A PISA-eredmény egyik oka: keveset költ Magyarország az oktatására
Az elégségesnél kevesebbet fordít a gyerekek oktatására Magyarország. Magasabb óraszámban volna szükség a természettudományok tanulmányozására, és a jól teljesítő országokhoz képest nálunk van a legkevesebb matematikaóra egy héten, ami az eredményeken is meglátszik - mondta el a Szegedi Tudományegyetem egyetemi tanára a PISA-vizsgálattal foglalkozó MTA fórumon.
Hozzátette azt is, hogy a magyar diákok nem fordítanak annyi időt természettudományok tanulmányozására, mint a jobban teljesítő országokban. Megjegyezte: Magyarország azon országok közé tartozik, ahol a legkevesebb matematikaóra van egy héten, ez pedig az eredményeken is meglátszik.
Kiemelte az eredményekben a felkészült tanárok szerepét, és azt is, hogy megfelelő egyensúlyt kell teremteni az iskolák autonómiája és elszámoltathatósága között.
Ne vonjunk le felületes következtetést
A PISA-mérések tudományos hátterének bemutatásáról és hozzá kapcsolódó kutatási-fejlesztési feladatokról rendezett konferencián Lovász László, az MTA elnöke arról beszélt, hogy a PISA-tesztekben nem arra kíváncsiak, mit tudnak a tanulók a konkrét tárgyakból, hanem hogy miként tudják a megszerzett tudást hasznosítani. Szerinte a tavaly, év végén nyilvánosságra hozott eredmények azt mutatják, hogy a magyar diákok viszonylag jól állnak, ha tantárgyi ismeretekről van szó, az alkalmazási készségek tekintetében azonban fokozatos romlást lehetett tapasztalni.
Úgy vélte, a PISA-felmérések adataiból levonható következtetéseket csak megfelelő tudományos munka és elemzések árán tudják megadni, a felületes következtetések inkább bajt okoznak.
Minél gyorsabban választ kell találni arra a kérdésre, mit és hogyan tanítsanak a tanárok, de tudomásul kell venni, hogy gyökeres változtatásokat csak átgondoltan, hosszú éveket igénybe vevő kísérletek lapján lehet bevezetni - mondta Lovász László, az MTA elnöke.
Lovász László kitért arra, hogy nem sokkal elnökké választása után kezdeményezte a szakmódszertan tudományos megalapozását és megújítását szolgáló kutatásokat, és azt a pályázatot, ami végül évi 200 millió forinttal, 4 éven keresztül támogatja a 19 kutatócsoportot; további 13 pályázó támogatását az Emberi Erőforrások Minisztériuma vállalta.
Lovász elmondta, hogy nem egyszeri reformról kell gondolkodni, az oktatást, a tantárgyak tematikáját, módszertanát folyamatosan karban kell tartani, "ez elkerülhetetlen".
Az utóbbi években romlott a magyar diákok teljesítménye
A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg. A PISA feladatsorai azt vizsgálták, hogy a részt vevő országok 15 éves tanulói hogyan tudják alkalmazni tudásukat az iskolán kívüli szituációkat modellező, immár számítógépen megjelenő tesztek megoldásában.
A tavaly decemberben nyilvánosságra hozott 2015-ös felmérés szerint romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben; a magyar diákok teljesítménye mindhárom területen alacsonyabb lett az OECD átlagánál.
MTI
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
A feltörekvő technológiák, például a robotika, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás, a virtuális és kiterjesztett valóság, valamint az... Teljes cikk
- Öt kérdés és válasz a külföldi vendégmunkásokról 2 hónapja
- Juttatási keret 2024-ben 2 hónapja
- Van értelme a nagy beruházásoknak, ha a munkaerő-igény nem biztosítható? 3 hónapja
- Nagy esély van rá, hogy Magyarországon lesz a 2028-as WorldSkills verseny 3 hónapja
- Cafeteria Kisokos 2024 4 hónapja
- A Nemzetközi Diákteljesítmény-mérési Program 2022-es eredményei országonként 4 hónapja
- Adható-e belépő a jövő évi foci EB-re adómentes juttatásként? 4 hónapja
- György László: a cél, hogy 2030-ra minden mai általános iskolás rendelkezzen szakmával vagy továbbtanuljon 4 hónapja
- Kezeljük emberként a vendégmunkásokat 4 hónapja
- E-aláírás: hatalmas könnyebbség és gyorsaság a HR és a munkavállalók számára 5 hónapja
- "Közéleti hisztéria?" - avagy menesztették L. Simon Lászlót a Nemzeti Múzeum éléről 5 hónapja