Megjelent: 13 hónapja

Mi alapján választ munkahelyet az Y és Z generáció?

A rugalmas munkavégzés, stabilitás és az alapfizetés a legfontosabb munkahely-választási tényezők a jövő munkavállalói számára. A teljesítmény alapú honoráriumnál vonzóbb a fix, kiszámítható alapbér, és meghatározó a közvetlen felettes vezetői stílusa is a 16-28 éves korosztály számára. A cafeteria idén annak ellenére kiesett a top 10-ből, hogy tavaly még az előkelő negyedik helyen szerepelt - derül ki a PwC Magyarország közleményéből.

A korábbi évekhez hasonlóan 2019-ben is felmérte a jövő munkavállalóinak munkahelyválasztási preferenciáit a PwC Magyarország. Az idei kutatásban többek között a nemzetköziség, a személyes fejlődés és a transzparens vállalati működés is bekerült a vizsgált fókuszterületek közé. A felmérésben részt vevő több mint 37 ezer fiatal 51 százaléka felsőoktatásban, míg 21 százalékuk középiskolában tanul, 27 százalékuk pedig dolgozik. A kutatás szerint a 16-28 éves korosztály számára a munkahelyválasztási szempontok között első helyen a rugalmas munkarend és munkaidő áll, melyet az alapbért megelőzve a stabilitás és kiszámíthatóság követ. A cafeteria idén annak ellenére kiesett a top 10-ből, hogy a tavalyi évben még az előkelő negyedik helyen szerepelt.

„Idén kibővítettük a felmérést annak érdekében, hogy a hazai vállalatok még jobban megismerhessék a potenciális munkavállalóik munkahellyel kapcsolatos elvárásait. Mindez azért is fontos, mert a PwC Vezérigazgatói felmérése szerint a hazai vállalatvezetők döntő többsége a munkaerőhiányt jelölte meg az üzleti sikert veszélyeztető legnagyobb kihívásnak” - mondja Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

A kutatásából kiderül, hogy a válaszadók döntő többsége (96 százalék) utánanéz a cégnek, mielőtt beadja jelentkezését. A fiatalok 63 százaléka szívesen dolgozna multinacionális vállalatnál, míg 28 százalékuk start-up-nál is elhelyezkedne. A megkérdezettek mindössze alig több mint ötöde (21 százalék) vélte úgy, hogy az állami szféra is vonzó munkavállalási lehetőség.

A 25 év alatti válaszadók 94 százaléka megfontolná az országon belüli költözést. Csongrád megyében a legnagyobb azoknak az aránya (78 százalék), akik szívesen maradnának jelenlegi lakóhelyükön. További érdekesség, hogy a Heves megyei válaszadók több mint fele (54 százalék) akár a Győrbe költözést is el tudja képzelni egy vonzó munkahely érdekében. Azonban nemcsak a mobilitásban, hanem egyéb munkahelyválasztási preferenciákat illetően is láthatóak régiók közötti különbségek: a vállalatnál kapott szakmai képzés például Hajdú-Bihar megyében az 5. legfontosabb szempont, addig a fővárosban mindössze a tizedik.

Az egyes iparágakhoz kapcsolódóan is eltérő munkahelyválasztási preferenciákra világít rá a PwC Magyarország felmérése: az IT-szektorban vonzó a távmunka lehetősége (5.) és a közvetlen felettes vezetői stílusa (8.), míg a gyógyszeriparban a kihívásokat jelentő munka (4.) és a kollégákkal való viszony (9.) is meghatározó. A Magyarországon húzóágazatnak számító autóipar szereplői a szakmai képzéseket (4.), valamint a valós teljesítményen alapuló előremenetelt (7.) szem előtt tartva szólíthatják meg sikeresen az Y és Z generáció munkavállalóit.

„A kutatás eredményei megmutatják, hogy melyek azok a munkahelyi tényezők, melyek felkelthetik a jelenleg még közép- és felsőfokú tanulmányaikat végzők, valamint a pályakezdők érdeklődését. E tényezők ismeretében a vállalatok felkészülhetnek arra, hogy sikeresen meg tudják szólítani a jövő munkavállalóit” - mondja Örkényi Zoltán, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások menedzsere.

A PwC Magyarország a kérdőív szabadszavas válaszai és jelölései alapján idén tíz iparági kategóriában osztja ki a 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díjat.

Az összesítésnél meghatároztunk egy minimum szavazatszámot, az ezt elérő cégeket soroltuk iparágakba, majd díjaztuk az első három helyezettet. Így lehetséges az, hogy vannak olyan iparágak, ahol kevesebb mint három díjazott található.

PwC 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei

Autóipari gyártó


1. AUDI HUNGARIA Zrt.
2. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
3. BMW Manufacturing Hungary Kft.

Energetika és közüzem


1. MOL Nyrt.

FMCG


1. Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
2. Procter & Gamble Magyarország
3. Nestlé Hungária Kft.

Gyártó


1. Robert Bosch Kft.
2. General Electric International
3. Continental Magyarország

Gyógyszeripar


1. Richter Gedeon Nyrt.
2. TEVA Gyógyszergyár Zrt.
3. Egis Gyógyszergyár Zrt.

Pénzügyi szolgáltató


1. OTP Bank Nyrt.
2. K&H Bank Zrt.
3. Magyar Nemzeti Bank

Retail (kiskereskedelem)


1. ALDI MAGYARORSZÁG ÉLELMISZER Bt.
2. Lidl Magyarország Bt.
3. Ikea Lakberendezési Kft.

Shared Service Center


1. Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft.
2. BP BSC Kft.
3. IT Services Hungary Kft.

Technológia


1. prezi.com Kft.
2. IBM Magyarország
3. EPAM Systems Kft.

Telekommunikáció


1. Magyar Telekom Nyrt.
2. Vodafone Magyarország
3. Telenor Magyarország Zrt.

PwC 2019 Legvonzóbb Munkahelye Díj összesített 1. helyezés:
AUDI HUNGARIA Zrt.
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Lejár a bértámogatás, ami újabb szállodai leépítési hullámot hozhat

A budapesti szállodák többségénél az idén a bevételkiesés 2019-hez képest 70 százalék fölötti, míg vidéken 20-40 százalékos lehet a Magyar... Teljes cikk

Így segítené a BKIK a fővárosi turisztikai vállalkozásokat

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 5 pontból álló javaslatcsomagot fogalmazott meg a fővárosi önkormányzat számára a budapesti... Teljes cikk

OKSZ: A kereskedelem szívta fel a munkanélkülieket

Felére esett vissza a munkaerőhiány a kereskedelemben 2020 második negyedévében. Sok munkanélküli ebben a szektorban talált állást. Teljes cikk