kapubanner for mobile
Szerző: Gál István
Megjelent: 2 hónapja

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig ismételjük és ezen kifejezések mögötti tartalommal igyekszünk nap mint nap azon dolgozni, hogy a kellő munkaerő-létszám rendelkezésre álljon. Nem is tudom hányadik éve hozzák a statisztikák az első helyen a munkaerő-megtartást, mint elsődleges HR feladatot. De vajon azon elgondolkodtunk, hogy azon emberek esetében, akiknek a kezébe a jövő generációjának képzettsége, skilljei, drámaiabban kifejezve a jövő munkaerőpiacának minőségének a záloga van, ott ezek a fogalmak hogyan jelennek meg vagy megjelennek e egyáltalán? Gál István írása.

Tanár statisztika munkavállaló-

Alapvető létszámgazdálkodási tétel, hogy jóval olcsóbb megtartani, mint újat toborozni. És ez a tétel annál inkább igaz, minél speciálisabb tudást igényel egy terület. Azt gondolom, hogy a tanár szakma, hivatás eléggé speciális és azt hiszem nem kell különösebben kifejteni, hogy miért. Sajnos a hivatás renoméja mára megkopott, de be kell látni, hogy a tanárokra, tanítókra bízzuk a gyermekeinket az általános iskola első osztályától a diplomáig. Azaz a gyermek onnantól, hogy a cica betűt megrajzolja, a másodfokú egyenlet megoldóképletén keresztül, a diplomamunkáig a tanárok, tanítók munkájának köszönhetően lépegetnek előre és lesznek a totyorgó kisgyerekből diplomás munkavállaló. A téma rendkívül érzékeny és ugyanakkor naprakész adatok alig, de leginkább nem érhetőek el.  A cikk megírásához megkerestük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, így adatokkal leginkább az általuk és a KSH által közzétett információkból merítettünk.

Létszámok, elvándorlás

A pedagógusok létszámáról elmondhatjuk, hogy - a KSH adatbázisának adatai alapján -  folyamatos csökkenést mutat. Az elmúlt húsz év alatt 14.700 fővel csökkent a tanárok létszáma, ami 8% körüli csökkenést jelent.

Tanár is munkavállaló

Forrás: KSH

Ha a feladatonkénti statisztikát nézzük, akkor az abszolút vesztesek az általános iskolák, ott a pedagógusok létszáma több, mint 16 000 fővel azaz 18,4%-al csökkent.

Tanár is munkavállaló

Forrás: KSH

A pedagógusok létszámához kapcsolódik, azok életkori eloszlása. Ebben a kérdésben a PDSZ 2021-es adataira tudunk támaszkodni.

Tanár is munkavállaló

A pedagógusok korfája erősen eltolt. Ha nagyobb időintervallumokban vizsgáljuk a korfát, akkor az adatok alapján a pedagógusok 73%-a 40 év feletti, az 50 év felettiek aránya pedig 42%.  Ez az adat 2021-ből származik, de ha ezeket egyszerűen eltoljuk 3 évvel az 50 év feletti pedagógusok aránya eléri az 51%-ot a 60 év felettieké pedig a 18%-ot. Ez a tekintetben releváns, hogy a KSH adatai alapján az oktatásban dolgozók több, mint 80%-a nő, ami a jelenlegi nyugdíjazási konstrukciók mellett időzített bombaként ketyeg.

Tanár is munkavállaló

Ami jó hír, az az, hogy az eduline cikke szerint ebben az évben valamelyest megugrott a pedagógusképzésre jelentkezők (!) száma, ami nem a felvettek és képzést megkezdőket jelenti  pl. fizika-kémia tanárnak 1 azaz egy fő jelentkezett).

Ha nagyon elnagyoltan is számolunk és azt feltételezzük, hogy mind a 18 ezer jelentkezőből pedagógus lesz: kiesett az oktatásból 14 ezer tanár, képzésre jelentkezett 18 ezer, de körülbelül 28 ezer tanár lehet 60 éves vagy a felett, az 50 év felettiek nagyságrendileg 50 ezer körül lehet, egy osztatlan tanári képzés 5 év.  

Bérezés

A jelenlegi bérrendezés első hírei alapján a legkevesebb, amit egy tanár megkereshet az bruttó 538 00 Ft főiskolai végzettséggel, egyetemi végzettséggel 555 000 Ft.  Maga a béremelés kommunikációjában is zűrzavarral találkoztunk, hiszen a 32,2% első körben béremelésként, majd bértömeg emelésként került kommunikálásra, ami messze nem ugyanaz.

A PDSZ 2021. májusi havi járulékbevallásai alapján számolt a pedagógus átlagkeresete 393 026 Ft. A KSH 2021-es évre közzétett adatai szerint főiskolai vagy alapképzéssel rendelkezők bruttó átlagkeresete 556 828 Ft, míg az egyetemi vagy mesterképzéssel rendelkezőké 798 218 Ft, ami azt jelenti, hogy a bérek az átlagtól alapképzéssel rendelkezőkhöz viszonyítottan 20-37 egyetemi vagy mesterképzéshez viszonyítottan 44-56 százalékkal térnek el.

Tanár is munkavállaló

Forrás: PDSZ, KSH, HR Portál

A jelenlegi bérrendezés az első hírek szerint bérfeszültséget okoz a pedagógusok körében, de valamelyest közelebb hozta a pedagógus béreket a nemzetgazdasági átlagokhoz, amelyet a KSH 2022-re közzétett. Főiskolai vagy alapképzés esetén a 2022-es átlag 664 508 Ft, míg egyetemi vagy mesterképzés esetén ez az összeg 936 528 Ft, ami azt jelenti, hogy főiskolai vagy alapképzés esetén 19% egyetemi vagy mesterképzés esetén 41% körüli még így is az elmaradás. Nemzetközi kontextusba helyezve: az Eurydice elemzése alapján a 2020/2021-es év adatait figyelembe véve a magyarországi tanárok bérezése a felsorolt országok ranglistájának majdhogynem a végén található.

Bérezés tekintetében külön ki kell térni a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásában szereplőkre. A PDSZ adatai alapján az ezen szegmensekben dolgozók bérezése a legalacsonyabb, azonban a KSH adatai alapján a tanulók száma 2001-hez viszonyítottan 70, míg 2012-höz viszonyítottan 23%-al gyarapodott. Az SNI gyerekek létszámának folyamatos növekedése indokolttá tenné, hogy ezen pedagóguscsoport bérrendezése komolyabb hangsúlyt kapjon, mivel bizonyosan évről-évre magasabb létszámot igényel majd ez a terület.

Tanár is munkavállaló
 

Forrás: KSH

Nem szorosan a bérezés kérdésköre, de összefüggésben áll vele, a tanárok munkaidejének kusza mivolta. A kuszaságot jól mutatja, hogy cikkek tömkelege jelent meg arról, hogy a túlóra kifizetésében tankerületenként eltérő fizetési metodikával és adminisztrációval találkoznak a pedagógusok, amelyből komolyabb jogvita alakult ki, és zárult 2022-ben.

Ha a pedagógus létszámcsökkenést tényként, az alulfizetettséget tényként kezeljük és hozzátesszük a pedagógussá váláshoz kapcsolódó képzésre, fejlesztésre fordítandó időt, energiát feltehetjük a kérdés, hogy mitől lesz ez a szakma vonzó? Meddig lehet az elhivatottságra, a szakma szeretetére apellálni?

Ha a pedagógus munkavállaló, akkor miért nem merül fel a megtartás, a brand, a fluktuáció mint kezelendő probléma? Miért nem átlátható, megkérdőjelezhető a munkaidő és a rendkívüli munkaidő  kérdésköre?

Miért probléma mindez?

Ha csak HR-es fejjel végig gondoljuk: nincs olyan fórum, ahol ne hangozna el, hogy milyen nehéz képzett munkaerőt találni. Kik adják nekünk a képzett munkaerőt? Nem, nem a rómaiak, hanem az oktatási rendszer és a bennük dolgozó pedagógusok. Akkor miért nem akarjuk megtartani őket és miért nem alkalmazzuk rájuk azokat az eszközöket, amelyeket egy más szegmensben dolgozó munkavállalókra? A pedagógus nem munkavállaló?

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk