kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Aki kérdez: Zsikla Gábor

HR Szubjektív rovatunkban Zsikla Gábor a Flow csoport ügyvezetője kérdez, miután válaszolt Orosz Györgyi közösségépítő, kommunikációs tanácsadó, a Hero Fest Közhasznú Nonprofit Kft. CEO-ja kérdésére.

"Hogyan változik a szervezeti kultúra, mi jellemző az elmúlt 2-5 évben?"

A magyar vállalati kultúrára a perfekcionizmus, a sok esetben bürokratikus szabályokhoz történő teljes alkalmazkodás és a vezetőktől való függés a leginkább jellemző. Az ügyfeleinknél végzett szervezeti kultúra felmérések és a pár éve megvalósított magyarországi szervezeti kultúra kutatás eredményei is ezt mutatják. A legtöbb cégnél nem megengedett a hiba, nagyon magas (olyankor irreális) növekedési céloknak kell megfelelni. Általános elvárás, hogy rövidebb idő alatt, kevesebb pénzből, kevesebb emberrel kell ugyanannyit vagy még többet elérni. Sok nagy szervezet túlszabályozott, ahol a szabályzatok nem feltétlenül az eredményes munkavégzést szolgálják. Ez a két dolog persze konfliktusban is áll a mindennapokban. „Akkor most eredményesen dolgozzak vagy szabályszerűen?” – hangzik el a kérdés sok esetben. A válasz pedig: „Eredményesen és szabályszerűen.” Ehhez persze az kell, hogy a szabályok támogassák a hatékony munkavégzést és az embereket, ne pedig gátolják.

Szintén erősen jelen van a függés a kultúrákban. A döntés joga a főnöké, a munkatársaknak nincs más dolguk, mint végrehajtani. Természetesen minél hatékonyabban és hibamentesen. Ez társul a bizalom alacsony szintjével, hiszen sok esetben a vezetők azért nem merik alacsonyabb szintre delegálni a döntéseket, mert nem igazán bíznak a körülöttük levőkben. Ez aztán mikro-menedzsmenthez is vezet a mindennapokban. A vezetőktől való függés kultúrája meglátásom szerint erősödött is az elmúlt években, hiszen sokan féltik az állásukat, és a vezetőknek való megfelelésben látják maradásuk egyik fő zálogát.

Az elmúlt évek változásait ezen túl még abban látom, hogy tovább erősödött a rövid távú fókusz. A vezetőknek, munkatársaknak negyedéves, havi szinten kell „hozniuk a teljesítményt”, e mellett ritkán van lehetőségük, idejük a hosszú távra is fókuszálni. Nem minden esetben szempont a fenntarthatóság.

És hogy mit látok pozitív tendenciának? Egyre több vezető érzi, hogy „valami nincs rendben a kultúrával” a saját szervezetében, „valamit tenni kell”. „Ha ugyanúgy csináljuk a dolgokat mint eddig, miért várnánk, hogy más lesz az eredmény?” Erősíteni szeretnék a felelősségvállalást, a proaktivitást, az együttműködést. Növelni a bizalmi szintet. Hiszen a kultúra közép-hosszú távon erősen hat az ügyfélkiszolgálás minőségére, az ügyfélélményre, a pénzügyi eredményekre is. Azt látom, hogy egyre több vezető ismeri ezt fel, és kezd el tudatosan fejleszteni. Sok esetben bevonás alapon. Mert szintén pozitívan látom, hogy az elmúlt években erősödött az a tendencia, miszerint a vezetőknek be kell vonniuk a beosztottjaikat, sőt mi több coachol-niuk is kell őket. Ezt is sokan látják, sőt mi több, tesznek is érte.

A munkahelyünkön napi 8-10 órát töltünk. Ha konstruktív környezetben, kultúrában dolgozhatunk, annak nagy hatása van a szervezet eredményességére, a kollégák elkötelezettségére és hitem szerint a munkatársak magánéletére is.

Kérdésem pedig Verő Barbarához, a Nestlé Hungária HR igazgatójához szól.

“Hogyan halad az ‘Alliance for Youth’ európai kezdeményezés magyar megvalósítása, amelyben a Nestlé zászlóvivő szerepet vállalt?”
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)

Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk

Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?

HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk