A jövő kulcsa, avagy az igényvezérelt munkaerő-gazdálkodás
A munkakörök átjárhatóságáról, illetőleg a specifikus szakmák sajátosságairól beszélgettünk Kővári Zitával, a Volánbusz Zrt. oktatási centrumának vezetőjével és Szabó Imrével, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) Szolidaritás szakértőjével a GINOP-5.3.5-18-2018-00053 számú projekt kapcsán.
Milyen munkaerőpiaci kihívásokkal néz szembe a szállítási ágazat?
Kővári Zita: Az információtechnológiai fejlődés több olyan szakmát is változásra kényszerít, amelyek átalakítására még nem egyértelműek a változtatási irányok. Mindemellett fel kellett térképezni, hogy mely szakmák azok, amelyeknél biztosítható valamilyen szintű átjárhatóság – erre pedig egy projekt keretében vállalkoztunk. Azt vizsgáltuk meg, hogy a MÁV-Volán-csoporton belül melyek azok a munkakörök, amelyek betöltéséhez szükséges szaktudásban átfedések vannak, milyen mértékű a belső munkaerőpiaci átjárhatóság. Több ilyen feladatkör is létezik: a támogatói, humán folyamatok, az informatika és a számvitel területe egyaránt ide tartozik, ezek jellegéből fakadóan lehetőség van arra, hogy egy ilyen munkakört betöltő dolgozó a kötött pálya területéről áttérjen a gumikerekes, közúti területre – vagy éppen fordítva.
Szabó Imre: Egyszer a MÁV-hoz is elér ez a folyamat, hogy össze kell vonni bizonyos munkaköröket, ezért meg kell vizsgálni, hogy milyen munkakörök mennyire átjárhatók, valamint hogy a munkavállalókat hogyan lehetne átképezni más munkakörre. Kétségtelen, hogy egyre ritkábban vásárlunk jegyet a pénztárnál, viszont cserébe – várhatóan – meg fog erősödni a szolgáltatási terület. Ahogyan a fapados légitársaságoknál sem pénztárnál veszünk jegyet, hanem online, a repülőgépen pedig a fedélzeten rendelkezésre áll egyfajta hosztesz szolgáltatás. Mi ez ügyben interjúvoltuk meg az érintetteket, megkérdeztük mindenekelőtt magukat a munkavállalókat, hogy milyen más területen tudnák elképzelni a munkájukat: esetleg ügyfélszolgálaton, jegyvizsgálóként (kalauzként) vagy esetleg informatikai területen. Azt is megvizsgáltuk, hogy az átjárhatóság Volánbusz-MÁV viszonylatban mennyire áll fönn. Vizsgáltuk tovább azt, hogy miként lehetne közös képzési programot létrehozni ezekre a munkakörökre. Ez előreláthatóan a későbbiekben és inkább a fiatalabb generációk esetén lesz realitás.
Projekten belül melyik szakma belső munkaerőpiaci kompatibilitását vizsgálták meg, és miért?
Kővári Zita: Olyan szakmákat vizsgáltunk meg a projekten belül, amely a közösségi közlekedési vállatoknál jelen vannak, és lehetőség van azok esetleges összevonására. A pénztárosi munkakörre esett végül a választásunk, ahol azt vizsgáltuk, hogy most milyen kihívásokkal kell szembenézniük a munkatársainknak, milyen eszközökkel lehet a munkakört betöltőket felkészíteni az egyre terjedő online ügyintézésre, hogy az ott dolgozók vállalatok közötti munkaerőpiaci lehetőségeit növelhessük. Az online és mobil applikációkon keresztüli jegyvásárlás térhódítása miatt a pénztárosoknak különböző online elektronikus támogató eszközök használatát kell megtanulniuk, amelyek megkönnyítik adott esetben az ő munkájukat is. A jegyvásárlási szokások változása a klasszikus jegyértékesítési csatorna átstrukturálást is eredményezi, hiszen az online rendszer ellátja azt a fajta nyilvántartást, amit eddig mondjuk kézzel kellett elvégezni.
Szabó Imre: A MÁV-pénztárak még ma is számos esetben lényegében megszakítás nélküli nyitvatartással működnek, azaz sok helyen még éjjel is van pénztár vagy eleve hosszabb nyitvatartással üzemelnek. Ez jelentős humánerőforrás-kapacitást köt le, attól tartunk, hogy ezt nem lehet fenntartani hosszú távon. Ezért kapott kiemelt figyelmet ennek a munkakörcsaládnak a jövője.
Területileg hogy érinti ez a szakmát?
Kővári Zita: Korábban amegyei Volán társaságoknál nehezebben lehetett pénztárost találni, mert azért ez egy nagyon szerteágazó, komoly szaktudást igénylő terület, ráadásul pénzzel dolgoznak a kollégák, ami nagy felelősséget jelent. Az online és applikációkon keresztüli jegyvásárlás előretörésével a korábbi hiányszakma jelleg kezd megszűnni. Nekünk már most arra kell gondolnunk, hogy a klasszikus értékesítési csatorna háttérbe szorulásával milyen egyéb funkciókat láthatnak el a pénztáraink. A nagyvárosokban, illetve a fiatalabb utazók egyre nagyobb mértékben használják a mobileszközeiket.
Elterjednek majd a MÁV-Volán pénztárak?
Kővári Zita: A MÁV-Voláncsoport stratégiai együttműködésének egyik alapvető célja a tarifaközösség és az egységes értékesítési rendszer létrehozása, ami nyilvánvalóan közös MÁV-Volánbusz értékesítési csatornák kialakítását teszi szükségessé. Itt lép be a közös képzés igénye: arra szeretnénk felkészülni, hogy később olyan munkatársaink legyenek, akik mindkét közlekedési forma esetében megfelelő tájékoztatást, illetve jegyet és bérletet tudnak adni. Egyelőre az információs rendszerek integrációja folyik, de ezzel párhuzamosan a projekt keretében előkészítettünk egy közös képzési tematikai javaslatot is.
Mik a legfőbb tapasztalatok a projekt megvalósítása során?
Kővári Zita: Elkészítettünk egy dolgozói és egy munkáltatói kérdőívet, amelyet a MÁV-Volán-csoporton belül széles körben töltettünk ki. Az eredményekből kitűnik, hogy az ebben a munkakörben dolgozók aggódnak az elektronikus jegyvásárlások elterjedése okozta feladatvesztés miatt, és a megszerzett tapasztalataikat más területen is szívesen kamatoztatnák, illetve a munkáltatók is értékesnek tartják a dolgozók által megszerzett szakmai tudást, és szeretnék azt más területeken is felhasználni.
Szabó Imre: Ez a projekt 2018-ban indult, az egyik fő prioritása a munkaerőhiány kérdésköre, illetve a változáskezelés volt. Előbbi a pandémia miatt valamelyest enyhülni látszott, ugyanakkor szembesültünk azokkal a kihívásokkal is, hogy a műszaki fejlesztések, az informatikai háttér és technológia változása számos területen előbb-utóbb munkaerő-fölösleget eredményez. Tehát miközben kezelnünk kell a munkaerőhiányt, azzal párhuzamosan azon is kell gondolkodni, hogy milyen át- és továbbképzési, illetve ezzel összefüggésben milyen munkaerő-átcsoportosítási lehetőségek vannak. Összességében tehát a projekt egy többes kihívással szembesült: egyrészt a fiatalok beilleszkedésének segítésével (miközben az idősödő munkavállalók problémájával ugyanígy együtt kell élnünk), a munkaerőhiány kezelésével, továbbá a modern kor kihívásaira adott megfelelő válaszokkal.
Milyen javaslatokat fogalmaznak meg a projekt résztvevői a munkáltatóknak?
Kővári Zita: A munkakör munkaerőpiaci kompatibilitásának növelése érdekében a projekt résztvevői egy képzési tematika javaslatot tettek, ahol a szakmai alaptevékenység oktatását követően lehetne szakosodni a vasúti, illetve közúti pénztárosi tevékenységre. Ezen kívül az olyan munkaköröket igyekeztünk azonosítani, ahol a jelenleg pénztárosi munkakörben dolgozók szakmai tapasztalatát tovább lehet kamatoztatni.
Szabó Imre: A projekt a végéhez közeledik, a záró javaslattételi anyagon dolgozunk, ennek keretében a szektor érintett részvevőivel folyamatos szakmai megbeszéléseket folytatunk.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk
A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk
Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk
- Megtartott munkáltatói ígéretek 2 hete
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 2 hete
- Rekordév után osztalékot fizethet a Pensum Group, 2024-ben további növekedés jöhet 3 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 3 hete
- 2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani 3 hete
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 3 hete
- Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon? 2 hónapja
- Így lesz minőségi munkaerő: üzleti fórum német cégekkel Debrecenben 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- Egységben az erő: így enyhíti a munkaerőhiányt és csökkenti az agyelszívást három ország 2 hónapja
- Orbán Viktor: Minden erőt arra kell összpontosítani, hogy az embereket meggyőzzék, van értelme dolgozni 2 hónapja