kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Versenyben az egyetemek - termékfejlesztéssel a győzelemért

Az V. Országos Oktatási Konferencia 2008 című szakmai rendezvényen elhangzott, a hazai vezető egyetemek nem feltétlen termékfejlesztéssel próbálják felvenni a versenyt. Vass László, a Budapest Kommunikációs és Üzleti Főiskola rektora szerint a hazai felsőoktatási piacot jellemző versenyben a szereplők többsége inkább azokat az utakat keresi, amelyekkel saját érdekeit érvényesíteni tudja.

Az intézményvezető szerint a magyar felsőoktatási szereplők többsége nem kíván részt venni a hazai felsőoktatási piacot jellemző versenyben, inkább azokat az utakat keresi, amelyekkel saját érdekeit érvényesíteni tudja. Példaként említette az akkreditációs folyamatot, ahol a szakindítás képzési és kimeneti követelményei közé az egyetemek, főiskolák egyes területeken olyan szempontokat illesztenek be a MAB-ba delegált tagok közreműködésével, amely nem a minőséget, hanem intézményi érdekeket szolgál. A baj csak az, mondta a rektor, hogy a nemzetközi felsőoktatási térségben nem ilyen eszközökkel játszanak az intézmények, ott valódi verseny van. Az igazi konkurencia termékfejlesztéssel akarja lehagyni versenytársait.

Vass László előadásában szót ejtett a bolognai folyamattal teret nyert mobilitás jogharmonizációjának hiányáról, arról, hogy milyen jogokkal élhet egy Magyarországra felvételiző külföldi hallgató. "Erre ugyanis kétoldalú megállapodások vonatkoznak, nem érvényesül az általános Európai Uniós elv" - mondta. Szintén a jogharmonizáció hiányára utalt Vass, mikor felvette a kérdést, hogy egy külföldi intézmény minden további nélkül indíthat-e felsőoktatási képzést hazánkban, mint leányintézmény. "Ez ellen igen erősen tiltakozik a magyar felsőoktatás" - tette hozzá.
A rektor szerint egyébként a befelé irányuló mobilitás egyik gátja, hogy magyar felsőoktatási képzés elméleti elvárásai túl magasak, hosszú a képzési idő, több kreditet írnak elő, vagy az elvégzett tárgyakat kevesebb kredittel jutalmazzák, mint pl. az angol-szász oktatás.

Vass szerint a képzések gyakorlati szerepére sokkal nagyobb súlyt kellene helyezni, mert hazánkban gyakorlatellenesség jellemzi a felsőoktatást. Szerinte jó megoldás lett volna erre, ha a mesterképzéseket professzionális - gyakorlati és akadémiai - tudományos képzési típusra választották volna szét. A megoldástól azonban az intézmények többség ódzkodik.
A kötelezővé tett gyakorlati időt a rektor szerint a partnercégeket ellenőrizve kell kialakítani, tehát megnézni, hogy a hallgatók valóban érdemi feladatokkal töltik-e a kreditekkel elfogadott gyakorlati időt.

A mesterképzésekkel kapcsolatban úgy nyilatkozott Vass, szerinte az akkreditált mesterképzések 30 százalékos továbbtanulási aránnyal hat hallgatót vonzanak majd átlagosan, míg az intézmények számára 25 fő felett nullszaldós egy elindított szak.
Manherz Károly, felsőoktatási szakállamtitkár szerint valóban előfordulhat egy-két szak esetében, hogy kevés hallgató jelentkezik mesterképzésre, azonban az intézmények akkor is elindítják majd ezeket a képzéseket, ha a zsebükbe kell nyúlniuk, hiszen megéri az intézménynek elindítani a szakot annak érdekében, hogy képzési listáján felsorakoztathassa széles képzési kínálatát.

Edupress.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk

Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának megépítését jelentette be az építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán. Teljes cikk