kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Új eszköz a HR kezében: a felhő

A felhőalapú számítástechnikáról manapság egyre több szó esik, de talán nem elég szempontból. A felhő ugyanis nemcsak az IT „varázsfegyvere”, hanem a HR szakmáé is…

A felhő lényege az, hogy bizonyos képességekhez és tudáshoz ma már költséges infrastrukturális beruházások nélkül is hozzájuthatnak a cégek, hiszen azokat online szolgáltatás keretében egy-egy felhőszolgáltató „vasáról” is igénybe vehetik. Ha van okostelefon, akkor van okoscég is. Az ilyen pedig ma már nem vásárol méregdrága szervereket, hanem a felhőbe költözteti a céges levelezését, adatbázisát, illetve nem költ a feltétlenül szükségesnél többet utazásra sem, mert tudja, hogy a legtöbb távoli meeting kiváltható videókonferenciákkal, amelyek keretében ráadásul nemcsak megosztani lehet egymással a dokumentumokat, hanem közösen szerkeszteni is…

IT oldalról a költségek szignifikáns csökkentésén túl a laikus felhasználók számára is „közérthető” informatikai megoldásokat, illetve a garantáltan „legfrissebb” szoftvereket szokás érvként felhozni a felhő mellett. A marketingesek szerint pedig azért nyitott új távlatokat a felhő, mert a potenciális vagy már meglévő ügyfelekről sokkal pontosabb és naprakészebb ismeretekkel rendelkezhetünk a segítségével.

De milyen kiaknázandó előnyök rejlenek a felhőben a HR-szakemberek részére? A felhőszolgáltatások hatását vizsgáló esettanulmányok és a hazai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a felhő számtalan HR-előnyét két nagy csoportra lehet osztani. Az egyikbe azok tartoznak, amelyek az emberi munka jobb hasznosulásával, tehát a „termelékenység”, a produktivitás javulásával függenek össze, míg a másik csoportba azok, amelyek a munka és a magánélet közötti egyensúly megtartását támogatják, illetve a munkatársak cég iránti elégedettségét – ezáltal pedig a lojalitását – segítenek kialakítani.

Mindkét nagy csoport minden egyes „felhőelőnye” önálló cikket érne meg, de érdemes összefoglalóan is szólni róluk. A felhőalapú vállalatirányítási (ERP) és az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek (CRM) bevezetése révén alapvetően növekszik egy-egy vállalkozás hatékonysága: kevesebb, de jobban „irányított” munkatárssal is több és komplexebb munkafolyamat végezhető el. Ráadásul a felhő és az okos mobileszközök révén alapvetően változik meg a munkaidő és a munkahely fogalma is: munka ma már akkor és ott van, amikor és ahol egy vállalat menedzsmentje akarja. Ezáltal továbbnő a „tiszta játékidő” aránya a vállalkozások életében, miközben ugyanezeknek a megoldásoknak pozitív hatása van a munkatársi elégedettség, illetve a munkahelyen belüli kohézió alakulására is. A felhő biztosította kollaborációs (csapatmunka) megoldások ugyanis a hatékonyságon túl a közösséget is fejlesztik. A teljes értékű(!) mobileszközök és megoldások pedig valódi tartalmat adnak olyan fontos HR-es kifejezéseknek, mint a részmunkaidő, vagy a távmunka, hozzásegítve a munkatársakat ahhoz, hogy a karrier/megélhetés és a család közötti törékeny egyensúlyt helyrebillentsék.

A hangsúly azonban kétségkívül a ’teljes értékű’-n van. A hazai vállalati felmérések ugyanis hasonló eredménnyel zárultak, mint a nemzetközi kutatások: a cégvezetőket – ideértve a menedzsment HR-ért felelős tagjait is – ma már nem a felhő mint olyan jelentőségéről kell meggyőzni, hanem egy-egy felhőszolgáltató megbízhatóságáról. (Méghozzá a szó kétféle értelmében: a jogi típusú bizalom és a szolgáltatások minőségébe, üzembiztonságába, hatékonyságába vetett hit tekintetében is.) A vállalkozások természetes kételyének bizony van alapja: felhő és felhő között valóban alapvető különbség lehet attól függően, hogy melyik cég szolgáltatja.

A világban egyre több kkv és nagyvállalat választása esik a Microsoft-felhőre, ami nem is meglepő, hiszen az évtizedek óta sok százmilliónyi háztartásban és vállalkozásban ismerősen csengő márka kínálja a legkomplexebb és legmegbízhatóbb felhőszolgáltatásokat a felhasználóinak.

A cég Azure nevű felhőplatformja elsősorban a fejlesztők terepe, az Office 365 a cégek levelezésétől a videókonferencia lehetőségén át az összes munkatárs számára bárhonnan és bármikor elérhető felhőtárhelyig kínál megoldásokat, míg a Microsoft Dynamics adja a keretét a világ egyik legnépszerűbb CRM és ERP rendszerének, amelyet itthon –a többi között – már a Szerencsejáték Zrt., a Graphisoft és a WizzAir is eredményesen használ. További információk érhetőek el a nagyvállalati megoldásokról itt.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem tréning – kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is

Köllner Zsófia, a Linguina alapítója és a Business Fest HR Hacks színpadi előadója arról beszél, hogyan lehet a céges nyelvtanulást... Teljes cikk

Újabb lépés a NEXON szolgáltatásfejlesztésében

A bér- és humánügyviteli szolgáltatások terén piacvezető szerepet betöltő NEXON 2025. június 1-től telefonos ügyfélszolgálati rendszerét... Teljes cikk

A jó szervezeti kultúra egymás megismerésén alapul

Az „Egy nap a site-on” programmal formálja munkavállalói szemléletét a B+N. Teljes cikk