kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Aki nem szavahihető, nem is lehet jó vezető

A pénzpiaci krízis hatására a felső vezetőknek is folyamatosan változniuk kell, leginkább a meggyőző kommunikáció, a szavahihetőség és a változáskezelés az, amelyben élen kell járniuk - ez derült ki az Ohiói Egyetem friss kutatásából, amely több mint ötszáz ottani vállalatvezetőt kérdezett meg a témáról.

A kutatás szerint ez a három terület volt az, amelyet a válaszadók negyven százaléka említett, igaz, eltérő sorrendben. Közülük legtöbben a meggyőző kommunikációt emelték az első helyre, szerintük a hatékony, pozitív befolyásolásnak, a megfelelő hatás gyakorlásának még sosem volt ekkora jelentősége, mint most. A befolyásolás ugyanis azt jelenti, hogy nem vagyok egyedül, képes vagyok támogatókat szerezni, akár a tulajdonosok, akár az alattam dolgozó vezetők körében. Ha pedig vannak támogatóim, szövetségeseim, akkor könnyebben sikerre viszem a vállalati célkitűzéseket - emelte ki az egyik IT vállalat felső vezetője. Nyilván ez egy ohiói felmérés, ottani véleményekkel, s az még érdekesebb, vajon mit gondol idehaza egy topvezető erről a témáról.

Ezek a kompetenciák valóban nagyon fontosak manapság - erősítette meg a kutatás eredményeit Károlyi László, a Legrand Magyarország Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: ami ehhez a hármashoz azonban elengedhetetlen az a gyors döntéshozatal képessége. Most minden arról szól, hogyan tudunk minél több részletet megismerve, a helyzetet alaposan elemezve, gyors és helyes döntést hozni. Károlyi László az első helyre a szavahihetőséget és a meggyőző kommunikációt tenné, majd a változáskezelés következne, a gyors döntéshozatallal együtt.

Nem mintha ez utóbbiakat nem tartaná fontosnak, de tapasztalatai alapján állítja, ha egy vezető nem hiteles, ha a kollégái nem bízhatnak meg benne, akkor az a vezető nem lesz képes jó irányba befolyásolni a munkatársakat. A hiteles vezető képes nehéz helyzetben is motiválni, ösztönözni a változásra. Másrészt egy nem szavahihető vezetőt kevésbé fogadnak el a dolgozók, s kevésbé akarják támogatni is, például információkkal, adatokkal. Márpedig egy jó döntés meghozatalához a munkatársakat is érdemes bevonni, két ok miatt is - emelte ki a Legrand vezérigazgatója.

Egyrészt ha több megfelelő inputunk van, könnyebb döntést hoznunk, másrészt, ha a döntés valamilyen változást hoz, akkor azoknak már könnyebb elfogadniuk azt, akik a döntés-előkészítésben részt vettek. Arra a kérdésre, miszerint a Legrand életében volt-e olyan változás 2012-ben, amely próbára tette a dolgozók és a vezérigazgató tűrőképességét, egyértelmű igen volt a válasz. A pénzpiaci válság azokban az üzleti szegmensekben is erőteljesebben megjelent idén, ahol mi tevékenykedünk, s bár évek óta vadásszuk az új üzleti lehetőségeket, az eddigi kezdeményezéseinket fel kellett gyorsítani - hangsúlyozta Károlyi László.

Ez azt jelentette, hogy új termékeket vezettek be, új piaci szegmensbe, például a tokozott energia sínek (elektromos kábelt helyettesítő, gyorsan szerelhető, biztonságos és rugalmas rendszer) piacára léptek, illetve az épületek elektromos energia felhasználását optimalizáló energiahatékonysági megoldásokat, amelyek többletforgalmat generálnak, és eközben a költségeket nem engedték elszállni. A Legrand első számú vezetője szerint az Ohiói Egyetem kutatásában megfogalmazott kompetenciákra, 2013-ban még nagyobb szükségük lesz a magyarországi cégvezetőknek - is.

Egyetért ezzel Faragó L. László szervezetpszichológus, aki egyetlen készséggel egészítené ki a felsorolást, s ez a stratégiai gondolkodásmód. Aki nem látja, hogy mi a feladat, nincs megfelelő, rugalmasan változtatható stratégiája, ennek megfelelő jövőképe, amit mások számára is "láthatóvá" tud tenni, vagy aki elveszik a részletekben, azt a vezetőt a krízis "kivégzi" - mondta a szakember.

Faragó abban is egyetért a kutatással, hogy azok a vezetők maradnak talpon, akik szövetségeseket szereznek a céljaik megvalósításához. Szövetségesek lehetnek a tulajdonosok, a kollégák, de akár a versenytársak, sőt, a média is, emelte ki, a lényeg, hogy az adott vezető minden üzleti és közéleti együttműködése során gyakorolni tudja a meggyőző kommunikációt, amelyet ő az első helyre tenne a kompetenciák között. Az ő rangsorában a második helyre a szavahihetőség kerül, s a dobogó harmadik helyére tette a változáskezelés képességét.

Koczó Ildikó ügyvezető, executive coach
BrainTrend Consulting Kft.
  • 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJONinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.192024.11.19–12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A személyes védjegyek magassága és a hétköznapok sodrása

Mindenkinek van kiemelkedő képességei - az angol szakirodalomban signature strengths-ek – amelyek védjegyévé váltak, amelyek különösen... Teljes cikk

Nem féltik az állásukat a ChatGPT-től a magyar újság- és szövegírók

A mesterséges intelligencia hatékonyabbá és könnyebbé teszi a munkájukat, de a szakmájukat a következő években nem tartják teljesen... Teljes cikk

Digitális kompetenciák - mutatjuk, milyen szinten használják az internetet a magyarok

A digitális kompetenciák egyre inkább felértékelődnek a munkaerőpiacon, a munkatermelékenység pedig nagyban függ attól, hogy a foglalkoztatottak... Teljes cikk