Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 13 éve

Trendek a munkaerő fejlesztési szolgáltatások területén

Az elmúlt évben kommunikációs készségek fejlesztésére költöttek a legtöbbet a vállalatok, ezt követte az értékesítési tréning, majd a konfliktuskezelésre irányuló képzés - derült ki egy 2006. második felében végzett piackutatás eredményeiből. A megkérdezett vállalatok több mint fele kizárólag csak készségfejlesztésre költ, de a tanácsadást és tréningszolgáltatást együttesen igénybevevő cégek aránya is jelentős, eléri a 44 százalékot. A GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából a hazai vállalatok körében végzett, nem reprezentatív piackutatás célja a fejlesztési és tanácsadó piacon alakuló trendek, a készségfejlesztési tréningekkel és fejlesztési szolgáltatásokkal szembeni elvárások felmérése volt.

images

images

A GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából az NRC Piackutató cég által 2006. június és augusztus között elvégzett kutatás célja a tanácsadói és tréningpiaci trendek felmérése volt. A kutatás többek között kitért a belső képzésekkel szemben támasztott igények és elvárások, a leggyakrabban igénybe vett tréningek és szervezetfejlesztési szolgáltatások, valamint a megbízói tendenciák beazonosítására is. A piackutatás eredményei 160 vállalat válaszaiból származnak, az adatgyűjtés módszertana online lekérdezés volt.


A legnépszerűbb fejlesztési programok

A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint 5 alkalommal, egyharmad részük ezzel szemben több, mint 10 alkalommal tréningeztette munkatársait. A legkedveltebb tréningfajták közé tartozik a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning, amelyet az értékesítési tréning, valamint a konfliktuskezelés készségeit fejlesztő képzés követte. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét. A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben. A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben az elmúlt két év során. Legritkábban karrier és tehetség management típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.

A kutatásból kiderült, hogy a cégek fele egyszerre több partnerrel alakít ki együttműködést, ez sok esetben azt jelenti, hogy 3 vagy annál több tréning vagy tanácsadó cég szolgáltatásait is igénybe vették. Körükben túlsúlyban vannak azok a vállalatok, amelyek 10 millió forintnál többet, vagy 3 millió forintnál kevesebbet költöttek tréning célra a 2005-ös évben. A vizsgált vállalatok több mint háromnegyed része nem folyamatosan, hanem konkrét igény felmerülése esetén vesz igénybe szervezetfejlesztési- vagy HR tanácsadási szolgáltatást. Ebből következően - a tréningekkel ellentétben - elmondhatjuk, hogy az elmúlt két évben a cégek, szervezetek többsége 5-nél kevesebb alkalommal került kapcsolatba HR tanácsadó céggel. 2005-ben a cégek, szervezetek - a tréningekkel szemben - HR tanácsadásra általánosságban kevesebb pénzt adtak ki, 5 millió forint felett a cégeknek csupán 26 százaléka költött.


Tender vagy referencia?

A vállalatok közel felénél fordul elő, hogy a tanácsadó cég kiválasztásánál azt a céget bízzák meg, amellyel már korábban is kapcsolatba kerültek. Egyharmad részük pályázaton elért eredmény vagy referencia alapján dönt. Arra a kérdésre, hogy honnan, milyen hírforrásból szereznek információt a vállalatok az adott tréning-tanácsadó cégekről, 46 százalék válaszolta, hogy mások ajánlásán keresztül választ partnercéget. Egyenként csupán 10-15 százalék közé tehető az olyan hírforrások igénybevételi aránya, mint például a fejlesztő cég saját szervezésű rendezvénye, saját kiadványa vagy konferencián esetleg újságban történő megjelenése.

A tréning-tanácsadó cég kiválasztásakor egyértelműen a trénerek, tanácsadók naprakész tudása, felkészültsége, személye és a szívélyesség játszik döntő szerepet. Kevéssé fontos szempont például szolgáltatási körök sokrétűsége, vagy a nemzetközi módszertanok és technikák megléte.

A munkaerő fejlesztéssel foglalkozó munkatársak 54 százaléka szokott részt venni tréning vagy HR tanácsadó cégek rendezvényein. 40 százalékuk számára a HR-, menedzsment szakkonferenciák is vonzó időtöltést jelentenek.


Mit hoz a jövő?

A felmérés eredményei rávilágítottak, hogy a vállalatok szívesebben fordítanak készségfejlesztésre, és a tanácsadási szolgáltatások közül is inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek. A szervezetfejlesztést célzó megbízások volumene és gyakorisága többek között azért marad el az egy-két napos tréningjellegű képzésektől, mert hatásuk összetett, sokszor az egész szervezetet érintő, így a fejlesztésre irányuló igény is stratégiai szinten fogalmazódik meg. A jövő azonban a két terület integrációját vetíti elő, hiszen a hatékony szervezetfejlesztési folyamat elengedhetetlen eleme az emberek készségszintű fejlesztése, és az elköteleződés megalapozása . A kérdés csak az, hogy a vállalatok a munkaerő fejlesztést a szervezeti kultúra stratégiájába beépítve vagy attól elkülönítve kívánják kezelni. Kézenfekvőnek tűnik, hogy a külső és belső környezeti változások kihívásaira egy olyan szervezet tud rugalmasan reagálni, amelynek munkaerőállománya készség és kompetencia szinten összhangban van a szervezeti kultúra által képviselt értékekkel. A felmérésből az is kiderült, hogy tréning-tanácsadó cégek kiválasztásánál döntően a tréner/tanácsadók személye, szakmai felkészültsége játszik szerepet, és leginkább ajánlások révén juthat újabb megbízásokhoz a szolgáltató. Ebből is látszik, hogy a jövőben a megbízó és a tanácsadó cég közti közvetlen kapcsolat, kölcsönös szimpátia további ajánlások és stabil, hosszútávú együttműködés alapjai lehetnek.


A kutatás módszertana

A felmérés során az NRC 160 vállalat képzésért felelős munkatársát kérdezte meg online kérdőív segítségével. A célcsoport-kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, így az eredmények nem általánosíthatók a hazai vállalati szféra egészére.
Az NRC online kutatásai ma már nem csupán az internet használók megismerésére használhatóak. A gyors és költség-hatékony online megkérdezés minden olyan célcsoport kutatás, termék-, szolgáltatás-, koncepció- vagy reklámteszt, vélemény- és imázsvizsgálat során alkalmazható, amelynek célcsoportjában 50 százalék feletti az internetezők aránya.
Follow hrportal_hu on Twitter