Aki nem használja a diákmunkát, az lemarad
A Meló-Diák mentorprogramja megteremti a munkavállalói utánpótlást, kiaknázzuk a Z generációban rejlő lehetőségeket - írta Szalay Attila.
Munkaadóként, tapasztalt kollégaként és - úgy egyáltalán - az idősebb nemzedékek tagjaiként könnyű azt mondani a mai fiatalokra nézve, hogy „bezzeg a mi időnkben” vagy „régen minden jobb volt”. Könnyű, de nem célravezető. A munkaerőpiacra éppen diák-munkavállalóként betörő Z generáció (1996 után születettek) nem rosszabb, mint elődei, csak más. Így ahhoz, hogy kiaknázzuk a bennük rejlő lehetőségeket, előbb meg kell ismernünk őket.
Amikor a Z generációról beszélünk, a mai 21 éves korosztályról és a még fiatalabb évfolyamokról van szó. Tehát egy részük már aktívan ott van a munkaerőpiacon gyakornokként, diák-munkavállalóként vagy akár főállású munkatársként, másik részük pedig az egyetem elvégzéséhez közeledve hamarosan belép a „felnőttek világába”. Ők az első olyan generáció, amely ténylegesen beleszületett a digitális, fogyasztói társadalomba, számukra az internet, a mobiltelefon és a web 2.0 magától értetődő dolgok. Mindez a személyiségüket is jelentősen megváltoztatta a korábbi nemzedékekéhez képest.
A Z generáció legfontosabb jellemzői
1. Nincsenek előttük hiteles minták
Nem tudnak az elődeikhez hasonlóan felnézni a felnőttekre, tanáraikra, szüleikre és sokszor a tapasztaltabb kollégáikra sem - nincsenek előttük példaértékű minták. Ennek oka az, hogy a mai világban igazán értékesnek tartott, túléléshez alapvető tudás nekik természetes, az idősebb generációk viszont csak nehezen értik meg. Egy 16 éves ösztönösen otthonosabban mozog a virtuális-digitális világban, mint egy harmincéves - az idősebb korosztályról nem is beszélve.
2. A pénz nem eszköz, hanem cél
A pénzhez való viszonyuk teljesen eltér a korábbi generációkétól. Nem eszközként tekintenek a pénzre, ami kell a céljaik megvalósításához, hanem maga a pénz lett a cél. Természetes számukra, hogy pénz van, és nem igazán értékelik, hogy a szülőknek mennyit kell ezért dolgozniuk, nem érzik a súlyát, az értékét. Ebből kifolyólag az igényeik is magasabbak, amikor a bérről van szó. Már nemcsak egy jó munkahelyet akarnak, hanem kihívást, kapcsolatot, figyelmet.
3. Mindig a legújabb kell nekik
Ők az első korosztály, amely ténylegesen a fogyasztói társadalomba nőtt bele, és ez meghatározza a gondolkodásmódjukat. Folyamatosan új dolgokra vágynak - legyen szó mobiltelefonról vagy ingerekről, élményekről. A változás került az előtérbe, az állandóság, a ragaszkodás pedig háttérbe szorult, ami a munkahelyi lojalitásukra is kihatással van/lesz: gond nélkül váltanak állást, ha úgy érzik, valami nem jó.
4. Versengőbbek és önállóbbak
Online, a közösségi médiában árad belőlük az információ, de az internettől elzárva, „offline állapotban” szótlanok és magányosak. A közösségi média a kapcsolatok illúzióját kelti bennük, de a személyes kapcsolatok hiányában a korábbi generációkra jellemző kasztosodás, szubkultúrák kialakulása kevésbé meghatározó. Ennek egyik következménye, hogy nem annyira csapatjátékosok, énközpontúbbak, ugyanakkor versengőbbek és önállóbbak is. Képesek egyedül egyszerre több feladatot is kézben tartani.
5. Mások a munkamódszereik
Hozzászoktak ahhoz, hogy a világhálón minden információt megtalálnak. Profin használják az internetes keresőket, minden fontos adatot pillanatok alatt beszereznek, ugyanakkor emiatt felszínesebb a tudásuk, hiszen nincsen igényük arra, hogy jobban elmélyedjenek egy-egy témában.
6. Odafigyelésre vágynak
A kamaszkoruk az élmények intenzív átéléséről szól, azonban olyan sok inger éri őket, hogy ezek feldolgozására nincsen idejük. Emiatt bár kívülre a számukra fontos külsőségekkel magabiztosságot mutatnak, belül bizonytalanok és frusztráltak. Kettős kommunikációval kell viszonyulni hozzájuk, hiszen tudati szinten felnőttek, érzelmi szinten viszont még gyerekek. A korfölénnyel nem lehet kivívni a tiszteletüket, azzal viszont ha egyenrangú félként kezeljük őket, igen - és ez nem is ördögtől való gondolat, hiszen a világ bizonyos területeihez tényleg jobban értenek.
7. „Majd lesz valahogy”
A 6-11 éveseknek konkrét céljaik vannak, hogy mit szeretnének csinálni felnőtt korukban, ám a 12-16 éveseknek már csak egy része viszi ezt tovább, és tesz erőfeszítéseket ennek megvalósítása érdekében. A többiek a „majd lesz valahogy” elv mentén sodródnak az árral. A rugalmasan szervezhető diákmunka kiváló terep arra, hogy nagy elköteleződések nélkül felfedezhessék magukat, mentorok útmutatásával megtalálják a helyüket egy vállalat életében.
Cikket szerző: Szalay Attila
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A diákok munkahelyválasztásánál a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a... Teljes cikk
Májusról júniusra 700 fő felett nőtt a Tesco kiskereskedelmi lánc alkalmazottainak száma. Ugyan a Lidl is száz fő felett bővült, a Tesco... Teljes cikk
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra... Teljes cikk
- Generációváltás a földeken: a nyugdíjasok mentették meg a nyári mezőgazdasági szezont 3 hónapja
- Barát, közösség, értelmes munka: így választanak diákok állást 3 hónapja
- Közel 30 ezren dolgoznak az idei Nyári Diákmunka Programban 4 hónapja
- Még várják a jelentkezőket a Nyári diákmunka programra 4 hónapja
- Van olyan település a Balatonon, ahol a szezonális munkaerő 60-70 százalékát adják a diákmunkások 4 hónapja
- Ekkora órabérért dolgoznak a diákok idén nyáron 5 hónapja
- Diákmunkák 2025-ben: a garantált bérminimum már csak a belépő? 5 hónapja
- A diákmunkára szigorú szabályok vonatkoznak – ezekre figyelni kell a nyári munkavállalás előtt 5 hónapja
- Szülői szemmel - a diákmunka lehetőségei és előnyei 6 hónapja
- Újraindul a Nyári diákmunka program – akár 260 ezer forintos támogatás jár a munkáltatóknak 6 hónapja
- Szja-mentesség 25 év alatt – útmutató diákoknak a NAV-tól 6 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?