kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

A szervezeti változás belső kommunikációja

Nem kérdés, hogy minden komolyabb átszervezés valóságos sokként éri a munkatársakat, ám nem kell kétségek közt hagynunk őket, a változások következetes bejelentésével és az új, egyéni lehetőségek felvázolásával úrrá lehetünk a tamáskodók tömegein.

A dolgozókkal való kommunikáció létfontosságú, kiváltképp egy szervezeti változás során, amikor a szakszervezeti hírverések útján még jobban hallathatják hangjukat a munkavállalók - hangzott el az IIR Hungary "PR kontrolling és monitoring" konferenciáján, szerdán.

Szerencsére az egyik hazánkban megjelenő német energetikai cégnél nem fajult idáig a helyzet, legalábbis 2004-ben, a dunántúli és a tiszántúli áramszolgáltatók végső bekebelezésékor sikerült békésen megteremteni a vállalati egységet - derült ki az egyik előadásból. Pedig minden esély megvolt a botrányokkal teli médiaszereplésre, hiszen ötezer, állami tradíciókon szocializálódott munkatárssal kellett megértetni, hogy ideje felvenniük a piaci verseny diktálta iramot. Az újonnan megjelenő teljesítménykényszer mellett ez komoly átszervezésekben valósult meg, aminek köszönhetően 4500 alkalmazott pozícióját kellett újragondolni. Az eltérő vállalati kultúrával rendelkező cégek összehangolását nehezítette, hogy a dunántúli és a tiszántúli szolgáltatók dolgozói között óriási volt a demográfiai szórás: míg például a budapesti központban többnyire 30 évesek robotoltak lelkesen, addig vidéken nem volt ritka, hogy a 40-50 évesek tapasztalatával gördült előre a vállalat szekere; arról nem is beszélve, hogy a generációs problémák mellett képzettségbeli különbségek is fékezték az egységes szervezet kialakulását - részletezték a konferencián.


"Hogyan mondjam el neked, amit nem lehet...?"



A változás bármennyire is lehet hosszú távon hasznos, rövidtávon mindenki fél tőle, különösen, ha olyan nagy ívű átszervezésről is van szó, mint amit a fenti áramszolgáltatók dolgozóinak kellett megélniük. Elvégre a bizonytalanság érzése meglehetősen könnyen képes stresszbe, illetve depresszióba taszítani az embert, s ha még egy kis folyosói pletyka is ráerősít az őrültebbnél őrültebb fantazmagóriákra, végképp megsínyli a cég a nyílt és őszinte kommunikáció hiányát. Ráadásul a kétes hírek villámgyorsan a köztudatba robbannak a munkatársak rokoni, baráti kapcsolatai révén, ezért jól át kell gondolni, hogy milyen módon is adjuk át a változásokat érintő információkat.

Ebben azonban nincs mindig könnyű dolga a HR, illetve PR osztálynak, mivel az igazmondás nemes szándéka ellenére is számos dolog akadályozhatja az információk áramlását. A példánkban szereplő vállalat egységesítése során gátló tényező volt például, hogy a tőzsdei jelenléttel is számolni kellett, egy-egy belső "füles" kiszivárgása ugyanis komolyan befolyásolhatja az árfolyamok ingadozását, ezt pedig nem engedheti meg magának egyetlen egy átszervezés alatt álló vállalat sem. Ezért amit nem akarunk megosztani a külső világgal, ne tegyük közhírré a cégen belül se.


Kiszámítható jövőkép



A már fentebb említett generációs és képzettségbeli különbségek miatt szintén meggyűlt a baja a vállalatnak, mivel egy jól irányzott csapás helyett sok csatornán keresztül kellett elérnie dolgozóit. A zökkenőmentesebb váltás érdekében például létrehoztak az intranetes rendszeren egy fórumot (ahol külön figyeltek arra, hogy a felmerülő kérdések gyors megválaszolására legyen kapacitás), workshoppal felvázolták az új lehetőségeket, valamint alkalmazták az univerzális "megbeszélés" nevű módszert. Ez utóbbi különlegessége, hogy a cég már fél évvel az új rendelkezések érvénybe lépése előtt felkínálta a dolgozóknak, így elég időt hagyott arra, hogy átértékeljék az eddig bevált gyakorlatokat, tradíciókat, levezessék indulataikat, s szembenézzenek a jövő kihívásaival, illetve lehetőségeivel.

Mindehhez természetesen elengedhetetlen volt a közvetlen vezetők szerepvállalása, akiknek még a beosztottak előtt magukévá kellett tenniük az "új rendet", hiszen semmi szükség arra, hogy a munkatársak zúgolódásán fellelkesülve megtorpedózzák az átszervezéseket - sugallta a kommunikációs szakember. Az ilyesfajta partizánakciókra különösen akkor kerül sor, ha a felsőbb vezetés kizárólag a rossz hírek közlését bízza a középvezetőkre, s a jó hírek átadását fenntartja saját magának. A dolgozó megélhetésére nézve végzetes bejelentéseket amúgy sem érdemes elhúzni, jobb kerek-perec megmondani, hogy nincs már rá szükség.


A csali: személyes lehetőségek feltárása



Az átszervezés során azonban nemcsak közvetítői szereppel bír a közvetlen felettes, gondoskodnia kell arról is, hogy beosztottai lássák a jövőjüket a cégnél, amit vagy csapatépítő tréningekkel, vagy a későbbiekben hasznos, egyéni készségfejlesztő foglalkozásokkal lehet elősegíteni. A személyes lehetőségek felmutatása nélkül ugyanis az ember könnyen megtörik a megpróbáltatások súlya alatt, s alapból negatívan fog hozzáállni a szervezeti átalakuláshoz. Sajnos a magyar elég individualista ahhoz, hogy még önmagára se hallgasson, ezért a vállalat például cseh kollégákat hívott meg, hogy az ő tapasztalatukkal bizonygassa az eljövendő változások szükségességét. Természetesen jó tanácsért nem kell mindig a szomszédba menni, saját dolgozóinkra is bátran támaszkodhatunk, csak ügyeljünk arra, hogy lehetőséget adjunk az anonim véleményformálásra is, hátha félnek megosztani félelmeiket, aggályaikat.


A böjt után jöhet a bőség ideje



A fenti javallatok betartásával és a visszacsatolások elemzésével (pl. dolgozói elégedettségvizsgálat, PMI index) még koránt sincs vége feladatainknak, az új rendszer bevezetése után ugyanis 6-12 hónapig bizton számíthatunk olyan lemorzsolódó munkatársakra, akik bármennyire is próbálták, képtelenek voltak felvenni a ritmust. Őtőlük sajnos előbb-utóbb meg kell válni, ám áldozatuk révén egy sokkal hatékonyabb és egységesebb szervezet jöhet létre, amely pusztán a letisztultabb működési folyamataival is képes uralma alá hajtani a piacot.

Paraszt Imre, HR Portal
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk