Megjelent: 5 éve

A HR 80 százaléka virtuális lesz - de az ember kell hozzá továbbra is

Vegyük végig az Ulrich modell - ami jelenleg a legnépszerűbb és legelterjedtebb HR modell - egyes pilléreit:

• kiválasztás, bérezés/javadalmazás, képzés/fejlesztés alkotja az egyik pillért,
• HR szolgáltatások/munkaügy a másikat,
• és a HR üzleti partnerek a harmadikat.

Nézzük a kiválasztással foglalkozó területet. Napjainkban egyre több fejvadász cég alkalmaz a szűréseknél modern és virtuális technológiát. Vegyük a legkézenfekvőbbet: a video konferenciát, amelyen keresztül a fejvadászok - akárcsak a nagyobb multik képviselői is - interjúztatják a jövő reménységeit. Az online kiválasztási formák is terjednek, az alkalmassági és személyiség tesztekre szakosodott cégek egyre eredményesebben kínálják virtuális portékájukat a terebélyesedő piacon. Az úgynevezett háttér átvilágitást (background check) végző cégek is mindent megoldanak online (iskolai végzettség-, munkahelyek igazolása, referenciák bekérése stb.) Úgy vélem, hogy a jövőben túlnyomórészt – de nem teljes egészében - egy virtuálisan elvégezhető területről beszélünk, amikor a kiválasztást említjük.

A képzést és fejlesztést ugyancsak nagyban segíti a technológia fejlődése, mivel ennek segítségével tarthatjuk a kapcsolatot a beszállítókkal és a munkavállalókkal, a modern eszközök/software-ek segítségével mérhetjük a képzések hatékonyságát, menedzselhetjük a tehetséges kollégák vállalati életútját és teljesítményét. Úgy vélem, hogy a virtuális tanulás - ami a technológia előretörésével egyre személyre szabottabb lehet - hatalmas fejlődésére számíthatunk, és a jövőben minimális fizikai jelenlétet követelhet meg a terület.

A javadalmazás és bérezés területe egy kiterjedt, átlátható online adatbázison keresztül bármikor hozzáfér minden szükséges adathoz. Konzultációra és analizálásra teljesen alkalmas modern világunk technológiája, így ennek a területnek a teljes virtuális képét látom a legkézenfekvőbbnek, amelyhez az egymáshoz integrált rendszerek és adatok adják meg a hátszelet.

Egy másik terület a munkaügy, amely a jogi és adózási feltételek megfeleltetésével, majdnem 100 százalékosan is elvégezhető lesz a jövőben a virtuális térben. Gondoljunk csak bele, a HR alapadatok rögzítése, a munkaszerződések elkészítése, a bérszámfejtés és telefonos/video tanácsadás stb. nem feltétlenül igényelnek fizikai jelenlétet, ugyanakkor a mai jogszabályok még nem teszik ezt mindenhol teljesen lehetővé. A robotika viszont egy olyan terület, amiben hatalmas lehetőségek rejtőznek és automatizálhatja a HR operációs tevékenységének nagy részét.

Véleményem szerint a HR üzleti partnerek a modell egyik gyenge láncszeme napjainkban, de ennek egyfajta átalakulására számítok a jövőben. Jelenleg egy stratégiainak szánt funkció és terület, amely leginkább azzal küzd, hogy operatív feladatok ellátásával is át van szőve a feladatköre. Úgy gondolom, hogy a HR üzleti partnerek száma csökkeni fog, és egyfajta modern HR generalista tudás és szemlélet váltja fel, amely a technológiát és a virtuális teret használja fel egy hatékonyabb, gyorsabb és precízebb HR támogatásra. Ezt a területet látom olyannak, amely egy új formában jelenik meg, de továbbra is fizikálisan jelen lesz a cégek berkein belül, hatékonyan használva a technológia vívmányait és képviselve a többi HR területet.

A HR modell tehát egy átalakulás kapujában áll, a napi manuális feladatok - a technológia és robotika révén - teljesen automatikusak lehetnek, és a mesterséges intelligencia fejlődésével a munkavállalók kiszolgálása egyszerűbb és gyorsabb lesz. Az önkiszolgáló emberi erőforrás rendszerek (“self services”) ezzel egyidejűleg a jelenleginél jóval nagyobb hangsúlyt kapnak. A cégek munkavállalói pedig ezeken a felületeken érik el a saját adataikat, áttekinthetik az általuk érdekelt folyamatokat és intézkedhetnek saját vagy a csapataikkal kapcsolatban. A humán metrikákat pedig - a modern és integrált rendszereknek köszönhetően - felváltja az analitika, ezáltal segítve a modern személyzeti munkát. A HR fizikai jelenlétét ugyanakkor továbbra is elengedhetetlennek tartom a hatékony működéshez, azzal a kiegészítéssel, hogy a munkatevékenység 80 százalékát a virtuális emberi erőforrás menedzsment veheti át.

Szende Csaba
HR-vezető


  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Beleölt milliók helyett, hatékonyságot a toborzásba!

Az elmúlt években a cégek hatalmas összegeket költöttek toborzásra, egy szakmunkásért akár 200-300 ezer forintos közvetítői költséget is... Teljes cikk

Ha kártyázom egy robottal, ki tudja mondani, hogy UNO?

A játékos robotika oktatás segíthet a pályaválasztásban. A Funside Schoolba járó gyerekek saját robotjaik után megnézték, mi történik a... Teljes cikk

Munkáltatói elégedettségmérés automatizált kérdőívkészítővel

Az innovatív technológiák a HR területen is megjelentek. Az egyre okosabb kérdőívkészítő és elemző programokkal értékes órákat lehet... Teljes cikk