Adhat-e a munkáltató BUBI-bérletet?
Nem lesz adható cafeteriában a fővárosi kerékpáros bérlet, de elszámolhatják a cégek, és azon is gondolkodik a BKK, hogy kedvezményekkel adhatják majd dolgozóiknak. Az is látszik, hogy MOL BUBI hálózat nem elsősorban a munkahelyre kerékpározást szolgálja.
Megtudtuk, hogy lesznek cégek számára kidolgozott csomagajánlatok, vagyis olyan BUBI-bérletek, amelyek a dolgozóknak adhatók. A BKK tervezi a féléves, illetve éves MOL BUBI bérletek darabszámához kötött százalékos kedvezmény bevezetését, melynek kidolgozása folyamatban van. Várjuk, hogy a részletekről hamarosan olvashassunk a http://molbubi.bkk.hu-n.
Hogyan számoljuk el?
Nem merészség azt állítani, hogy a BUBI gazdasági-foglalkoztatási beágyazása kezdeti lépéseinél tart. "Amíg nem szerepel az adótörvényben nevesítve béren kívüli juttatásként a MOL BUBI vagy az erre a felhasználási körre vonatkozó kedvezmény meghatározása, ahogy például a Széchenyi-kártya, helyi bérlet vagy az Erzsébet-utalvány, addig nem adható ez a juttatás 35,7 százalékos közteherrel"- mondta el Fata László, a Cafeteria Trend Kft vezetője. Ennek ellenére felkínálhatja a munkáltató a cafeteria rendszerében, de 51,17 százlékos közterhet kell fizetnie utána. Így egy dolgozó 10 ezer Ft-os éves BUBI-bérlete - tegyük fel, hogy lesz ilyen árkategória - 15 117 Ft-jába kerül majd a cégnek. Fata szerint még így is jobban megéri ez a megoldás, mint ha bérként fizetné ki a munkáltató ennek az árát, ami után általánosan 96 százaléknyi adót fizet összesen a munkavállaló és a munkáltató. Sokkal kedvezőbb volna, ha ez a juttatási lehetőség is adómentesen vagy 35,7 százalékos kedvező adóteherrel szerepelne a személyi jövedelemadóról szóló törvényben, mint mondjuk a helyi bérlet, SZÉP-kártya. Erről azonban lapunknak nincs tudomása, a BKK sem helyezte kilátásba lapunknak küldött válaszában.
Fata László szerint a cafeteria körén kívül maradva, az elszámolás tekintetében nem mindegy, hogy milyen tevékenységet lát el a leendő BUBI-bérletes munkavállaló, azaz nem mindegy, hogyan hasznosul ez a bérlet. Gyakoribb esetnek tekinthető, ha pluszjuttatásként adják, ekkor a törvényi feltételeket betartva 51,17 százalékot adózik érte a munkáltató és elszámolhatja költségként is, de az a ritka eset is előállhat, hogy például egy díjbeszedő munkavégzését, mobilitását segítik ezzel, ekkor a vállalkozás tevékenységhez kapcsolódó költségként számolható el.
Metro, büró, meló
A változás előnyeit érezhetik majd a munkájukat intézők is. Értékelni kell az esélyt, hogy a budapesti dugóból félreállva az autóval vagy leugorva a BKV-járatról biciklire lehet váltani, ami megmenthet egy komolyabb késéstől. A munkaügyeiket a Belvároson belül intézők osztatlan lelkesedése is érthető. Az is lehetséges, hogy az 1100 kerékpárral és 76 gyűjtőállomással induló hálózat csak a Belváros területén működtethető hatékonyan, de ezzel az is eldőlt, hogy a MOL BUBI jelen állapotában nem serkenti jelentősen a biciklis munkába járást. Ennek a tudatos városfejlesztés hiánya miatt is akadályai vannak. A főváros vezetésének az elmúlt negyed század alatt nem jött össze olyan P+R parkolók építése, ahol a külső kerületekben, agglomerációban lakó autóval közlekedők letehetnék járműveiket és közösségi közlekedésre, buszra, villamosra, metróra, vagy éppen biciklire válthatnának. A BUBI tervezésekor fő szempont volt, hogy az állomások pár száz méterre legyenek egymástól, ami viszont nem teszi lehetővé a mostaninál nagyobb terület lefedését. Így gyűjtőállomás nélkül maradtak a főváros külső kerületeiben lakó közösségi közlekedést használó munkába járók is.
Metró és meló összefüggését talán senkinek nem kell magyarázni, közlekedésszervezés (és városmarketing) vonatkozásában is érthetetlen, hogy miért nem helyeztek el az új 4-es metró megállói mellé egy-egy kerékpárgyűjtő pontot. A BUBI hálózat térképen sűrű foltként egybeolvadó pesti Belvárost látunk, míg kimaradnak teljes városrészek, például Dél-Budán az irodaházak sorát felvonultató, kerékpárúttal ellátott Szerémi és a vele párhuzamos Budafoki út. A Népligettől, mint busz-metró-villamos közlekedési csomóponttól indulva egészen az Árpád hídig számos irodaház, munkahely van, de a Róbert Károly-Hungária vonalon egy kerékpáros gyűjtőállomás sincs, közelében is csak egyre futotta a Széchenyi fürdőnél. Még sorolhatnánk a példákat, de az is igaz, hogy a BKK újabb gyűjtőpontokat tervez, ám ezek számáról és kiépítésük időpontjáról nincs biztos információnk.
A motorizáció szerelmesei
A BUBI évi 250 milliós működési költségből 112 milliót álló főtámogató MOL és a BKK hosszú távú érdekeit sem lehet figyelmen kívül hagyni. Miközben előbbi áldoz a környezettudatosság oltárán, közel sem abból él, de ezzel a közlekedési központ sem vádolható meg. Sarkosan fogalmazva mindketten ellenérdekeltek abban, hogy Budapest virágzó biciklis város legyen, de minimum hasznos, ha az ügyön tartják a kezüket. Feltesszük, hogy az üzemanyagot értékesítő MOL érdekei azt diktálják, hogy túl sok munkába igyekvő fővárosi autós ne váltson kerékpárra, a BKK pedig annak örül, ha biciklinyereg helyett a főváros gépjárművein törik magukat a munkába járók. Eközben a BUBI-t használó turistákból és a Belvároson belül ügyeiket kerekezve intézőkből hasznot kovácsolhat a páros - ami lehet, hogy hosszú távon bejön, de úgy tudjuk, hogy 70 milliós bevétele mellett a BUBI 50 milliós éves veszteséget termel majd Budapestnek. A MOL különben sem járhat rosszul a BUBI-val, mert nem észveszejtő összegért megkapta a főváros egyik legértékesebb reklámfelületét. Az is látható volt, hogy ha nem is szándékosan, de a hálózattal sokat tesznek a belvárosi kerékpárkölcsönző cégek elsorvasztásáért, melyek olyan erős konkurenciát kaptak, amivel nem tudnak versenyezni, mivel a BUBI kerékpárjait nem kell visszavinni rendeltetési helyükre, elég otthagyni őket egy másik állomáson. A biciklikölcsönzők abban bízhatnak, hogy a BKK tovább húzza a bringás hálózat indítását, hasonlóan az utastájékoztató táblák beüzemeléséhez, és akkor lehet még egy szép nyaruk.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Ha kiderül a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, hogy a munkavállalónak szemüveg szükséges a képernyő előtti munkavégzéshez, akkor azt a... Teljes cikk
Közeledik az iskolakezdés, ami a családoknak akár százezer, de gyermekenként biztosan több tízezer forint nagyságú kiadás is lehet. Hogyan segíthet... Teljes cikk
A SZÉP-kártya, a 2024-es rekordévet követően, idén is a belföldi turizmus egyik legfontosabb hajtóereje: 2025 júniusában, az előző évit csaknem 27... Teljes cikk
- Megduplázzák a nevelőszülők juttatásait – így változik a gyermekvédelmi rendszer 2 hete
- HR tehetségek 2025: Varga Vilmos 3 hete
- Hideg élelmiszer is vásárolható a SZÉP-kártyával 3 hete
- Cafeteria rendszered hatékonyság-növelése 4 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 1 hónapja
- Ekkora minimálbér-emelést lát reálisnak a VOSZ főtitkára 1 hónapja
- Felmérés: a fiatalok a TikTok és az AI segítségével tájékozódnak a juttatásokról 1 hónapja
- Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat 2 hónapja
- Távozik a B+N Referencia Zrt.- HR-igazgatója 2 hónapja
- Így készítenék fel a gyerekeket a robotok világára – jöhet a kötelező MI-oktatás? 2 hónapja
- Vezetőváltás a KAVOSZ-nál 2 hónapja

Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője, aki nem csak az adótörvények oldaláról közelíti meg a béren kívüli juttatásokat.
Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?