HR  márka 
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

A munkaadói márka motorja a public relations

A munkaadói márka belülről kívülre hat - összhangba hozza a vállalat kultúráját, törekvéseit, értékeit és márkaígéretét. A legtöbb esetben a vállalatok rendelkeznek az alkalmazottak kiválasztásához kapcsolódó értékkel, amelyet a vállalaton belüli és kívüli kommunikációval meg lehet erősíteni. Ha mégsem, megfelelő környezetet kell teremteni, amely ezt az értéket a felszínre hozza. A többi márkához hasonlóan, a munkaadói márka is magában hordozza az alapvető termék-marketing stratégiákat, de ebben az esetben a termék maga az ember - az alkalmazásuk tapasztalata - az ügyfelek pedig a jelenlegi és a jövendő alkalmazottak. Az erős alkalmazói márka magában foglalja mindazt a munkaadói tapasztalatot, amely a vállalatnál megnyilvánul. Ez azért fontos, mert a munkaadói márka - és annak képessége, hogy a márkaígéret teljesül - hatékonyabbá teszi a toborzást, és vonzást gyakorol a befektetőkre, mivel növeli a dolgozók teljesítőképességét, elkötelezettségét és hűségét, ezáltal csökkenti az elvándorlást. A munkaadói márka ezért ma már szerepel a marketing és HR költségvetésben is. Egyes vállalatok új elemmel teszik sikeressé stratégiájukat: a HR-t támogató PR-ral.

A HR-t támogató PR lendületet ad a munkaadói márkának
Közismert a public relations szerepe a vállalati image kialakításában és fenntartásában vagy a krízishelyzetek elhárításában, új irányzata pedig a HR célokat támogató PR.

Rendkívül eredményes lehet, ha a PR stratégiákat a munkaadói márka kialakításának folyamatába integráljuk. Képzeljük csak el, hogy a HR-t támogató PR a légiirányító torony, a munkafelvételi kampány pedig egy DC-10-es gép. A public relations úgy irányítja és navigálja a cég munkaadói márkaüzenetét, hogy az éppen a meghatározott célközönség ölében "landoljon". A kibocsátott reklámok, mint a munkaadói márkaüzenet összehangolt "járatai" jutnak célba a piac azon szegmenseihez, melyeket előzetesen szisztematikusan alkalmazott PR eszközökkel határoztak meg.

A PR legnagyobb ereje a hitelességében rejlik. Rendszeresen sajtóközleményeket és cikkeket szolgáltat a különböző hírközlési csatornáknak, és módja van a szerkesztés befolyásolására is. A cél, hogy a megfelelő médiumban megjelenő cikk vagy nyilatkozat az alkalmazói márkaüzenetet egy harmadik fél szempontjai szerint mutassa be. A közlő személyének hitelessége az üzenetet a hihetőség magas szintjére emeli. Arra ügyelni kell, hogy a nyilatkozatból egyértelmű legyen, a cég fizetett azért, hogy beszéljenek róla. Hatékony eszköz a reklám is. A PR és a reklám együttes módszerével pedig a munkaadói üzenet a fény sebességével juttatható el egyszerre nagyon sok emberhez.

A HR-t támogató public relations előnyei:

  • emeli a vállalat ismertségét, növeli az alkalmazói márka vonzását
  • az adott iparág szakértőjeként pozícionálja a vállalatot,
  • a vállalat hitelességét külső véleményformálók erősítik
  • növeli a vállalat hírnevét.

A HR-t támogató PR sokoldalú: a cikkek pozicionálásától kezdve, előadások, üzletági kerekasztal megbeszélések szervezésén át, a márkahatás vizsgálatának előkészítésével is foglalkozik. Ezek a tevékenységek további hasznot hoznak, például néhány cikk megjelenésének nyomán:

  • hatékony toborzási anyag keletkezik
  • a szervezet az álláslehetőségek "bajnokaként" jelenik meg
  • világossá válnak a szervezet által nyújtott karrierépítési lehetőségek
  • nő a jelentkezők száma és minősége
  • csökken a toborzási ciklus ideje és költsége
  • a szervezet belső munkatársai aktivizálódnak, "nyerő"-nek érzik magukat
  • a szervezet kapcsolati hálót épít ki a befolyásos ipari szakemberekkel
  • hatékony stratégiai anyag áll össze a cég karrier oldalára és a belső intranet oldalakra

A szervezeteknek a legtehetségesebb alkalmazottakra kell építeniük
A tehetséges munkaerői közösségek elérése egyre jobb befektetésnek tűnik, ezért a vezetők megkezdték a munkaadói márka kiépítését, és ennek megerősítésére a HR-t támogató PR stratégiák megalkotását. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a HR szerepe a jövőben erősödni fog.

A technikai fejlődés és az internet hatására a cégek, - kicsik vagy nagyok - ugyanolyan termékekkel állnak elő, a mozgásterük között alig van különbség, a vállalatokat egyre nehezebben lehet megkülönböztetni egymástól. Az eddigi leépítések, megszorítások, a juttatás-csökkentések után, újra tehetséges munkaerőre és a megtartásukra van szükség. A vállalatok nem remélhetnek további profitnövekedést a kevesebb munkaerő nagyobb teljesítmény elven működő rövidtávú, gyors taktikai megoldásoktól. Ráadásul a népesség elöregedése egy évtizeden belül munkaerőhiányt teremt.

A szervezeteknek a legtehetségesebb alkalmazottaikra kell építeniük, ha sikeresek akarnak maradni az új gazdaságban. Ma sok alkalmazott alulértékeltnek és túlhajszoltnak érzi magát. Az elbocsátások után, ha megtartották is munkahelyüket, a kemény recesszió megfáradt túlélőiként élik meg a helyzetüket. Becslések szerint az összes munkavállaló legalább 40 százaléka állásváltoztatást tervez, amint a gazdaságba és a munkaerőpiacba vetett bizalom növekedését tapasztalja. A munkaadóknak még ádázabb harcot kell vívniuk majd a tehetséges munkaerőért, ha dominó-elv effektusként a nagyobb munkaerőmozgással, a jobb életminőség iránti követelésekkel, a munkahely növekedéssel és az elöregedés hatásaival is számolniuk kell.

A munkavállalók kérdésére, "És nekem ebből milyen hasznom származik?", a munkaadónak meggyőző választ kell adnia. A HR-t támogató PR ehhez nyújt segítséget.

Forrás Katalin, HR Portal
Follow hrportal_hu on Twitter