Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 éve

A rugalmassághoz jó szabályok kellenek

A Libri-Bookline és a munkavállalók megtalálják egymást, így a cégnél a munkaerőhiány egyelőre nem okoz húsbavágó gondokat, hiszen a könyvesboltok a kereskedelmen belül is más típusú munkavégzést képviselnek. A cég 2019-ben HR szempontból a munkavállalói élményt helyezte középpontba, a középvezetők bevonásával. Sok mindent mérnek, sokféleképpen, hogy a kép minél teljesebb legyen. Bevonásról, hatékony információáramoltatásról, munka és magánélet egyensúlyáról és a kultúrával való feltöltődésről beszélgettünk Szeleczky Noémivel, a Libri-Bookline mintegy 700 munkavállalójáért felelős HR vezetőjével.

Nagyon más iparági háttérből érkezett 2016-ban a Libri-Bookline-hoz, milyen tapasztalatokat, gyakorlatokat hozott magával, amit ebben a közegben is hasznosítani lehetett?

Multinacionális cégtől váltani nagyon érdekes kihívást jelentett számomra, azt éreztem, hogy szeretném megmérettetni a tudásomat, úgy hogy nincs HQ, kevésbé jönnek irányelvek, sokkal inkább rajtam és a velem együtt dolgozókon van a felelősség. Kíváncsi voltam, hogy az addig megszerzett tudás hogyan fog az eddigiektől eltérő vállalati kultúrában működni. Ha döntést hozok, és elköteleződünk egy irány mellett, akkor annak a hatása azonnal látszani fog a szervezeten, így az is, hogy helyes volt-e a döntés vagy sem.

Amit az előző tíz évben tanultam, abból nagyon sok mindent tudtam kamatoztatni. A gyári tapasztalataimat a mostani kékgalléros munkavállalók körében is tudom hasznosítani, a logisztikai központunkban pedig a munkavédelmi hátteremet. Ezekben a cégekben nagyon jól szabályozott, szigorú folyamatok működtek, így megtanultam, hogyan kell szabályzatokat, rendszereket kiépíteni.

Akkor itt a cégnél is elkezdett rendszereket építeni?

Igen, az első időszak arról szólt, hogy megismerjem a szervezeti kultúrát, az adottságainkat. Milyenek a munkavállalóink, mik az igényeik, hogyan tudom kamatoztatni a már megtanultakat és olyan rendszert kialakítani, ami egyfelől rugalmas, másfelől kereteket is ad. Mindezt úgy, hogy a légkör, ami miatt a dolgozók szeretik a Libri-Bookline-t, akár maradéktalanul megmaradjon. Az első másfél év feladata így a vállalati kultúra feltérképezése és az új irányelvek alapozása volt, hogy tudjuk, milyen irányba akarunk menni és ehhez megteremtsük a feltételeket.

Sikerült egyensúlyt teremteni? Hiszen a munkaerőpiacon az elvárások most éppen a rugalmasság irányába mutatnak.

Ahhoz, hogy egy cégben megmaradjon a rugalmasság, de ez ne menjen a teljesítmény rovására, igazán jó szabályok kellenek. Ezeknek egyrészt irányt kell mutatniuk, de annak is egyértelműnek kell lenni, hogy hol ad lehetőséget a rugalmasságra a szabályzat. Azt hiszem, ezt sikerült jól eltalálnunk. A szabályok mellett az osztályok vezetőinek megvan az a szabadsága, hogy a saját területükön igazodjanak a szervezeti egység igényeihez, például a munkaszervezés tekintetében.

Szeleczky NoémiKialakítottunk egy teljes meeting struktúrát, hogy ki, kivel, mikor, milyen információt oszt meg, hogy ez átlátható rendszer legyen.
A munkavállalói kör eléggé sokszínű, hogyan mérik fel az igényeket, hogyan lehet ezeket összehangolni?

Szeretjük a kérdőíveket és a felméréseket. Ebben kértük a munkavállalók együttműködését idén is. Azt, hogy ezeknek van eredménye, már most mindannyiunk számára látható, mert az intézkedéseknél mindig rávilágítunk, hogy mit, miért teszünk, milyen igényből indul ki egy-egy akció. A 360 fokos kérdőívtől kezdve, a kompetenciaméréseken keresztül, a dolgozói elégedettségi felmérésekkel együtt mindent használunk - akár párhuzamosan többet is - mert mindegyik egy kicsit másra világít rá. Szeretnénk megtudni dolgozóinktól hogy érzik magukat a vállalatnál, a saját csapatukon belül. Mennyire elégedettek a vezetőjükkel és a menedzsmenttel. Általában az írásos teszteket, felméréseket használjuk, de utána fókuszcsoportokat, munkacsoportokat, workshopokat is szervezünk.

Milyen akciótervek indultak a dolgozók visszajelzései nyomán?

Még nem találkoztam olyan céggel, ahol azt mondták volna a munkavállalók, hogy a kommunikációval minden rendben van. Nálunk is volt arra irányuló kérés, hogy a kommunikáció legyen hatékonyabb, ennek mentén elindultunk egy teljes meeting-struktúra kidolgozásával.

Kialakítottuk, hogy ki, kivel, mikor, milyen információt oszt meg, hogy ez átlátható rendszer legyen. Ezt az egész szervezeten végigvittük. A vállalatnak három nagy szervezeti egysége van: a központ, a logisztikai központ és az országos bolthálózat. Ez valódi kihívást jelent, hiszen a három egységben eltérően kell kommunikálni, például időben és térben. A kialakításnál azt is figyelembe vettük, hogy a különböző egységeket hogyan tudjuk keverni, hogyan tudnak egy-egy témában találkozni egymással. Így van olyan megbeszélés, ahová az egész országból jönnek a boltvezetők, a raktárvezető és raktári csoportvezetők, és ott vannak a központ közép,- és felsővezetői is. Tudatosan törekedtünk rá, hogy minden szintet bevonjunk, hogy azok az osztályok, akik együtt dolgoznak, tudjanak egymás munkájáról, és rendszeres időközönként, előre meghatározott struktúrában kommunikálhassanak egymással.

Libri-Bookline
Lehet azt már látni, hogy a bevonást mennyire értékelik a munkavállalók?

Közvetlen visszajelzéseket is kaptunk, hogy így gördülékenyebb az információáramlás. Nem titkolt szándék a közös meetingek csapatépítő jellege sem. Így, hogy látjuk egymást, megismerjük egymást, olyanok között is elkezd kialakulni a kapcsolat, és erősödik a bizalom, akik korábban csak emailen kommunikáltak.

A jelen munkaerő-piaci helyzetben mi az, ami komoly kihívást jelent? Például a toborzás jelent-e gondot?

Azt szoktuk mondani, hogy mi köszönjük, jól vagyunk. Természetesen mi is látjuk, hogy megváltozott a toborzás, jóval kevesebb önéletrajz érkezik egy-egy pozícióra, mint 5-10 évvel ezelőtt, más minőségű önéletrajzok jönnek, kevesebb az igazán releváns. De szerencsére a két márkánk a Libri és a Bookline ismertsége olyan erős, ami nagyban megkönnyíti a HR életét. Sokat segít az, hogy ha egy érdeklődő bemegy bármelyik Libri vagy Bookline könyvesboltba, azonnal látja, hogy ott milyen a hangulat. Házon belüli toborzással dolgozunk, és egy-egy esetet kivéve a teljesen klasszikus hirdetési csatornákon keresztül töltjük be a pozícióinkat. Ami nehezebb, az nálunk is az IT terület, a keresések itt jobban elhúzódnak, időnként igénybe kell vennünk fejvadász cég segítségét. A másik terület, ahol kihívással küzdünk, a raktárkezelő munkakör, ott munkaerő-kölcsönző segítségét vesszük igénybe.

A bolthálózatban, kereskedelemben elég nagy a mozgás, de könyvesboltban eladónak lenni azért más típusú munkavégzést jelent, az elvárások is nagyobbak, hiszen olvasottság kell a pozíció betöltéséhez. Az biztos, hogy akiket ez a környezet, a könyvek érdekelnek, megtalálnak minket. Ezt bárhol elmondom, irigykedő pillantásokat kapok. Tudjuk, hogy van, ahol már műszakok állnak le, vagy nem tudnak egy sort kiállítani a termelésben. Nálunk ilyen nincs. Itt a karácsony jelent nagy igénybevételt, akkor diákmunkásokkal egészítjük ki a létszámot, és elégítjük ki a megnövekedett vásárlói igényeket.

Idén mi is szeretnénk egy kicsit rendhagyó kampányt indítani és új munkatársakat toborozni, megmutatni magunkat egy kicsit másképp. Nagyon tudatosan készültünk a napokban elindult „Úton hozzád” filmes kampányra, ami rólunk is szól, mint munkahelyről. A raktárba enged bepillantást, bemutatja, hogy néz ki a raktári folyamat, milyen nálunk, velünk dolgozni. Ami miatt nagyon szeretjük ezt a filmes kampányt toborzás szempontjából is, hogy megmutatja miért dolgozunk, mi a gyümölcse a munkánknak. Ezt szerettük volna kreatívan megmutatni.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A rugalmassághoz jó szabályok kellenek
2. oldal - A fluktuációval hogy áll a cég?
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Sok kérdést vet fel a home office új szabályozása

Tegnapi értesülések szerint hamarosan a Parlament elé kerülhet a Munka törvénykönyv módosítása, amely az otthoni munkavégzés rugalmasabbá... Teljes cikk

Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony

A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele... Teljes cikk

Nőhet az adóellenőrzések száma a koronavírus miatt

A historikus adatok és az utóbbi hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy az egészségügyi veszélyhelyzet hatására bekövetkező gazdasági lassulás... Teljes cikk