kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 10 éve

Adhat-e a munkáltató BUBI-bérletet?

Nem lesz adható cafeteriában a fővárosi kerékpáros bérlet, de elszámolhatják a cégek, és azon is gondolkodik a BKK, hogy kedvezményekkel adhatják majd dolgozóiknak. Az is látszik, hogy MOL BUBI hálózat nem elsősorban a munkahelyre kerékpározást szolgálja.

images

A fővárosi kerékpáros hálózat indulásakor biztosan nem lesz lehetőség cafeteriában MOL BUBI bérlet megvásárlására, mivel a cafeteriában adható jogosultságok kérdéskörét jogszabályok határozzák meg - válaszolta a HR Portál kérdésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Jó hír, hogy a vállalkozások elszámolhatják majd a MOL BUBI bérletet, ahogyan a tömegközlekedési bérleteket, a részletekről a hamarosan megjelenő Általános Szerződési Feltételekben írnak majd.
Megtudtuk, hogy lesznek cégek számára kidolgozott csomagajánlatok, vagyis olyan BUBI-bérletek, amelyek a dolgozóknak adhatók. A BKK tervezi a féléves, illetve éves MOL BUBI bérletek darabszámához kötött százalékos kedvezmény bevezetését, melynek kidolgozása folyamatban van. Várjuk, hogy a részletekről hamarosan olvashassunk a http://molbubi.bkk.hu-n.


Hogyan számoljuk el?



Nem merészség azt állítani, hogy a BUBI gazdasági-foglalkoztatási beágyazása kezdeti lépéseinél tart. "Amíg nem szerepel az adótörvényben nevesítve béren kívüli juttatásként a MOL BUBI vagy az erre a felhasználási körre vonatkozó kedvezmény meghatározása, ahogy például a Széchenyi-kártya, helyi bérlet vagy az Erzsébet-utalvány, addig nem adható ez a juttatás 35,7 százalékos közteherrel"- mondta el Fata László, a Cafeteria Trend Kft vezetője. Ennek ellenére felkínálhatja a munkáltató a cafeteria rendszerében, de 51,17 százlékos közterhet kell fizetnie utána. Így egy dolgozó 10 ezer Ft-os éves BUBI-bérlete - tegyük fel, hogy lesz ilyen árkategória - 15 117 Ft-jába kerül majd a cégnek. Fata szerint még így is jobban megéri ez a megoldás, mint ha bérként fizetné ki a munkáltató ennek az árát, ami után általánosan 96 százaléknyi adót fizet összesen a munkavállaló és a munkáltató. Sokkal kedvezőbb volna, ha ez a juttatási lehetőség is adómentesen vagy 35,7 százalékos kedvező adóteherrel szerepelne a személyi jövedelemadóról szóló törvényben, mint mondjuk a helyi bérlet, SZÉP-kártya. Erről azonban lapunknak nincs tudomása, a BKK sem helyezte kilátásba lapunknak küldött válaszában.

Fata László szerint a cafeteria körén kívül maradva, az elszámolás tekintetében nem mindegy, hogy milyen tevékenységet lát el a leendő BUBI-bérletes munkavállaló, azaz nem mindegy, hogyan hasznosul ez a bérlet. Gyakoribb esetnek tekinthető, ha pluszjuttatásként adják, ekkor a törvényi feltételeket betartva 51,17 százalékot adózik érte a munkáltató és elszámolhatja költségként is, de az a ritka eset is előállhat, hogy például egy díjbeszedő munkavégzését, mobilitását segítik ezzel, ekkor a vállalkozás tevékenységhez kapcsolódó költségként számolható el.


