Megjelent: 1 hónapja

10 perc után tudják, ha valakinek mentális problémája van - hol lesz a határa a virtuális asszisztensek képességeinek?

Sok számadat látott már napvilágot arról, hogy a munkaerőpiac különböző szegmenseiben hány ember munkáját tudja majd helyettesíteni a mesterséges intelligencia (AI). Ezek alapján az adminisztratív munkát, rendszerezést, szervezést végző asszisztensek joggal érezhetik fenyegetve magukat. A kutatás-fejlesztés egyre inkább a virtuális kollégák érzelmi intelligencia fejlesztését célozza - ez lenne a humán munkaerő eddig pótolhatatlannak vélt attribútuma, de azért nem eszik olyan forrón a kását - mutat rá a bbc.com cikke.

Hol lesz a határa a virtuális asszisztensek képességeinek?-

A későbbiekben egyre több munkát lehet majd kiszervezni, de az emberi asszisztenseknek mindig lesz szerepük – hangsúlyozza a bbc.com cikke.

Január 7-én vasárnap Ayo Edebiri nyerte el a 2024-es Golden Globe díjátadón a legjobb női színésznek járó díjat televíziós sorozat kategóriában. A színésznő köszönőbeszédében az ügynöke és menedzsere asszisztenseinek felbecsülhetetlen értékű munkáját helyezte előtérbe. Megköszönte nekik a színfalak mögött végzett munkájukat, beleértve az "őrült, őrült e-mailek" megválaszolását.

Az asszisztensek meghatározó szerepet játszanak abban, hogy a sikeres művészek és vezetők kiigazodjanak a napi teendőikben. A technológia kifinomultabbá válásával azonban egyre többen teszik fel a kérdést: vajon képes lesz a mesterséges intelligencia pótolni őket? Képes lesz-e megszervezni a találkozókat, megtalálni és lefoglalni a helyszínt a nagyszabású vállalati rendezvényre, rangsorolni a beérkező leveleket (beleértve az "őrült, őrült e-maileket"), megrendelni a legfinomabb ebédet, finoman figyelmeztetni, ha elcsúszik a munka és magánélet határa, ha kezdődik a gyerek focimeccse?

Jelenleg az ilyen jellegű adminisztratív feladatok a személyi és vezetői asszisztensek területét képezik, akik a főnökeiknek logisztikai, kommunikációs és egyéb feladatokban nyújtanak segítséget. Ezek a szerepek már régóta nélkülözhetetlenek, mivel segítenek a felsővezetőknek abban, hogy produktívak maradjanak, és képesek legyenek a nagy egészre koncentrálni.

Mára azonban vannak már olyan mesterséges intelligenciával működő virtuális asszisztens platformok, amelyek az emberi asszisztensek alternatívájaként kínálják magukat. A ClickUp AI például azzal henceg, hogy képes a napi feladatok összevonására és megfelelő optimalizálására; a Wally pedig e-maileket készít a munkavállalók nevében.

Más, technikailag nem AI-alapú virtuális asszisztenciaprogramok közé sorolható, újonnan megjelenő technológiák is kezdik helyettesíteni az általában az adminisztratív szakemberekre bízott feladatok egy részét. A folyamat-automatizáló vagy ütemező szoftverek levehetik az emberi munkaerő válláról a napi logisztika néhány terhét. A generatív mesterséges intelligencia is segíthet a főnököknek egyre bonyolultabb feladatokban, például egy üzleti út útitervének összeállításában vagy a megbeszélésekhez szükséges előzetes kutatások elvégzésében.

Az AI-szakértők már régóta jósolják, hogy az adminisztratív szerepek, különösen azok, amelyek ismétlődő és rutinszerű feladatokkal foglalkoznak, az AI-technológia fejlődésével elsőként kerülhetnek vágóhídra.

Mansoor Soomro, az angliai Teesside Egyetem fenntarthatósági és nemzetközi üzleti tanszékének vezető előadója szerint azonban még nem kell pánikba esni. Szerinte a mesterséges intelligencia még nem áll készen arra, hogy az alapszintű asszisztensi feladatokon túl bármit is kezeljen. "Az AI még mindig nehezen boldogul az olyan összetett feladatokkal, ahol emberi szintű döntéshozatalra van szükség".

Soomro elmagyarázza, hogy jelenleg "az AI nem tud intelligens lenni az érzelmek szempontjából, és ez a legnehezebb dió, amit meg kell törni". Szerinte még mindig hiányzik az emberi asszisztensek érzékenysége és árnyaltsága, valamint az a kreativitás, amelyet sok vezető keres.

Az is megfigyelhető tendencia, hogy egyes asszisztensek a munkájuk megkönnyítése érdekében használják ezeket az új eszközöket, de jól tudják, hogy teljes egészében képtelen lenne a technológia helyettesíteni őket.

Közéjük tartozik Joanne Manville, egy Egyesült Királyságban élő asszisztensi munkakörben dolgozó szakember, aki egyben a Joanne Manville Virtual Assistance cég alapítója. Ez egy 30 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás, amely távoli asszisztensi szolgáltatásokat kínál számos vállalkozásnak. "Rendszeresen használunk automatizálási eszközöket, hogy megkönnyítsük az ügyfelek termelékenységét, és támogatjuk azokat az ügyfeleket, akik olyan eszközöket szeretnének tesztelni a vállalkozásuk számára, mint a ChatGPT" - mondja.

Manville és csapata évek óta használ automatizálási platformokat, például az Asana-t az ütemezéshez és a Calendly-t a találkozókhoz, ehhez a portfólióhoz idén hozzáadták még az IFTTT és a Zapier automatizálási programokat, amelyekkel még nagyobb hatékonyságra képesek. Ezek mellett chatbotokkal is kísérleteznek olyan feladatokhoz, mint a közösségi médián keresztül érkező felkérések, valamint AI-alapú átíró szoftverekkel a tárgyalási jegyzetekhez.

Manville azonban úgy érzi, hogy az asszisztensek munkájának nagy részét nem lehet a mesterséges intelligencia segítségével lemásolni. "A mesterséges intelligencia és az automatizálás jó a funkcionális feladatokhoz, de az emberek igazán értékelik az ember-ember kapcsolatot és az ügyfélszolgálatot" - mondja. "Az ügyfelek gyakran az új asszisztensüket az illető személyisége alapján választják ki."

Hozzáteszi, hogy az ügyfelek érzelmi hullámvölgyeinek kezelése szintén kulcsfontosságú része az asszisztensi munkakörben való sikeres helytállásnak. "Meg kell tudni érezni, ha valaki stresszes, meg kell ítélni, hogy mi történik, és el kell tudni dönteni, hogy lazítsunk-e, vagy nagyobb támogatást nyújtsunk."

Manville úgy véli, még ha az AI képes is lenne teljes mértékben helyettesíteni az embert pusztán funkcionálisan, sok főnök talán ódzkodna a váltástól. "Néhányan jobban szeretnék, ha egy emberi asszisztens csatlakozna egy megbeszéléshez és jegyzetelne, mint az AI, mivel a megbeszélés rendkívül bizalmas, és nem jó érzés az a tudat, hogy a felvétel valahol egy szerveren van" - mondja.

Más esetekben az ügyfelek kipróbálták a mesterséges intelligenciát, de aztán visszatértek az emberi asszisztensekhez. "Olyan ügyfelet is felvettünk, aki mesterséges intelligenciát használt a tárgyalási jegyzeteik elkészítésére, de annyira melléfogtak, hogy most már velünk készíttetik el a jegyzőkönyveiket."

Mit hozhat a jövő? Hol lesznek a mesterséges intelligencia érzelmi intelligencia fejlesztésének határai? A kutatók mindenképpen ebben az irányban gondolkodnak. Soomro szerint a legnagyobb kutatás-fejlesztés jelenleg a multimodális érzékelésen belül zajlik. Ezek a technológiák a hang- és beszédelemzést, valamint az arcfelismerő technológiát használják az emberi tulajdonságok, például az intuíció és az érzékenység utánzására.

"A mesterséges intelligencia bizonyítottan képes felismerni, hogy egy személynek mentális problémája van, ha 10 percig hallgatja a hangját" - mondja. Soomro is egyetért azzal, hogy az asszisztensiparban az embereknek mindig is szerepük lesz, de „a mesterséges intelligencia fogja elvégezni a munka rutinszerű mechanikus elemeit, és javítani fogja az emberi munkaerő hatékonyságát" - mondja.

kép: freepik

Vajon elképzelhető egy olyan jövő, melyben az érzelmi munkáért magasabb fizetés jár? Olvassa el korábbi cikkünk!

  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
10 perc után tudják, ha valakinek mentális problémája van - hol lesz a határa a virtuális asszisztensek képességeinek?

Sok számadat látott már napvilágot arról, hogy a munkaerőpiac különböző szegmenseiben hány ember munkáját tudja majd helyettesíteni a... Teljes cikk

Több száz IT szakembert keres dubaji központjába az Emirates

Az Emirates több mint 200 tapasztalt IT szakembert hív a közel-keleti metropoliszba dolgozni, köztük Magyarországról is. Teljes cikk

Kezeljük emberként a vendégmunkásokat

Nem képzetlen, illegális migránsok ők, hanem alapos kiválasztáson átesett értékes munkavállalók, akik dolgozni jönnek - mondja Küzmös László, a... Teljes cikk