kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Aki kérdez: Deák Zsolt

HR Szubjektív rovatunkban Deák Zsolt, jungiánus coach kérdez, miután válaszolt Szőcs László, a Diageo budapesti szolgáltató központjának HR igazgatója kérdésére: "Miként látja a HR szakma jövőjét az egyre modernizálódó világban? Lehetséges, hogy minden online felületen elérhető lesz, robotok segítségével?"

Miként látja a HR szakma jövőjét az egyre modernizálódó világban? Lehetséges, hogy minden online felületen elérhető lesz, robotok segítségével?

Röviden a válaszom, a jövő már elkezdődött és a digitalizáció javában zajlik a HR területén, de ahogy máshol itt is vegyes a kép. Egyszerre vannak jelen a nagy hadron ütköztető és a bázisára visszatérő űrsikló, valamint azok a helyek is, ahol még mindig kővel pattintják a tüzet.

A HR óriásit haladt az elmúlt évtizedekben, és a vezetéstudományon belül talán a legdinamikusabban fejlődő terület, ami részben az IT és az internet technológiákban rejlő lehetőségeknek köszönhető. Ezt a forradalmat testközelből élhettem át, mert 2001 és 2018 között a CAPTain Online társtulajdonosaként én is a HR IT szolgáltatások piacán dolgoztam. A jelen felkérés is valószínűleg ennek a tapasztalatomnak szól. 2001-ben, ha még emlékszik az olvasó a betárcsázós internet korszakában kezdtünk el a társammal egy internetes kompetencia tesztrendszert szolgáltatni. Abban az időben nem csak a tesztek eladásával volt gondunk, hanem főképpen azt kellett magyarázni az ügyfeleknek, döntően HR-vezetőknek, hogyan működik az internet. Abban az időben gyakran kérték, hogy inkább papír-ceruza formában tölthessék ki a teszteket. Mostanra általánossá vált az online tesztek használata és nemcsak a nemzetközi vállalatok és a TOP200 magyar cégek, hanem a kkv szektorban is sokan alkalmaznak valamilyen online tesztet a kiválasztásban és a személyzet fejlesztésben.

A digitalizáció teljesen átalakította a toborzás és kiválasztás folyamatát, a jelöltek poolját és az elérési csatornákat, sok vállalatnál gyakorlatilag 99%-ban online zajlik minden, és csak az utolsó körös interjúkon találkoznak személyesen a pályázókkal. Sok cég és állás szűnt meg, de jöttek létre újak is. Pl. egy régi ismerős, aki korábban munkaközvetítő céget vezetett, most chatbot fejlesztéssel foglalkozik.

A tréning és szervezetfejlesztés területeken megjelentek a gemifikált eszközök, de más területekhez képest ez a szegmens talán ellenállóbb a változásoknak és jobban megőrizte személyes jellegét. Tulajdonképpen a diagnosztikai és az e-learning megoldásoktól eltekintve többnyire még mindig offline zajlanak nálunk a tréningek. Én azt várom, hogy a következő forradalom itt fog végbemenni, mert már most készen állnak olyan világszínvonalú, innovatív megoldások, mint a FLIGBY, Maven Seven, SparkQ, és a Practify, hogy itt csak néhány személyes kedvencemet nevezzem meg, melyeket egyre többen fognak igénybe venni. Azért vagyok ebben ennyire biztos, mert ezek az online, real time, interaktív alkalmazások mérhetően hatékonyabbá teszik a szervezeti- és vezetői hatékonyság fejlesztését. Bevezetésük nem igényel nagy projektet, nem jár jelentős költségekkel, viszont magasszintű ügyfélélményt és gyors megtérülést eredményeznek.

The Economist Intelligence Unit (EIU) legutóbbi felmérése szerint a 2019-es év fordulópont a digitális transzformáció szempontjából. A megkérdezett 600 vállalatvezető 83%-a gondolja úgy, hogy a digitalizáció jelentős versenyelőnyt teremt a piacán. A cégeknek nincs is más választása, ha életben akarnak maradni. Ilyen szegmensek pl. a kereskedelem, utazás, és a pénzügyi szolgáltatások üzleti területei. A gyártásban és más szektorokban, valamint a hagyományos vállalatok életében is stratégiai döntést jelent a digitalizáció, de a bevezetésben vannak akadályok. Az egyik ilyen problémát az EIU felmérés szerint a digitalizációval járó komplex szervezeti és kulturális változások jelentik. Véleményem szerint a változások előkészítése, facilitálása nagyszerű kitörési lehetőséget nyújt a HR számára, amennyiben rendelkezik a megfelelő kompetenciákkal és élére tud állni a kultúraváltásnak és szervezeti átalakításnak.

A digitalizáció most egy olyan vezértéma, mely tematizálja a vállalatvezetést és a HR-t, nagyságrendben megközelíti a Y2000-vel járó pánikot.

Attól azonban nem tartok, hogy minden online felületre menne, sőt… a digitalizáció paradox módon többlet igényt generál a konferenciázásra és újfajta konferencia kultúrák megjelenését is segítik, pl. a meet upok-ra vagy az évek óta egyre sikeresebb HR Fest-re gondolok itt. A digitalizáció a személyes találkozások helyett online kapcsolatokat favorizál, de úgy tűnik, hogy egyelőre a személyes kapcsolatokra is szükségünk van, azoknak nincs alternatívája. Sőt a digitalizáció térnyerésével párhuzamosan a konferenciákkal túlkompenzáljuk ezt a mély társas igényt. Vagy csak azért konferenciázunk többet, mert a digitalizáció miatt egyre jobban ráérünk, vezetők és a HR-esek?

A digitalizáció egy komplex folyamat nagyon sok réteggel, nekem ezek jutottak elsőre eszembe.

Hegedűs Lászlót, a Black Rock HR vezetőjét kérdezem:

A magyar felsőoktatás mennyire felkészült a globális munkaerő-piaci kihívásokra?
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)

Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk

Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?

HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk