Megjelent: 12 éve

Cafeteria tervezés - lassan el kell kezdeni

Míg a kisebb cégek megtehetik, hogy megvárják az adótörvény változásokat, a nagyobb szervezeteknél lassan el kell kezdeni a jövő évi cafeteria tervezését. Nagyszámú munkavállaló foglalkoztatása esetén az előkészítés, egyeztetés, jóváhagyás lényegesen hosszabb folyamat, különösen, ha külföldi a tulajdonos vagy nemzetközi cégcsoport része a cég.

Mivel kezdjük?

A pénzügyi keretet a büdzsé meghatározza, azonban a HR-es a gazdasági menedzsment elé vitt néhány jól irányzott ötlettel bővítheti azt. Nézzük át, hogy milyen juttatásokat adott eddig a cég a dolgozóknak, azoknak milyen adóvonzata van? Nemcsak a cafetériában adott juttatások érdekesek, hanem minden béren kívüli. Ahelyett, hogy a költségvetést gyarapítjuk a drága juttatások közterhével, a dolgozóknak adhatnánk magasabb nettó értéket. Meglepő módon a cégek jelentős része nem alkalmazza cafeteria rendszerében az adómentes juttatási lehetőségeket sem. A másik jelenség, amikor teljesen különválasztják a cafeteriát és az egyéb béren kívüli juttatásokat. Ez nem baj, ha azoknak adózási szempontból sincs egymáshoz közük. Ha viszont van, súlyos adóforintokat bukhat a cég az összehangolás hiánya miatt.

Koncepcionális döntéseket kell hozni!

Szabályzat nélkül nincs cafeteria. Mielőtt azonban lázasan nekifognánk a megírásának, vagy lazán átírnánk a dátumot az idei szabályzaton, gondoljuk végig, hogy minden lényeges szempontból megvan-e a döntés, vagy jól működött-e ami eddig volt.

Melyek a legfontosabb kérdések?

  • Hogyan állapítjuk meg a keretösszegeket?
  • Bruttó vagy nettó elszámolást alkalmazunk?
  • Milyen szabályok vonatkoznak a jogosultság keletkezésére, szünetelésére, megszűnésére?
  • Mely juttatások szerepelnek a választéklistában?
  • Kik lesznek a juttatásszolgáltatók?
  • A dolgozók tájékoztatásának módja
  • A választás adminisztrációjának lebonyolítása
  • A juttatások kiadásának rendje

    Folyamatok időben és térben

    Ha a fenti szempontokra megvan az elképzelés, célszerű ellenőrizni a kivitelezési folyamatot. Minden részfeladatra rendelkezünk-e kellő mennyiségű és minőségű erőforrással? Az üzemeltetéshez szükséges információk a kellő helyen és időben rendelkezésre állnak-e? Tudjuk-e biztosítani az érintett szervezeti egységek - HR, pénzügy, bérszámfejtés, könyvelés, stb. - közötti megfelelő adatkapcsolatot, együttműködést?

    Az egyik legnagyobb kihívás az időbeli tervezés. Milyen ütemezéssel tudjuk megoldani, hogy egy adott hónapban a jogosultság változások (belépők, kilépők, tartósan távollévők, stb.) és egyéb módosítások kezelését követően elegendő idő maradjon hó végéig a juttatások megrendelésére, kifizetésére és kiosztására. Néhány napos csúszás is komoly problémákat okozhat. Nem csak a munkavállalók elégedetlenségével kell szembenéznie a HR-esnek, hanem adóbevallási bonyodalom is keletkezhet belőle. Ezt elkerülendő már a szabályzatnál érdemes biztonsági tervezésre törekedni, a folyamatokat lemodellezni, nehogy később a saját csapdánkba sétáljunk.

    Puskelyné Király Ágnes
    okleveles adószakértő
    Top Cafeteria Kft.
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Cafeteria kisokos 2026

    A munkabér kifizetése 2026-ban is közel 70 százalékos teherrel adózik, így nem versenyezhet a kedvezményesen adózó vagy adómentes béren kívüli... Teljes cikk

    Hatalmas könnyítés jön: ilyen élelmiszereket vehetünk újra SZÉP-kártyával

    December 1-jétől újra hideg élelmiszert is lehet vásárolni a boltokban a SZÉP-kártyával, a friss Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint... Teljes cikk

    Hideg élelmiszer is vásárolható a SZÉP-kártyával

    Négy hónapig lesz lehetőség hideg élelmiszereket vásárolni a SZÉP-kártyával. Teljes cikk