A tanár is munkavállaló!?
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig ismételjük és ezen kifejezések mögötti tartalommal igyekszünk nap mint nap azon dolgozni, hogy a kellő munkaerő-létszám rendelkezésre álljon. Nem is tudom hányadik éve hozzák a statisztikák az első helyen a munkaerő-megtartást, mint elsődleges HR feladatot. De vajon azon elgondolkodtunk, hogy azon emberek esetében, akiknek a kezébe a jövő generációjának képzettsége, skilljei, drámaiabban kifejezve a jövő munkaerőpiacának minőségének a záloga van, ott ezek a fogalmak hogyan jelennek meg vagy megjelennek e egyáltalán? Gál István írása.
Alapvető létszámgazdálkodási tétel, hogy jóval olcsóbb megtartani, mint újat toborozni. És ez a tétel annál inkább igaz, minél speciálisabb tudást igényel egy terület. Azt gondolom, hogy a tanár szakma, hivatás eléggé speciális és azt hiszem nem kell különösebben kifejteni, hogy miért. Sajnos a hivatás renoméja mára megkopott, de be kell látni, hogy a tanárokra, tanítókra bízzuk a gyermekeinket az általános iskola első osztályától a diplomáig. Azaz a gyermek onnantól, hogy a cica betűt megrajzolja, a másodfokú egyenlet megoldóképletén keresztül, a diplomamunkáig a tanárok, tanítók munkájának köszönhetően lépegetnek előre és lesznek a totyorgó kisgyerekből diplomás munkavállaló. A téma rendkívül érzékeny és ugyanakkor naprakész adatok alig, de leginkább nem érhetőek el. A cikk megírásához megkerestük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, így adatokkal leginkább az általuk és a KSH által közzétett információkból merítettünk.
Létszámok, elvándorlás
A pedagógusok létszámáról elmondhatjuk, hogy - a KSH adatbázisának adatai alapján - folyamatos csökkenést mutat. Az elmúlt húsz év alatt 14.700 fővel csökkent a tanárok létszáma, ami 8% körüli csökkenést jelent.

Forrás: KSH
Ha a feladatonkénti statisztikát nézzük, akkor az abszolút vesztesek az általános iskolák, ott a pedagógusok létszáma több, mint 16 000 fővel azaz 18,4%-al csökkent.

Forrás: KSH
A pedagógusok létszámához kapcsolódik, azok életkori eloszlása. Ebben a kérdésben a PDSZ 2021-es adataira tudunk támaszkodni.

A pedagógusok korfája erősen eltolt. Ha nagyobb időintervallumokban vizsgáljuk a korfát, akkor az adatok alapján a pedagógusok 73%-a 40 év feletti, az 50 év felettiek aránya pedig 42%. Ez az adat 2021-ből származik, de ha ezeket egyszerűen eltoljuk 3 évvel az 50 év feletti pedagógusok aránya eléri az 51%-ot a 60 év felettieké pedig a 18%-ot. Ez a tekintetben releváns, hogy a KSH adatai alapján az oktatásban dolgozók több, mint 80%-a nő, ami a jelenlegi nyugdíjazási konstrukciók mellett időzített bombaként ketyeg.

Ami jó hír, az az, hogy az eduline cikke szerint ebben az évben valamelyest megugrott a pedagógusképzésre jelentkezők (!) száma, ami nem a felvettek és képzést megkezdőket jelenti pl. fizika-kémia tanárnak 1 azaz egy fő jelentkezett).
Ha nagyon elnagyoltan is számolunk és azt feltételezzük, hogy mind a 18 ezer jelentkezőből pedagógus lesz: kiesett az oktatásból 14 ezer tanár, képzésre jelentkezett 18 ezer, de körülbelül 28 ezer tanár lehet 60 éves vagy a felett, az 50 év felettiek nagyságrendileg 50 ezer körül lehet, egy osztatlan tanári képzés 5 év.
Bérezés
A jelenlegi bérrendezés első hírei alapján a legkevesebb, amit egy tanár megkereshet az bruttó 538 00 Ft főiskolai végzettséggel, egyetemi végzettséggel 555 000 Ft. Maga a béremelés kommunikációjában is zűrzavarral találkoztunk, hiszen a 32,2% első körben béremelésként, majd bértömeg emelésként került kommunikálásra, ami messze nem ugyanaz.
A PDSZ 2021. májusi havi járulékbevallásai alapján számolt a pedagógus átlagkeresete 393 026 Ft. A KSH 2021-es évre közzétett adatai szerint főiskolai vagy alapképzéssel rendelkezők bruttó átlagkeresete 556 828 Ft, míg az egyetemi vagy mesterképzéssel rendelkezőké 798 218 Ft, ami azt jelenti, hogy a bérek az átlagtól alapképzéssel rendelkezőkhöz viszonyítottan 20-37 egyetemi vagy mesterképzéshez viszonyítottan 44-56 százalékkal térnek el.

Forrás: PDSZ, KSH, HR Portál
A jelenlegi bérrendezés az első hírek szerint bérfeszültséget okoz a pedagógusok körében, de valamelyest közelebb hozta a pedagógus béreket a nemzetgazdasági átlagokhoz, amelyet a KSH 2022-re közzétett. Főiskolai vagy alapképzés esetén a 2022-es átlag 664 508 Ft, míg egyetemi vagy mesterképzés esetén ez az összeg 936 528 Ft, ami azt jelenti, hogy főiskolai vagy alapképzés esetén 19% egyetemi vagy mesterképzés esetén 41% körüli még így is az elmaradás. Nemzetközi kontextusba helyezve: az Eurydice elemzése alapján a 2020/2021-es év adatait figyelembe véve a magyarországi tanárok bérezése a felsorolt országok ranglistájának majdhogynem a végén található.
Bérezés tekintetében külön ki kell térni a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásában szereplőkre. A PDSZ adatai alapján az ezen szegmensekben dolgozók bérezése a legalacsonyabb, azonban a KSH adatai alapján a tanulók száma 2001-hez viszonyítottan 70, míg 2012-höz viszonyítottan 23%-al gyarapodott. Az SNI gyerekek létszámának folyamatos növekedése indokolttá tenné, hogy ezen pedagóguscsoport bérrendezése komolyabb hangsúlyt kapjon, mivel bizonyosan évről-évre magasabb létszámot igényel majd ez a terület.

Forrás: KSH
Nem szorosan a bérezés kérdésköre, de összefüggésben áll vele, a tanárok munkaidejének kusza mivolta. A kuszaságot jól mutatja, hogy cikkek tömkelege jelent meg arról, hogy a túlóra kifizetésében tankerületenként eltérő fizetési metodikával és adminisztrációval találkoznak a pedagógusok, amelyből komolyabb jogvita alakult ki, és zárult 2022-ben.
Ha a pedagógus létszámcsökkenést tényként, az alulfizetettséget tényként kezeljük és hozzátesszük a pedagógussá váláshoz kapcsolódó képzésre, fejlesztésre fordítandó időt, energiát feltehetjük a kérdés, hogy mitől lesz ez a szakma vonzó? Meddig lehet az elhivatottságra, a szakma szeretetére apellálni?
Ha a pedagógus munkavállaló, akkor miért nem merül fel a megtartás, a brand, a fluktuáció mint kezelendő probléma? Miért nem átlátható, megkérdőjelezhető a munkaidő és a rendkívüli munkaidő kérdésköre?
Miért probléma mindez?
Ha csak HR-es fejjel végig gondoljuk: nincs olyan fórum, ahol ne hangozna el, hogy milyen nehéz képzett munkaerőt találni. Kik adják nekünk a képzett munkaerőt? Nem, nem a rómaiak, hanem az oktatási rendszer és a bennük dolgozó pedagógusok. Akkor miért nem akarjuk megtartani őket és miért nem alkalmazzuk rájuk azokat az eszközöket, amelyeket egy más szegmensben dolgozó munkavállalókra? A pedagógus nem munkavállaló?
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk
Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
- A felsőfokú végzettségűek aránya nemek szerint hazánkban és az EU-ban 2 hete
- A nem nappali képzésben részt vevő hallgatók számának alakulása 2 hete
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 2 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 2 hete
- Az általános iskolákban foglalkoztatott pedagógusok száma korcsoportok és nemek szerint - grafikon 3 hete
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 4 hete
- Itt a megoldás a pedagógushiányra? 640 ezres bért kapnak az óvodai technikusok 1 hónapja
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 1 hónapja
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 1 hónapja
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 1 hónapja
- Miért éri meg a munkavállalóknak nyelveket tanulni? A nyelvtudás valódi értéke 1 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja