kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Cafeteria tervezés - lassan el kell kezdeni

Míg a kisebb cégek megtehetik, hogy megvárják az adótörvény változásokat, a nagyobb szervezeteknél lassan el kell kezdeni a jövő évi cafeteria tervezését. Nagyszámú munkavállaló foglalkoztatása esetén az előkészítés, egyeztetés, jóváhagyás lényegesen hosszabb folyamat, különösen, ha külföldi a tulajdonos vagy nemzetközi cégcsoport része a cég.

images

Mivel kezdjük?

A pénzügyi keretet a büdzsé meghatározza, azonban a HR-es a gazdasági menedzsment elé vitt néhány jól irányzott ötlettel bővítheti azt. Nézzük át, hogy milyen juttatásokat adott eddig a cég a dolgozóknak, azoknak milyen adóvonzata van? Nemcsak a cafetériában adott juttatások érdekesek, hanem minden béren kívüli. Ahelyett, hogy a költségvetést gyarapítjuk a drága juttatások közterhével, a dolgozóknak adhatnánk magasabb nettó értéket. Meglepő módon a cégek jelentős része nem alkalmazza cafeteria rendszerében az adómentes juttatási lehetőségeket sem. A másik jelenség, amikor teljesen különválasztják a cafeteriát és az egyéb béren kívüli juttatásokat. Ez nem baj, ha azoknak adózási szempontból sincs egymáshoz közük. Ha viszont van, súlyos adóforintokat bukhat a cég az összehangolás hiánya miatt.

Koncepcionális döntéseket kell hozni!

Szabályzat nélkül nincs cafeteria. Mielőtt azonban lázasan nekifognánk a megírásának, vagy lazán átírnánk a dátumot az idei szabályzaton, gondoljuk végig, hogy minden lényeges szempontból megvan-e a döntés, vagy jól működött-e ami eddig volt.

Melyek a legfontosabb kérdések?

  • Hogyan állapítjuk meg a keretösszegeket?
  • Bruttó vagy nettó elszámolást alkalmazunk?
  • Milyen szabályok vonatkoznak a jogosultság keletkezésére, szünetelésére, megszűnésére?
  • Mely juttatások szerepelnek a választéklistában?
  • Kik lesznek a juttatásszolgáltatók?
  • A dolgozók tájékoztatásának módja
  • A választás adminisztrációjának lebonyolítása
  • A juttatások kiadásának rendje

    Folyamatok időben és térben

    Ha a fenti szempontokra megvan az elképzelés, célszerű ellenőrizni a kivitelezési folyamatot. Minden részfeladatra rendelkezünk-e kellő mennyiségű és minőségű erőforrással? Az üzemeltetéshez szükséges információk a kellő helyen és időben rendelkezésre állnak-e? Tudjuk-e biztosítani az érintett szervezeti egységek - HR, pénzügy, bérszámfejtés, könyvelés, stb. - közötti megfelelő adatkapcsolatot, együttműködést?

    Az egyik legnagyobb kihívás az időbeli tervezés. Milyen ütemezéssel tudjuk megoldani, hogy egy adott hónapban a jogosultság változások (belépők, kilépők, tartósan távollévők, stb.) és egyéb módosítások kezelését követően elegendő idő maradjon hó végéig a juttatások megrendelésére, kifizetésére és kiosztására. Néhány napos csúszás is komoly problémákat okozhat. Nem csak a munkavállalók elégedetlenségével kell szembenéznie a HR-esnek, hanem adóbevallási bonyodalom is keletkezhet belőle. Ezt elkerülendő már a szabályzatnál érdemes biztonsági tervezésre törekedni, a folyamatokat lemodellezni, nehogy később a saját csapdánkba sétáljunk.

    Puskelyné Király Ágnes
    okleveles adószakértő
    Top Cafeteria Kft.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon

    A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk

    Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?

    Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk

    Juttatási keret 2024-ben

    Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk