A cégek egyharmada nem foglalkozik a változások kezelésével
A hazai vállalkozások több mint fele volt kénytelen közepes, vagy annál is nagyobb mértékű nem várt változásokkal szembenézni 2012-ben - derül ki a V-csoport Menedzsment Kft. által végzett felmérésből. Az előző esztendőben ez az arány nagyobb, csaknem kétharmados volt. A válaszadók kevesebb, mint tíz százalékánál adódtak csak kisebb változások tavaly.
A társaságok többségénél a nem várt változások közepes mértékben befolyásolták az üzletvitelt, a válaszadók nyolc százaléka azonban nagyon nagymértékű befolyásról számolt be. A szervezet működését a krízisek hasonló arányban befolyásolták, mint az üzletmenetet. Érdekes ugyanakkor, hogy miközben a cégeknek a felmérés szerint komoly változásokkal kellett szembenézniük, a válaszokból kiderül, hogy azok az üzletvitelt valamivel nagyobb mértékben befolyásolták, mint a szervezetek működését.
Solti Előd változásmenedzser szerint ezekből az adatokból az is kiolvasható, hogy a magyar cégvezetők még mindig nehézkesen reagálnak a változásokra, sokszor félnek attól, hogy a szervezet működését módosítsák, inkább "elszenvedik" az üzletvitel változását.
Pedig, mint az a felmérésből világosan kiderül, a cégek 65 százalékánál a nem várt változás a krízissel egyenlő, olyannyira, hogy a megkérdezettek felénél komoly pénzügyi veszteséget is okoz. Érdekes, hogy miközben 2012-ben valamivel kevesebb cég számolt be arról, hogy nem várt változással kellett szembenéznie, mint 2011-ben, a változást most jóval többen élték meg krízisként, hiszen a korábbi felmérésben mindössze a válaszadók 45,3 százaléka jelezte, hogy a változás cége életében krízishelyzetet okozott, vagyis az arány egy év alatt csaknem 20 százalék ponttal nőtt. Nem változott ugyanakkor jelentősen azoknak az aránya, akiknél a változás pénzügyi veszteséggel járt.
A változás a cégek jövőbeni várakozásait is befolyásolja, a megkérdezettek többsége szerint a közepesnél nagyobb, vagy nagyon nagy mértékben. Ami ennél is komolyabb gond, hogy a cégvezetők csaknem 40 százaléka szerint negatív irányba. Érdekes ugyanakkor, hogy a válaszadók alig kevesebb, mint negyede nem módosít várakozásain, még akkor sem, ha változásokkal kell szembenéznie.
A cégvezetők úgy látják, a válság évei alatt sikerült gyakorlatot szerezniük a változások kezelésében. Igaz, a válaszadók csaknem fele szerint ez a gyakorlat kicsi, vagy közepes. Nagy gyakorlattal mindössze a cégvezetők 6,8 százaléka rendelkezik. Ezek után igencsak meglepő, hogy a változások kezelésekor a válaszadók csaknem 80 százaléka saját, vagy kollégái tudásában bízik.
Úgy tűnik, a vállalkozások vezetői úgy érzik, hogy változáskezelési gyakorlatuk évről évre nő. Ezt bizonyítja az is, hogy a korábbi felmérésben még a cégvezetők 62,9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nincs, vagy inkább kismértékű gyakorlata van a változások kezelésében. Most ez az arány mindössze 36 százalék. Az önbizalom növekedése abból is látszik, hogy az előző évben még jóval kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy házon belül megvan a szükséges tudás a változások kezeléséhez.
"A hazai vállalkozások többsége még mindig házon belül keres megoldást a nem várt változásokra. A cégek nem mernek, vagy nem tudnak segítséget kérni. Pedig a külső szem sokszor többet lát. A változásmenedzsment ugyanúgy egy szakma, mint mondjuk a könyvelő vagy a webfejlesztő. Ráadásul egy felkészült változásmenedzser a krízishelyzetben nem csupán a károk elhárításával foglalkozik, hanem - a változást lehetőségnek tekintve - hosszú távra tud segítséget nyújtani. A felmérésből világosan kitűnik, hogy miközben a cégvezetők önbizalma nő, a nem várt változások egyre nagyobb arányban sodorják krízishelyzetbe a vállalkozásokat. Ez világosan mutatja, hogy a házon belüli megoldás nem feltétlenül okos döntés" - mondta Solti Előd változásmenedzser.
A felmérés arra is rákérdezett, hogy a válaszadók tervezik-e, hogy a jövőben felkészülnek a változásokra. Igazán nem az meglepő, hogy a válaszadók 71 százaléka igennel válaszolt - ami a korábbi felméréshez viszonyítva 4 százalék pontos emelkedés -, hanem az, hogy 29 százalékuk nemet mondott.
Solti Előd változásmenedzser szerint ezekből az adatokból az is kiolvasható, hogy a magyar cégvezetők még mindig nehézkesen reagálnak a változásokra, sokszor félnek attól, hogy a szervezet működését módosítsák, inkább "elszenvedik" az üzletvitel változását.
Pedig, mint az a felmérésből világosan kiderül, a cégek 65 százalékánál a nem várt változás a krízissel egyenlő, olyannyira, hogy a megkérdezettek felénél komoly pénzügyi veszteséget is okoz. Érdekes, hogy miközben 2012-ben valamivel kevesebb cég számolt be arról, hogy nem várt változással kellett szembenéznie, mint 2011-ben, a változást most jóval többen élték meg krízisként, hiszen a korábbi felmérésben mindössze a válaszadók 45,3 százaléka jelezte, hogy a változás cége életében krízishelyzetet okozott, vagyis az arány egy év alatt csaknem 20 százalék ponttal nőtt. Nem változott ugyanakkor jelentősen azoknak az aránya, akiknél a változás pénzügyi veszteséggel járt.
A változás a cégek jövőbeni várakozásait is befolyásolja, a megkérdezettek többsége szerint a közepesnél nagyobb, vagy nagyon nagy mértékben. Ami ennél is komolyabb gond, hogy a cégvezetők csaknem 40 százaléka szerint negatív irányba. Érdekes ugyanakkor, hogy a válaszadók alig kevesebb, mint negyede nem módosít várakozásain, még akkor sem, ha változásokkal kell szembenéznie.
A cégvezetők úgy látják, a válság évei alatt sikerült gyakorlatot szerezniük a változások kezelésében. Igaz, a válaszadók csaknem fele szerint ez a gyakorlat kicsi, vagy közepes. Nagy gyakorlattal mindössze a cégvezetők 6,8 százaléka rendelkezik. Ezek után igencsak meglepő, hogy a változások kezelésekor a válaszadók csaknem 80 százaléka saját, vagy kollégái tudásában bízik.
Úgy tűnik, a vállalkozások vezetői úgy érzik, hogy változáskezelési gyakorlatuk évről évre nő. Ezt bizonyítja az is, hogy a korábbi felmérésben még a cégvezetők 62,9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nincs, vagy inkább kismértékű gyakorlata van a változások kezelésében. Most ez az arány mindössze 36 százalék. Az önbizalom növekedése abból is látszik, hogy az előző évben még jóval kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy házon belül megvan a szükséges tudás a változások kezeléséhez.
"A hazai vállalkozások többsége még mindig házon belül keres megoldást a nem várt változásokra. A cégek nem mernek, vagy nem tudnak segítséget kérni. Pedig a külső szem sokszor többet lát. A változásmenedzsment ugyanúgy egy szakma, mint mondjuk a könyvelő vagy a webfejlesztő. Ráadásul egy felkészült változásmenedzser a krízishelyzetben nem csupán a károk elhárításával foglalkozik, hanem - a változást lehetőségnek tekintve - hosszú távra tud segítséget nyújtani. A felmérésből világosan kitűnik, hogy miközben a cégvezetők önbizalma nő, a nem várt változások egyre nagyobb arányban sodorják krízishelyzetbe a vállalkozásokat. Ez világosan mutatja, hogy a házon belüli megoldás nem feltétlenül okos döntés" - mondta Solti Előd változásmenedzser.
A felmérés arra is rákérdezett, hogy a válaszadók tervezik-e, hogy a jövőben felkészülnek a változásokra. Igazán nem az meglepő, hogy a válaszadók 71 százaléka igennel válaszolt - ami a korábbi felméréshez viszonyítva 4 százalék pontos emelkedés -, hanem az, hogy 29 százalékuk nemet mondott.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Hogyan vágjunk bele a változásba hatékonyan és lendületesen? 5 hónapja
- Marketing menedzser 7 hónapja
- Az ördög Pradát visel 9 hónapja
- Sebtapasz - gondolatok a szervezeti változásról 9 hónapja
- Dragománt olvas és a változásmenedzsmentben képzi magát Magyar Miklós 10 hónapja
- Munkaerőpiaci kilátások és karrierlehetőségek a 21. században: egy átfogó áttekintés 10 hónapja
- Turbulens világban élünk: VUCA-tól a TUNA-ig 10 hónapja
- Lézeres kezeléssel végleg eltűnhetnek a lábadról a seprűvénák 11 hónapja
- Így néz ki a HR digitalizáció a gyakorlatban 11 hónapja
- Bauer Dávid, HR igazgató: Ki kell tölteni a tereket megfelelő tartalommal - élet az új MOL Campuson 11 hónapja
- Így néz ki egy logisztikai menedzser egy napja: "Nem árt, ha szeretsz legózni" - bölcsészből lett az Év Logisztikai Menedzsere 11 hónapja