Az R generáció felemelkedése - új munkavállalói réteg született
Miközben világszerte milliók várják az új koronavírus miatti korlátozások feloldását, egy új munkavállalói réteg jelent meg és készült fel az új típusú munkakörülményekre. Szerzőnk őket R generációnak hívja, akik számára a vírushelyzet új viselkedést, megközelítést teremtett. Kik is ők? Véleménycikk.
A járványra válaszul a munkavállalók széles köre új dolgokat tanul, elenged korábbi rutinokat és újratervezi jövőjét. Úgy tűnik, hogy megjelent egy új réteg, amelyet nem az életkora, hanem a megváltozott körülményekre adott válasza jellemez. Hívjuk őket R generációnak.
Mi az az R generáció?
Az R generáció az a munkavállalói réteg, amely a korlátozások alatt új készségeket fejlesztett ki, új szabályrendszereket fogadott el és világnézetüket az új helyzethez igazította. Feladta a régi gondolkodásmódot és új prioritásokat alakított ki.
Ez a generáció sokkal inkább kézben tartja az irányítást a saját munkája felett, képes rugalmasan igazodni a változó körülményekhez és jobban tűri a bizonytalanságot. Céltudatosabbak és új módszereket találnak a termelékenység és a munka-magánélet egyensúly elérésére.
Az R generációs munkavállalóknak négy közös jellemzője van:
1. Proaktívan készülnek fel az új normalitásra: Az R generációs munkavállalók biztosak benne, hogy a munka világa jelentősen megváltozik, amikor a jelenlegi kihívások megoldódnak, és már most készülnek rá. Úgy érzik, hogy a jövőbeli munkahelyek versengőbbek lesznek, ami befolyásolja karrierjük irányát és jövőbeli lehetőségeiket. Ahelyett, hogy csak arra várnának, hogy mindez megtörténjen, az R generáció legalább egy új készséget megtanul a korlátozások alatt. Azt tervezik, hogy a jövőben bevétel szempontjából több lábon fognak állni, új szerepeket és munkahelyeket fognak kipróbálni, mihelyt a világ visszaáll a rendes kerékvágásba.
2. Hatékonyan dolgoznak távolról: Noha sok munkavállaló inkább előre meghatározott, rögzített munkaidőben szeret dolgozni, az R generáció valójában inkább a távoli munkavégzési lehetőségeket részesíti előnyben. Úgy vélik, hogy a rugalmas napirend és a rendelkezésre álló technológia lehetővé teszi számukra, hogy termelékenyebbé váljanak az otthonról történő munkavégzés során.
3. Fontos a magánélet és a munka egyensúlya: Annak ellenére, hogy a karantén elmosta az otthon és a munkahely közötti határokat az R generáció megtanult sikeresen zsonglőrködni a magánélet és a munka között. Mivel a vezetők megértik az új napirendet és becsülik a kemény munkát, ezek az alkalmazottak új módszereket találnak a munka és a magánélet egyensúlyának sikeres megteremtésére.
4. Növekvő környezettudatosság: Érdekes módon a karantén hozadékaként az R generáció felfogása a környezettel és a fenntarthatósággal kapcsolatban is megváltozott. Úgy vélik, nagyobb felelősséggel tartoznak a társadalomnak és a környezetnek, mint korábban, és tesznek is ezért.
Mit jelent ez a szervezetek számára?
A munkaerő új készségekkel és tudással, új célkitűzésekkel és megváltozott munkakultúrával tér vissza a pandémiát követő világba. Alkalmazottként új elvárásaik és prioritásaik lesznek munkaadóik felé is, akiknek alkalmazkodniuk és fejlődniük kell az új igények kielégítése érdekében.
A HR részlegeknek a következő feladatokkal szembesülnek:
1. A munkavállalói mobilitás átgondolása: Amikor a munkavégzés nagyjából visszatér a megszokott rendjébe, sokan fognak új kihívásokat keresni, szeretnék kipróbálni új készségeiket és új feladatköröket keresnek. A szervezeteknek meg kell találniuk, hogyan biztosítsanak ezekre lehetőséget házon belül. Ha lehetőség nyílik a cégen belül új szerepköröket kipróbálni, más feladatokba vagy projektekbe bekapcsolódni, akkor jó esély van rá, hogy a munkavállalók nem házon kívül keresik ezeket a lehetőségeket.
2. Valóban rugalmas munkakörnyezet kialakítása: Azok számára, akik jól és hatékonyan tudnak dolgozni távoli munkakörnyezetben is, a szervezeteknek meg kell teremteniük a feltételeket a megfelelő technológiák és folyamatok segítségével. Ez például a nagyfokú biztonságot és rugalmasságot nyújtó, bármilyen eszközön stabilan futó felhőalkalmazások bevezetését jelenti sok cég számára.
3. A munkahelyi kultúra erősítése: Az alkalmazottak empátia és megértés iránti elvárásai örökre megváltoznak. A munka és a magánélet tere hónapokig egybeesett, és nagyon megnőtt az elvárás, hogy a munkahelyek és vezetők nagyobb megértést tanusítsanak a személyes ügyek iránt. A vezetőknek ennek megfelelően fejleszteniük kell vezetői készségeiket és stílusukat, a cégeknek pedig a támogató munkakultúra kialakítását.
4. Társadalmi szerepvállalás: A jelenlegi helyzet sokaknak átalakította az értékrendjét. A munkavállalók olyan cégeknél szeretnének dolgozni, ahol komolyan veszik a társadalmi felelősségvállalást a közjó érdekében. Ennek hiányában nehéz lesz megtartani vagy a vállalat számára megnyerni az R-generáció munkavállalóit. Ezen az úton kis lépésekkel is el lehet indulni, mint például a munkavállalók mentális és fizikai egészsége érdekében tett lépések, vagy az önkéntesség kultúrájánk megteremtése cégen belül.
Nem tudhajtuk, pontosan hogyan alakul a munka világa a járvány után, de ezek a trendek egy új korszak kezdetét jelentik. A nemzedékek közötti különbségek elveszítik jelentőségüket, és az R generáció közös vonásai lesznek meghatározók a munkahelyeken.
Andrés Garcia-Arroyo, az Oracle üzleti alkalmazásokért felelős alelnöke a Közép-Kelet-Európa, Oroszország és Izrael régióban
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Z generáció világszerte a modern munkaerőpiac egyik legnehezebb rajtjával szembesül. Miközben a fiatalok munkanélkülisége több kontinensen... Teljes cikk
Az Európai Unióban a 15–74 éves népesség 11,7 százaléka – mintegy 26,7 millió ember – nem tudja teljes mértékben kihasználni munkaerejét,... Teljes cikk
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
- The show must go on! 1 hete
- Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint 1 hete
- Tanulmány: nem elég befogadóak a céges csapatépítő programok? 2 hete
- Az e-mail és az ingázás halála? - Erre számít alfa generáció a munka világában 2 hete
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 3 hete
- Hogyan hangoljuk össze az X, Y, Z és alfa generáció elvárásait a munkahelyen? 3 hete
- Több száz új munkahely érkezik Gyöngyösre és Csömörre: brutális beruházást jelentettek be 3 hete
- Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre 3 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 4 hete
- 300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés 4 hete
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 4 hete
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja