Szerző: Berta László
Megjelent: 11 éve

Adhat-e a munkáltató BUBI-bérletet?

Nem lesz adható cafeteriában a fővárosi kerékpáros bérlet, de elszámolhatják a cégek, és azon is gondolkodik a BKK, hogy kedvezményekkel adhatják majd dolgozóiknak. Az is látszik, hogy MOL BUBI hálózat nem elsősorban a munkahelyre kerékpározást szolgálja.

A fővárosi kerékpáros hálózat indulásakor biztosan nem lesz lehetőség cafeteriában MOL BUBI bérlet megvásárlására, mivel a cafeteriában adható jogosultságok kérdéskörét jogszabályok határozzák meg - válaszolta a HR Portál kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Jó hír, hogy a vállalkozások elszámolhatják majd a MOL BUBI bérletet, ahogyan a tömegközlekedési bérleteket, a részletekről a hamarosan megjelenő Általános Szerződési Feltételekben írnak majd.
Megtudtuk, hogy lesznek cégek számára kidolgozott csomagajánlatok, vagyis olyan BUBI-bérletek, amelyek a dolgozóknak adhatók. A BKK tervezi a féléves, illetve éves MOL BUBI bérletek darabszámához kötött százalékos kedvezmény bevezetését, melynek kidolgozása folyamatban van. Várjuk, hogy a részletekről hamarosan olvashassunk a http://molbubi.bkk.hu-n.


Hogyan számoljuk el?



Nem merészség azt állítani, hogy a BUBI gazdasági-foglalkoztatási beágyazása kezdeti lépéseinél tart. "Amíg nem szerepel az adótörvényben nevesítve béren kívüli juttatásként a MOL BUBI vagy az erre a felhasználási körre vonatkozó kedvezmény meghatározása, ahogy például a Széchenyi-kártya, helyi bérlet vagy az Erzsébet-utalvány, addig nem adható ez a juttatás 35,7 százalékos közteherrel"- mondta el Fata László, a Cafeteria Trend Kft vezetője. Ennek ellenére felkínálhatja a munkáltató a cafeteria rendszerében, de 51,17 százlékos közterhet kell fizetnie utána. Így egy dolgozó 10 ezer Ft-os éves BUBI-bérlete - tegyük fel, hogy lesz ilyen árkategória - 15 117 Ft-jába kerül majd a cégnek. Fata szerint még így is jobban megéri ez a megoldás, mint ha bérként fizetné ki a munkáltató ennek az árát, ami után általánosan 96 százaléknyi adót fizet összesen a munkavállaló és a munkáltató. Sokkal kedvezőbb volna, ha ez a juttatási lehetőség is adómentesen vagy 35,7 százalékos kedvező adóteherrel szerepelne a személyi jövedelemadóról szóló törvényben, mint mondjuk a helyi bérlet, SZÉP-kártya. Erről azonban lapunknak nincs tudomása, a BKK sem helyezte kilátásba lapunknak küldött válaszában.

Fata László szerint a cafeteria körén kívül maradva, az elszámolás tekintetében nem mindegy, hogy milyen tevékenységet lát el a leendő BUBI-bérletes munkavállaló, azaz nem mindegy, hogyan hasznosul ez a bérlet. Gyakoribb esetnek tekinthető, ha pluszjuttatásként adják, ekkor a törvényi feltételeket betartva 51,17 százalékot adózik érte a munkáltató és elszámolhatja költségként is, de az a ritka eset is előállhat, hogy például egy díjbeszedő munkavégzését, mobilitását segítik ezzel, ekkor a vállalkozás tevékenységhez kapcsolódó költségként számolható el.


Metro, büró, meló



A változás előnyeit érezhetik majd a munkájukat intézők is. Értékelni kell az esélyt, hogy a budapesti dugóból félreállva az autóval vagy leugorva a BKV-járatról biciklire lehet váltani, ami megmenthet egy komolyabb késéstől. A munkaügyeiket a Belvároson belül intézők osztatlan lelkesedése is érthető. Az is lehetséges, hogy az 1100 kerékpárral és 76 gyűjtőállomással induló hálózat csak a Belváros területén működtethető hatékonyan, de ezzel az is eldőlt, hogy a MOL BUBI jelen állapotában nem serkenti jelentősen a biciklis munkába járást. Ennek a tudatos városfejlesztés hiánya miatt is akadályai vannak. A főváros vezetésének az elmúlt negyed század alatt nem jött össze olyan P+R parkolók építése, ahol a külső kerületekben, agglomerációban lakó autóval közlekedők letehetnék járműveiket és közösségi közlekedésre, buszra, villamosra, metróra, vagy éppen biciklire válthatnának. A BUBI tervezésekor fő szempont volt, hogy az állomások pár száz méterre legyenek egymástól, ami viszont nem teszi lehetővé a mostaninál nagyobb terület lefedését. Így gyűjtőállomás nélkül maradtak a főváros külső kerületeiben lakó közösségi közlekedést használó munkába járók is.

Metró és meló összefüggését talán senkinek nem kell magyarázni, közlekedésszervezés (és városmarketing) vonatkozásában is érthetetlen, hogy miért nem helyeztek el az új 4-es metró megállói mellé egy-egy kerékpárgyűjtő pontot. A BUBI hálózat térképen sűrű foltként egybeolvadó pesti Belvárost látunk, míg kimaradnak teljes városrészek, például Dél-Budán az irodaházak sorát felvonultató, kerékpárúttal ellátott Szerémi és a vele párhuzamos Budafoki út. A Népligettől, mint busz-metró-villamos közlekedési csomóponttól indulva egészen az Árpád hídig számos irodaház, munkahely van, de a Róbert Károly-Hungária vonalon egy kerékpáros gyűjtőállomás sincs, közelében is csak egyre futotta a Széchenyi fürdőnél. Még sorolhatnánk a példákat, de az is igaz, hogy a BKK újabb gyűjtőpontokat tervez, ám ezek számáról és kiépítésük időpontjáról nincs biztos információnk.


A motorizáció szerelmesei



A BUBI évi 250 milliós működési költségből 112 milliót álló főtámogató MOL és a BKK hosszú távú érdekeit sem lehet figyelmen kívül hagyni. Miközben előbbi áldoz a környezettudatosság oltárán, közel sem abból él, de ezzel a közlekedési központ sem vádolható meg. Sarkosan fogalmazva mindketten ellenérdekeltek abban, hogy Budapest virágzó biciklis város legyen, de minimum hasznos, ha az ügyön tartják a kezüket. Feltesszük, hogy az üzemanyagot értékesítő MOL érdekei azt diktálják, hogy túl sok munkába igyekvő fővárosi autós ne váltson kerékpárra, a BKK pedig annak örül, ha biciklinyereg helyett a főváros gépjárművein törik magukat a munkába járók. Eközben a BUBI-t használó turistákból és a Belvároson belül ügyeiket kerekezve intézőkből hasznot kovácsolhat a páros - ami lehet, hogy hosszú távon bejön, de úgy tudjuk, hogy 70 milliós bevétele mellett a BUBI 50 milliós éves veszteséget termel majd Budapestnek. A MOL különben sem járhat rosszul a BUBI-val, mert nem észveszejtő összegért megkapta a főváros egyik legértékesebb reklámfelületét. Az is látható volt, hogy ha nem is szándékosan, de a hálózattal sokat tesznek a belvárosi kerékpárkölcsönző cégek elsorvasztásáért, melyek olyan erős konkurenciát kaptak, amivel nem tudnak versenyezni, mivel a BUBI kerékpárjait nem kell visszavinni rendeltetési helyükre, elég otthagyni őket egy másik állomáson. A biciklikölcsönzők abban bízhatnak, hogy a BKK tovább húzza a bringás hálózat indítását, hasonlóan az utastájékoztató táblák beüzemeléséhez, és akkor lehet még egy szép nyaruk.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rejtett adócsapdák céges autóknál – rengeteg cég bukik el rajta!

A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a... Teljes cikk

SZÉP-kártya: így változtak a költések tavalyhoz képest

A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévben, mint tavaly - ismertette a Nemzetgazdasági... Teljes cikk

Mire költenek a SZÉP-kártyások? - így vásárolunk húsvétkor

A húsvéti időszakban kiemelt szerepet kapnak a SZÉP-kártyák, melyekkel egyebek mellett vendéglátóhelyeken, hotelekben is lehet fizetni. Tavaly és... Teljes cikk