció egyik megoldandó feladata lett. Azonban arra is szükség lenne, hogy az intézmények a tanulók későbbi elhelyezkedésének segítését is feladatként értelmezzék.
A Tempus Közalapítvány a magyarországi Bologna tanácsadó hálózat keretében támogatta a 2009 decemberétől 2010 októberéig tartó, LeO2 nevű kutatást. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kara által végzett kutatómunka célja az volt, hogy a munkaerőpiacon használható tudás tekintetében vizsgálja a kompetenciaalapú felsőoktatást.
A vizsgálat 72 felsőoktatási intézmény több mint 900 szakfelelősének megkérdezésével, kari küldetésnyilatkozatok és kurzusleírások elemzésével, interjúkkal és esettanulmányokkal készült. Eredményei alapján a felsőoktatásban jelen van a tanulási eredményekben való gondolkodás, amely a ciklusos képzéssel aktuálissá váló szakfejlesztés, szakinnováció egyik megoldandó feladata lett.
A szakfelelősök, intézményvezetők törekszenek olyan képzési profilt és gyakorlatot kialakítani, amelyben egyértelmű a képző és a hallgató számára, hogy a képzés végére milyen tudással, attitűdökkel, autonómiával kell rendelkezni. Az erre létező jó gyakorlatok leírják, hogyan oldható meg a folyamatosan tömegesedő felsőoktatásban a hallgatók támogatása, az alap és speciális kompetenciák fejlesztése, a munka világával való kapcsolattartás.
Ugyanakkor nehezíti a helyzetet, hogy kevés idő állt rendelkezésre a ciklusos képzés bevezetéséhez, és ezért több megkérdezett szerint vitatható az új képzési szerkezethez igazított szaktudományos építkezés a diszciplináris tudás tekintetében.
Szükséges lenne, hogy az intézmények az oktatást a tudomány művelése mellett a hallgatók értelmiségi tanulását, későbbi elhelyezkedését elősegítő feladatként is értelmezzék. Azonban a pedagógiai kultúra nem elég nagy presztízsű és elterjedt a magyar felsőoktatásban ahhoz, hogy a képzők tudatosan, vállaltan fejlesszék ebbéli tudásukat - írja le a kutatás.
A kutatás néhány szektoriális sajátosságra is rámutatott. A főiskolák és kevesebb karral rendelkező egyetemek esetében nagyobb innovációs potenciál látható, jobban tudnak tanulási eredményekben gondolkodni, mint a sok karral rendelkező, nagyobb egyetemek.
Érdekesség, hogy a tömegoktatásból fakadó pedagógiai feladatokra, a köztük lévő különbségek kezelésére a gazdaságtudományok, a társadalomtudományok és az orvostudomány nagyobb érzékenységet mutat, mint pl. az agrártudományok, vagy az informatikai képzési terület.
Vámos Ágnes, az ELTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi docense, a kutatás vezetője a legjelentősebb megállapítások közt említette meg, hogy a felsőoktatás funkcióban és funkciói között hangsúly-átrendeződés megy végbe, melyet a felsőoktatás szereplői különbözőképpen észlelnek. A változásokhoz való vezetői és oktatói attitűd jellemzően a magyar viszonyokból fakad, és a korábbi, elitképzést végző, tanítás-központú szemlélet az alapja. A LeO2 szerint a szakfejlesztést a felsőoktatás és a tudomány belügyének tekintik, a nyitottság alacsony mértékű, bár élénkülő a munka világa vagy a nemzetközi tapasztalatok, és a hallgatók felé. Az implementáció szervezeten belüli feladat, más szervezetekkel, más intézményekkel kevés a kapcsolat; a felsőoktatást szigetszerű működés jellemzi.
"Az innovációs attitűd kis mértékben van jelen az oktatók körében, a többség a tradícionális felsőoktatás híve. Az új helyzethez való alkalmazkodással a többség tisztában van, és szerény mértékben bár, de jelen van a kompetencia-alapú, tanulási eredmények szemlélet és gyakorlat" - összegezte a kutatás vezetője.
A konferenciasorozat következő műhelye 2011 február-márciusban várható a magyar felsőoktatás nemzetköziesedése és a hallgatói szolgáltatások és tanácsadás Magyarországon témakörben.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Pénz érkezik a gyerekes családok számláira még karácsony előtt: a január elején esedékes családi pótlékot idén is korábban, december 22-én... Teljes cikk
Összegyűjtöttük, hol lehet még elintézni az utolsó bevásárlást, és mely boltok húzzák le a rolót az ünnepek idejére. Teljes cikk
A Sophos legújabb elemzése szerint 2026-ban a kibertámadások új szintre lépnek: a deepfake hang- és videómanipulációk, az AI-vezérelt CEO-csalások... Teljes cikk
- Íme az új munkáltatói ígéret, ez ma a legerősebb megtartó erő a cégeknél 2 hete
- Magyarország régiós szinten is rosszul áll a nemi esélyegyenlőségben 2 hete
- A felsőfokú végzettségűek aránya nemek szerint hazánkban és az EU-ban 3 hete
- Együttműködési megállapodást kötött az SZTE és a BYD 3 hete
- Kétszáz innovatív lázadó Barcelonában: beleremeghet a munka világa? 3 hete
- A nem nappali képzésben részt vevő hallgatók számának alakulása 3 hete
- Új kihívások előtt a debreceni munkaerőpiac - nem csak munkáskéz, kompetencia is kell 3 hete
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 3 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 4 hete
- Íme a friss KSH-adatok: csökken a foglalkoztatás, hosszabb az álláskeresés 4 hete
- "Többek vagyunk azáltal, hogy más kultúrákkal is együttműködünk" - a Pannonjob és a Club Tihany megoldása a munkaerőhiányra 4 hete
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja