Megjelent: 9 éve

A cégek egyharmada nem foglalkozik a változások kezelésével

A társaságok többségénél a nem várt változások közepes mértékben befolyásolták az üzletvitelt, a válaszadók nyolc százaléka azonban nagyon nagymértékű befolyásról számolt be. A szervezet működését a krízisek hasonló arányban befolyásolták, mint az üzletmenetet. Érdekes ugyanakkor, hogy miközben a cégeknek a felmérés szerint komoly változásokkal kellett szembenézniük, a válaszokból kiderül, hogy azok az üzletvitelt valamivel nagyobb mértékben befolyásolták, mint a szervezetek működését.

Solti Előd változásmenedzser szerint ezekből az adatokból az is kiolvasható, hogy a magyar cégvezetők még mindig nehézkesen reagálnak a változásokra, sokszor félnek attól, hogy a szervezet működését módosítsák, inkább "elszenvedik" az üzletvitel változását.

Pedig, mint az a felmérésből világosan kiderül, a cégek 65 százalékánál a nem várt változás a krízissel egyenlő, olyannyira, hogy a megkérdezettek felénél komoly pénzügyi veszteséget is okoz. Érdekes, hogy miközben 2012-ben valamivel kevesebb cég számolt be arról, hogy nem várt változással kellett szembenéznie, mint 2011-ben, a változást most jóval többen élték meg krízisként, hiszen a korábbi felmérésben mindössze a válaszadók 45,3 százaléka jelezte, hogy a változás cége életében krízishelyzetet okozott, vagyis az arány egy év alatt csaknem 20 százalék ponttal nőtt. Nem változott ugyanakkor jelentősen azoknak az aránya, akiknél a változás pénzügyi veszteséggel járt.

A változás a cégek jövőbeni várakozásait is befolyásolja, a megkérdezettek többsége szerint a közepesnél nagyobb, vagy nagyon nagy mértékben. Ami ennél is komolyabb gond, hogy a cégvezetők csaknem 40 százaléka szerint negatív irányba. Érdekes ugyanakkor, hogy a válaszadók alig kevesebb, mint negyede nem módosít várakozásain, még akkor sem, ha változásokkal kell szembenéznie.

A cégvezetők úgy látják, a válság évei alatt sikerült gyakorlatot szerezniük a változások kezelésében. Igaz, a válaszadók csaknem fele szerint ez a gyakorlat kicsi, vagy közepes. Nagy gyakorlattal mindössze a cégvezetők 6,8 százaléka rendelkezik. Ezek után igencsak meglepő, hogy a változások kezelésekor a válaszadók csaknem 80 százaléka saját, vagy kollégái tudásában bízik.

Úgy tűnik, a vállalkozások vezetői úgy érzik, hogy változáskezelési gyakorlatuk évről évre nő. Ezt bizonyítja az is, hogy a korábbi felmérésben még a cégvezetők 62,9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nincs, vagy inkább kismértékű gyakorlata van a változások kezelésében. Most ez az arány mindössze 36 százalék. Az önbizalom növekedése abból is látszik, hogy az előző évben még jóval kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy házon belül megvan a szükséges tudás a változások kezeléséhez.

"A hazai vállalkozások többsége még mindig házon belül keres megoldást a nem várt változásokra. A cégek nem mernek, vagy nem tudnak segítséget kérni. Pedig a külső szem sokszor többet lát. A változásmenedzsment ugyanúgy egy szakma, mint mondjuk a könyvelő vagy a webfejlesztő. Ráadásul egy felkészült változásmenedzser a krízishelyzetben nem csupán a károk elhárításával foglalkozik, hanem - a változást lehetőségnek tekintve - hosszú távra tud segítséget nyújtani. A felmérésből világosan kitűnik, hogy miközben a cégvezetők önbizalma nő, a nem várt változások egyre nagyobb arányban sodorják krízishelyzetbe a vállalkozásokat. Ez világosan mutatja, hogy a házon belüli megoldás nem feltétlenül okos döntés" - mondta Solti Előd változásmenedzser.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a válaszadók tervezik-e, hogy a jövőben felkészülnek a változásokra. Igazán nem az meglepő, hogy a válaszadók 71 százaléka igennel válaszolt - ami a korábbi felméréshez viszonyítva 4 százalék pontos emelkedés -, hanem az, hogy 29 százalékuk nemet mondott.
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szervezzük le időben a céges év végi partikat – zsúfolt szezon jöhet

A karácsonyi időszak eddig is izgalmas volt céges rendezvények szempontjából, ám ez az esztendő nem a szokásos szerint alakul. A bizonytalanság... Teljes cikk

Mindössze 10-15 százalék a női munkavállalók aránya a tech szektorban

A technológiai szektorban dolgozók csupán 10-15 százaléka nő, miközben számos olyan pozíció van, amely kiváló lehetőségeket nyújt a nőknek is.... Teljes cikk

Már nem lehet szabadság alatt kizárni a munkát - Rátkai Balázs, Delta Csoport

Csak újabb stresszfaktor, ha görcsösen ki akarjuk zárni nyári szabadság alatt a munkát - mondja Rátkai Balázs, az IT-ben működő Delta Csoport HR... Teljes cikk