Aki nem használja a diákmunkát, az lemarad
A Meló-Diák mentorprogramja megteremti a munkavállalói utánpótlást, kiaknázzuk a Z generációban rejlő lehetőségeket - írta Szalay Attila.
Munkaadóként, tapasztalt kollégaként és - úgy egyáltalán - az idősebb nemzedékek tagjaiként könnyű azt mondani a mai fiatalokra nézve, hogy „bezzeg a mi időnkben” vagy „régen minden jobb volt”. Könnyű, de nem célravezető. A munkaerőpiacra éppen diák-munkavállalóként betörő Z generáció (1996 után születettek) nem rosszabb, mint elődei, csak más. Így ahhoz, hogy kiaknázzuk a bennük rejlő lehetőségeket, előbb meg kell ismernünk őket.
Amikor a Z generációról beszélünk, a mai 21 éves korosztályról és a még fiatalabb évfolyamokról van szó. Tehát egy részük már aktívan ott van a munkaerőpiacon gyakornokként, diák-munkavállalóként vagy akár főállású munkatársként, másik részük pedig az egyetem elvégzéséhez közeledve hamarosan belép a „felnőttek világába”. Ők az első olyan generáció, amely ténylegesen beleszületett a digitális, fogyasztói társadalomba, számukra az internet, a mobiltelefon és a web 2.0 magától értetődő dolgok. Mindez a személyiségüket is jelentősen megváltoztatta a korábbi nemzedékekéhez képest.
A Z generáció legfontosabb jellemzői
1. Nincsenek előttük hiteles minták
Nem tudnak az elődeikhez hasonlóan felnézni a felnőttekre, tanáraikra, szüleikre és sokszor a tapasztaltabb kollégáikra sem - nincsenek előttük példaértékű minták. Ennek oka az, hogy a mai világban igazán értékesnek tartott, túléléshez alapvető tudás nekik természetes, az idősebb generációk viszont csak nehezen értik meg. Egy 16 éves ösztönösen otthonosabban mozog a virtuális-digitális világban, mint egy harmincéves - az idősebb korosztályról nem is beszélve.
2. A pénz nem eszköz, hanem cél
A pénzhez való viszonyuk teljesen eltér a korábbi generációkétól. Nem eszközként tekintenek a pénzre, ami kell a céljaik megvalósításához, hanem maga a pénz lett a cél. Természetes számukra, hogy pénz van, és nem igazán értékelik, hogy a szülőknek mennyit kell ezért dolgozniuk, nem érzik a súlyát, az értékét. Ebből kifolyólag az igényeik is magasabbak, amikor a bérről van szó. Már nemcsak egy jó munkahelyet akarnak, hanem kihívást, kapcsolatot, figyelmet.
3. Mindig a legújabb kell nekik
Ők az első korosztály, amely ténylegesen a fogyasztói társadalomba nőtt bele, és ez meghatározza a gondolkodásmódjukat. Folyamatosan új dolgokra vágynak - legyen szó mobiltelefonról vagy ingerekről, élményekről. A változás került az előtérbe, az állandóság, a ragaszkodás pedig háttérbe szorult, ami a munkahelyi lojalitásukra is kihatással van/lesz: gond nélkül váltanak állást, ha úgy érzik, valami nem jó.
4. Versengőbbek és önállóbbak
Online, a közösségi médiában árad belőlük az információ, de az internettől elzárva, „offline állapotban” szótlanok és magányosak. A közösségi média a kapcsolatok illúzióját kelti bennük, de a személyes kapcsolatok hiányában a korábbi generációkra jellemző kasztosodás, szubkultúrák kialakulása kevésbé meghatározó. Ennek egyik következménye, hogy nem annyira csapatjátékosok, énközpontúbbak, ugyanakkor versengőbbek és önállóbbak is. Képesek egyedül egyszerre több feladatot is kézben tartani.
5. Mások a munkamódszereik
Hozzászoktak ahhoz, hogy a világhálón minden információt megtalálnak. Profin használják az internetes keresőket, minden fontos adatot pillanatok alatt beszereznek, ugyanakkor emiatt felszínesebb a tudásuk, hiszen nincsen igényük arra, hogy jobban elmélyedjenek egy-egy témában.
6. Odafigyelésre vágynak
A kamaszkoruk az élmények intenzív átéléséről szól, azonban olyan sok inger éri őket, hogy ezek feldolgozására nincsen idejük. Emiatt bár kívülre a számukra fontos külsőségekkel magabiztosságot mutatnak, belül bizonytalanok és frusztráltak. Kettős kommunikációval kell viszonyulni hozzájuk, hiszen tudati szinten felnőttek, érzelmi szinten viszont még gyerekek. A korfölénnyel nem lehet kivívni a tiszteletüket, azzal viszont ha egyenrangú félként kezeljük őket, igen - és ez nem is ördögtől való gondolat, hiszen a világ bizonyos területeihez tényleg jobban értenek.
7. „Majd lesz valahogy”
A 6-11 éveseknek konkrét céljaik vannak, hogy mit szeretnének csinálni felnőtt korukban, ám a 12-16 éveseknek már csak egy része viszi ezt tovább, és tesz erőfeszítéseket ennek megvalósítása érdekében. A többiek a „majd lesz valahogy” elv mentén sodródnak az árral. A rugalmasan szervezhető diákmunka kiváló terep arra, hogy nagy elköteleződések nélkül felfedezhessék magukat, mentorok útmutatásával megtalálják a helyüket egy vállalat életében.
Cikket szerző: Szalay Attila
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Magyarországon a tavaszi vizsgaidőszakban több mint 70.000 középiskolás érettségiző és nagyságrendileg 330.000 felsőoktatási képzésben... Teljes cikk
Mennyit lehet keresni diákmunkával? – ennek járt utána az RTL Híradó. Az órabérek tíz százalékkal nőttek, mivel tavaly emelték a minimálbért,... Teljes cikk
A gyorséttermekben a nyári szezonnal nemcsak a vendégforgalom nő meg, de a dolgozók iránti igény is. A Budapesten működő nagyobb láncok – mint a... Teljes cikk
- Túl a zsebpénzen - a diákmunka már nem az, ami régen volt 6 napja
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 1 hete
- Nem csupán beugró munkaerő - diákok és nyugdíjasok a munkapiacon 3 hete
- Mennyit lehet keresni diákmunkával? 3 hete
- Dupla Win-Win: Papírmentes diákmunka a Diákok és a Vállalatok Körében! 1 hónapja
- "Az applikációnk fejlesztése egy tudatos válasz arra, hogy hogyan működik ma a munkaerőpiac" - interjú Kardos Attilával az euJobs HR-Group technológiai vezetőjével 1 hónapja
- Így dolgozik a jövő generációja – Diákmunkavállalási trendek 1 hónapja
- Így hathat a diákmunkára az egyszerűsített foglalkoztatás drágulása 2 hónapja
- A férfi diákok többet keresnek, mint a nők, ekkora volt a diák órabér tavaly 4 hónapja
- Diákmunka 2025: Hogyan hatnak az új bérek a jövő munkavállalóira? 4 hónapja
- 5 kincset érő készség, amit már diákként elsajátíthatsz 4 hónapja