Metro, büró, meló



A változás előnyeit érezhetik majd a munkájukat intézők is. Értékelni kell az esélyt, hogy a budapesti dugóból félreállva az autóval vagy leugorva a BKV-járatról biciklire lehet váltani, ami megmenthet egy komolyabb késéstől. A munkaügyeiket a Belvároson belül intézők osztatlan lelkesedése is érthető. Az is lehetséges, hogy az 1100 kerékpárral és 76 gyűjtőállomással induló hálózat csak a Belváros területén működtethető hatékonyan, de ezzel az is eldőlt, hogy a MOL BUBI jelen állapotában nem serkenti jelentősen a biciklis munkába járást. Ennek a tudatos városfejlesztés hiánya miatt is akadályai vannak. A főváros vezetésének az elmúlt negyed század alatt nem jött össze olyan P+R parkolók építése, ahol a külső kerületekben, agglomerációban lakó autóval közlekedők letehetnék járműveiket és közösségi közlekedésre, buszra, villamosra, metróra, vagy éppen biciklire válthatnának. A BUBI tervezésekor fő szempont volt, hogy az állomások pár száz méterre legyenek egymástól, ami viszont nem teszi lehetővé a mostaninál nagyobb terület lefedését. Így gyűjtőállomás nélkül maradtak a főváros külső kerületeiben lakó közösségi közlekedést használó munkába járók is.

Metró és meló összefüggését talán senkinek nem kell magyarázni, közlekedésszervezés (és városmarketing) vonatkozásában is érthetetlen, hogy miért nem helyeztek el az új 4-es metró megállói mellé egy-egy kerékpárgyűjtő pontot. A BUBI hálózat térképen sűrű foltként egybeolvadó pesti Belvárost látunk, míg kimaradnak teljes városrészek, például Dél-Budán az irodaházak sorát felvonultató, kerékpárúttal ellátott Szerémi és a vele párhuzamos Budafoki út. A Népligettől, mint busz-metró-villamos közlekedési csomóponttól indulva egészen az Árpád hídig számos irodaház, munkahely van, de a Róbert Károly-Hungária vonalon egy kerékpáros gyűjtőállomás sincs, közelében is csak egyre futotta a Széchenyi fürdőnél. Még sorolhatnánk a példákat, de az is igaz, hogy a BKK újabb gyűjtőpontokat tervez, ám ezek számáról és kiépítésük időpontjáról nincs biztos információnk.


A motorizáció szerelmesei



A BUBI évi 250 milliós működési költségből 112 milliót álló főtámogató MOL és a BKK hosszú távú érdekeit sem lehet figyelmen kívül hagyni. Miközben előbbi áldoz a környezettudatosság oltárán, közel sem abból él, de ezzel a közlekedési központ sem vádolható meg. Sarkosan fogalmazva mindketten ellenérdekeltek abban, hogy Budapest virágzó biciklis város legyen, de minimum hasznos, ha az ügyön tartják a kezüket. Feltesszük, hogy az üzemanyagot értékesítő MOL érdekei azt diktálják, hogy túl sok munkába igyekvő fővárosi autós ne váltson kerékpárra, a BKK pedig annak örül, ha biciklinyereg helyett a főváros gépjárművein törik magukat a munkába járók. Eközben a BUBI-t használó turistákból és a Belvároson belül ügyeiket kerekezve intézőkből hasznot kovácsolhat a páros - ami lehet, hogy hosszú távon bejön, de úgy tudjuk, hogy 70 milliós bevétele mellett a BUBI 50 milliós éves veszteséget termel majd Budapestnek. A MOL különben sem járhat rosszul a BUBI-val, mert nem észveszejtő összegért megkapta a főváros egyik legértékesebb reklámfelületét. Az is látható volt, hogy ha nem is szándékosan, de a hálózattal sokat tesznek a belvárosi kerékpárkölcsönző cégek elsorvasztásáért, melyek olyan erős konkurenciát kaptak, amivel nem tudnak versenyezni, mivel a BUBI kerékpárjait nem kell visszavinni rendeltetési helyükre, elég otthagyni őket egy másik állomáson. A biciklikölcsönzők abban bízhatnak, hogy a BKK tovább húzza a bringás hálózat indítását, hasonlóan az utastájékoztató táblák beüzemeléséhez, és akkor lehet még egy szép nyaruk.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon

A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?

Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk

Juttatási keret 2024-ben

Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk