5 tévhit a Tehetségmenedzsment kapcsán - 4. Ha van Tehetségmenedzsment IT rendszerem, akkor működik a Tehetségmenedzsment
Talán az egyik legveszélyesebb tévhit, mert abba a hitbe ringatja a szervezetet, hogy a "probléma megoldva"- pipa. Ez pedig komoly kockázat, hívja fel a figyelmet Cser Adrienn, tehetségmenedzsment szakértő.
DE...
Azt tapasztaltam, hogy amíg a vezetők nem érzik sajátjuknak a Tehetségmenedzsmentet, nem értik a szerepét a szervezetben, a saját szerepüket a folyamatban, amíg a definíciók hiányosak, az indikátorok nem egyértelműek, a folyamatok gyenge lábakon állnak, addig a bevezetése 2D-re redukálja a Tehetségmenedzsmentet. Hogy hogy értem ezt?
2D-ben a vezetők arra törekednek, hogy "minden ki legyen töltve". Határidőre rögzítsék a rendszerben a kívánt adatokat, ne maradjon üres cella. Aztán ha kész, akkor a következő határidőig "nem is kell foglalkozni vele". A napi rutin mellett nem esik szó a kollégák jövőbeni terveiről, álmairól, arról, hol szeretnék látni magukat a szervezetben, az életben és ezt hogyan tudja támogatni a szervezet és maga a vezető. A fejlesztési tervek vagy elkészülnek vagy nem. Ha elkészülnek, akkor is hiányosak lehetnek vagy nem a jövőbeni célokat támogatják, hanem a múltbeli hiányosságokat igyekeznek pótolni. A vezetők a legegyszerűbb megoldásokhoz nyúlnak, azaz tréningekkel és team buildingekkel pótolják a tapasztalati, élményszerű tanulást, ami drága és nem is hatékony.
Egy 2016 őszén folytatott kutatásunk szerint a vezetők az alábbi három fejlesztési eszközt használják a leggyakrabban:
- 1.Vezetői visszajelzés
- 2.Formális tréning programok
- 3.Team Building
Ha a visszajelzés nem csupán a napi munkára korlátozódik, hanem előrevivő, fejlesztési célzatú is, akkor az szuper. A formális tréningprogramok és a team building azonban a két legdrágább eszköz és őszintén szólva - majd' 20 évnyi fejlesztési tapasztalattal - azt kell, hogy mondjam, hogy önmagukban a legritkább esetben érik el a várt hatást, tehát összességében a megtérülése rátájuk a legalacsonyabb.
Mit tehetünk, ha azt látjuk, hogy így működünk?
Mielőtt bevezetnénk a rendszert, tanítsuk meg a vezetőinknek, hogy milyen folyamatok mentén és milyen eszközökkel tudják a kollégákban rejlő potenciált menedzselni. Ha már ez jól megy nekik, akkor jöhet a rendszer is hozzá, hogy az adatok nyilvántartásával, gyűjtésével még hatékonyabbá tegyük a Tehetségmenedzsmentünket.
Ha már bevezettük, akkor vizsgáljuk felül, hogy valódi, működő folyamataink vannak-e benne és ha úgy érezzük, hogy nem, akkor kezdjük el magunkat és a vezetőinket fejleszteni. 3D-ben ugyanis a papír helyett az emberek kerülnek előtérbe. A vezetők elkezdenek beszélni a kollégákkal arról, hogyan tudnak úgy hozzájárulni a vállalati célok eléréséhez, hogy közben saját céljaikat is be tudják teljesíteni. A 9-Box megszűnik egy statikus snapshot-nak lenni, inkább arra koncentrál a vezető és a kolléga, hogyan juthatnak el A-ból B-be. Mostantól ez már nem csupán egy pillanatnyi megbeszélés, hanem egy folyamat kezdete, amiben a vezető és a kolléga is motiválva érzi magát. A Talent Review-k alkalmával a vezetők nem csak a saját kollégákra fókuszálnak majd, hanem elkezdik a teljes szervezeti potenciált látni, mozgatni, használni. Az egész papíros, IT-s történet mozogásba lendül. És ettől a ponttól izgalmas ez a sztori - mindenkinek.
Minden más csupán adminisztráció. Amitől hiába is várom, hogy a kollégáim elkötelezettek, lelkesek, innovatívok lesznek és velem tolják azt a bizonyos szekeret.
Őszintén? Én sem szeretnék csupán egy kötelezően kitöltendő rubrika lenni a nagy rendszerben...
Cser Adrienn
Tehetségmenedzsment szakértő
a cikk eredetileg a LinkedIn-en jelent meg.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk
A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk
A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk
- Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében 3 hónapja
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 3 hónapja
- Így teszik hatékonyabbá a munkaügyi rendszert – milliárdos fejlesztés indul 4 hónapja
- 1000-nél is több nyitott pozíció, azonnali jelentkezés - állásbörzén jártunk 4 hónapja
- A dicséret mint hiánycikk 4 hónapja
- Czomba Sándor: A regisztrált álláskeresők alacsony száma a gazdasági fordulat jele 5 hónapja
- Bemutatták a megújult Diplomás Pályakövetési Rendszert 5 hónapja
- Új vezető a Magyar Fejlesztési Bank élén 7 hónapja
- Így gyorsult fel az infláció az OECD-ben 7 hónapja
- Kutatás: Drasztikusan romlik a gyerekek nyelvi teljesítménye a járvány óta 7 hónapja
- Melyek a legfontosabb soft skillek? Itt a lista 8 hónapja