"A szakszervezetek nem mindig a dolgozók érdekeit tartják szem előtt"
Egyesek szerint az érdekvédők nem mindig a dolgozók érdekeit tartják szem előtt és két szinten folyik a szakszervezeti egyeztetés: egy a sajtó és egy a tárgyalás szintjén. A HR Portal a BKV-t, a BA-at, a Molt, az MTV-t, a Nokiát az érdekviseletekhez fűződő viszonyáról kérdezte. Abban egyetértettek: jól működik. Valóban így van?
Legalább hetven éves az első BKV szakszervezet
Jó a kapcsolat a BKV és a szakszervezetek között?
"A BKV Zrt. menedzsmentje és a szakszervezetek között jó munkakapcsolat áll fenn" - áll a cég közleményében, amely hihetetlen, de valós állítás, melyet Nemes Gábor szakszervezeti szóvivő is megerősített. A BKV tájékoztatása szerint a társaságot érintő jelentős döntések előkészítésébe a cégvezetés bevonja a szakszervezet képviselőit. A Humánpolitikai Igazgatóságon külön szakterület foglalkozik a szakszervezetekkel, annak érdekében, hogy az együttműködés még közvetlenebb és hatékonyabb legyen. Ezt Nemes Gábor is így látta, hozzátéve: Kocsis István vezérigazgató érkezése új korszakot nyitott a szakszervezetek és a cég kapcsolatában, ugyanis azóta jóval gördülékenyebben működik az együttműködés. A vezérigazgató ugyanis egyből felvette velük a kapcsolatot, és azóta is heti rendszerességgel tárgyalnak velük, bevonva az érdekvédőket a stratégia kialakításába. Előtte sok probléma volt, amely rendeződni látszik. - Ha nem is értünk mindenben egyet, de normális kapcsolat kezd kialakulni a cégvezetéssel. Nem mindegy ugyanis, hogy korrekt partnerként kezelnek, vagy meg sem hallgatnak minket - jelentette ki Nemes Gábor.
November 27-én demonstráció, december 18-án sztrájk
Nemes Gábor elmondta, hogy tulajdonos nem foglalkozik a milliárdos veszteséggel, pedig lassan a cég hitelfelvételre kényszerül. A dolgozók lehetetlen munkakörülmények között dolgoznak, ugyanis az alkatrészek hiánya komoly problémát okoz. Ráadásul egyes műszaki területeken létszámhiány van, így a dolgozók sokszor túlóráznak.
MTV: egyre zökkenőmentesebb kapcsolat
BA: átképezik az érdekvédőket
A Budapest Airport 2002-es megjelenése, a cég privatizációja átalakította az érdekszervezetek rendszerét, működését: egyes szakszervezetek még a régi rendszerből maradtak rájuk, de alakultak újak is. A BA-nál jelenleg négy reprezentatív szakszervezet működik. A ferihegyi szakszervezetek rendszerén egyébként nehéz átlátni, hiszen sokan nem tudják, hogy a Ferihegyen működő hatvan céget át-átszövik az érdekvédők, amelyek inkább tevékenységekhez kapcsolódnak, mint cégekhez. - Van olyan szakszervezet, amely a Malévben és a Budapest Airportban is működik. Ilyen a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) - meséli Szollár Domokos, a cég szóvivője.
A szakszervezet és a munkáltató is taktikázik
Apropó LESZ. Az elmúlt hónapokban mást sem lehetett hallani, milyen elégedetlenek a reptéri dolgozók illetve hogy a pénzügyi és a légi közlekedés következtében biztosan lesznek leépítések, ám azokat a BA titkolja a munkavállalók elől. A légi közlekedési szakszervezet legalábbis ezt állította még októberben. A LESZ szerint a munkaadó a közelmúltban további elbocsátásokba kezdett: egyesével, kis csoportokban mondanak fel a reptéren dolgozóknak, erre hivatkozva pedig nem terjesztettek be leépítési tervet a munkaadói szervezeteknek. Szollár Domokos szerint ez nem igaz. Szerinte két szinten folyik a szakszervezeti egyeztetés: egy a sajtó és egy a tárgyalás szintjén. A cég intézkedési tervet készített rövid és hosszú távra, amelyben a munkakörülmények javítása szerepelt, továbbá még februárban minden érdekképviseletnek bemutatták a Budapest Airport átalakítására vonatkozó dokumentumokat, mely területekhez fognak hozzányúlni és a konzultációk erről folyamatosak. - Egy természetes fluktuáció van a BA-nál, amely a repülőtér működéséből adódik, magyarázza Szollár Domokos. A Budapest Airportnál egy munkatárs hetente két teljes napot azzal tölt, hogy a szakszervezetekkel tárgyaljon, ezzel is azt mutatják, milyen komolyan veszik az érdekvédőkkel történő egyeztetést.
Szollár Domokos leépítésekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy egyes munkakörökben munkaerőhiány alakult ki, és azon voltak, hogy feltöltsék azokat, az utasbiztosításra például 170 embert kellett felvenni, de a kettes terminálnál a buszos szolgáltatást megszüntették, mivel rájöttek, hogy a taxi olcsóbb és jobb megoldás mindenkinek. - Most fejeződött be egy vizsgálat a Budapest Airportnál, amely azt állapította meg, hogy 2008-ban az aktív létszám kettővel nőtt.
Felmondott kollektív szerződés
A BA-nál hatalmas felháborodás övezte a kollektív szerződés felmondását is, amely ez év júniusában történt. - Úgy gondoljuk, hogy nem túl aktuális az a kollektív szerződés, amelyet még 2005-ben, a cég privatizációja előtt kötöttek: a rugalmatlan munkarend, munkaidő nem igazán illeszkedik a repülőtéren azóta bekövetkezett változásokhoz - indokolta a változtatást a kommunikációs vezető. Hiszen 12 órás munkarendben dolgoztak ez előtt a dolgozók, amely nem illeszkedett a forgalomhoz. Így bevezettük a 6, 8, 12-es munkarendet. Ez költséghatékonyabb a cégnek, így ugyanis nem kell kifizetnie a holtidőszakot - tette hozzá Szollár. A szakszervezetek szerint viszont a Budapest Airport egyoldalúan, előzmények nélkül mondta fel a kollektív szerződést. A tárgyalásokon a legtöbb kérdésben a felek közeledtek a megegyezéshez, 81 munkáltatói javaslatból csak négy kérdés maradt nyitva. Szollár Domokos azonban óva inti a szakszervezeteket, hogy árnyékkormányként működjenek. Szerinte némely érdekképviselők egyfajta szerepzavarban szenvednek, jó lenne tudatosítani bennük, hogy nem az a feladatuk, hogy úgy viselkedjenek, mint egy ellenzék, hanem az, hogy rendben menjen az üzemeltetés. - A Budapest Airport gazdaságos működtetésre törekszik, amelybe semmilyen beleszólása nincsen a szakszervezetnek - szögezi le a cég szóvivője.
A HR az utolsó, ahova a dolgozók fordulnak
A BA igyekszik egyfajta dialógust fenntartani a munkavállalókkal. -A humán erőforrás osztály azonban nem jeleskedik a kommunikációban, ami nem csoda, hiszen nem túl népszerű a dolgozók körében. A munkavállalók szerint a HR-esek az ellenkező oldalt képviselik, nem őket. Bizalmas információkat pedig nem osztanak meg velük. Elvileg arra hivatott a humán erőforrás osztály, hogy a munkáltatót és a munkavállalót képviselje. A valóságban azonban nem így működik - fogalmaz a szóvivő.
"A szakszervezetek nem mindig a dolgozók érdekeit tartják szem előtt"
Arra a kérdésre, hogy a szakszervezetek mennyiben képviselik valójában a dolgozók akaratát, követeléseit, hogyan lehet ezt lekövetni, Szollár Domokos úgy válaszolt, hogy bár nagyon jó lenne tudni, hogy valójában mekkora az érdekvédők követeléseinek támogatottsága, de utánanézni nekik nincs jogosultságuk. - Négy éve dolgozom a BA-nál, de egyszer sem jöttek oda hozzám, hogy mindennel egyetértek-e, hogy érzem magam. És nem jutott el hozzám olyan információ sem, hogy az embereket képviselnék ezek a szervezetek, hogy tartanának összejöveteleket a dolgozóknak. Nem látom a szakszervezet és a munkavállalók kapcsolatát, kommunikációját - mondta Szolllár Domokos.
A Nokia együttműködik
A szakszervezet fogalma
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) értelmezésében szakszervezetnek minősül minden olyan szervezet, amelyet a munkavállalók hoznak létre azzal az elsődleges céllal, hogy a munkavállalók munkaviszonnyal kapcsolatos érdekeit megvédjék, érvényesülésüket előmozdítsák.
Mire vannak felhatalmazva a szakszervezetek?
Kollektív szerződés, üzemi tanács
A szakszervezet jogosult a munkáltatóval kollektív szerződést kötni, amely a munkaviszonyra vonatkozó szabálynak minősül, és hatálya kiterjedhet mindazon munkavállalókra, akik az adott munkaadónál állnak alkalmazásban. A kollektív szerződés szabályozhatja a munkaviszonyból eredő jogokat és kötelezettségeket és az ezekkel kapcsolatos eljárási rendet, illetőleg a szerződést kötő felek közötti kapcsolatrendszert. Kollektív szerződést egyrészről a munkáltató vagy több munkáltató másrészről a szakszervezet, illetve több szakszervezet köthet. A szakszervezet akkor jogosult a munkáltatóval a kollektív szerződést megkötni, amennyiben az üzemitanács-választáson jelöltjei a szavazatok több mint a felét megszerezték. Abban az esetben, ha az adott munkáltatónál több érdekképviseleti szerv is működik, akkor a kollektív szerződést az összes szakszervezetnek együttesen kell megkötnie. Ennek azonban az a feltétele, hogy a szerződést kötő szakszervezetek jelöltjei az üzemitanács-választáson együttesen megszerezzék a szavazatoknak több mint a felét.
A munkavállalók közösségét a munkaügyi kapcsolatokban részvételi jogok illetik meg, amelyeket az általuk választott üzemi tanács, illetőleg az üzemi megbízott gyakorol.
Munkáltató kötelezettsége
A munkáltató köteles döntése előtt a szakszervezettel véleményeztetni a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét, így különösen a munkáltató átszervezésére, átalakítására, szervezeti egység önálló szervezetté alakulására, privatizálására, korszerűsítésére vonatkozó elképzeléseket.
A munkáltatót tájékoztatási kötelezettség terheli az üzemi tanács irányában legalább félévente gazdasági helyzetét érintő kérdésekről, tevékenységi körének lényeges változtatásáról, a nagyobb volumenű beruházásokkal kapcsolatos döntésekről, a bérek, keresetek alakulásáról és más munkaügyi statisztikákról.
Gyimóthy Éva, HR Portal
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk
Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 3 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 3 hónapja
- Új vezetőkkel erősít a Mövenpick Hotel Budapest Centre 3 hónapja
- Zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal a kukássztrájk után 3 hónapja
- Sztrájkolnak a kukások Budapesten 3 hónapja
- Egy napra leáll az élet Olaszországban 3 hónapja
- Karrierstart a fővárosban: több száz álláshely nyílik a Budapest Állásbörzén 4 hónapja
- Nem lesz sztrájk a pécsi buszközlekedésben 4 hónapja
- Bojkottálhatják a tanévkezdést Romániában az oktatási szakszervezetek 5 hónapja
- Sztrájk lesz a Ryanairnél 5 hónapja
- Sztrájkhullám a hadiiparban: a Boeingnél elfogyott a türelem 5 hónapja







Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja