Megjelent: 8 éve

Cafeteria tervezés - lassan el kell kezdeni

images

images

Mivel kezdjük?

A pénzügyi keretet a büdzsé meghatározza, azonban a HR-es a gazdasági menedzsment elé vitt néhány jól irányzott ötlettel bővítheti azt. Nézzük át, hogy milyen juttatásokat adott eddig a cég a dolgozóknak, azoknak milyen adóvonzata van? Nemcsak a cafetériában adott juttatások érdekesek, hanem minden béren kívüli. Ahelyett, hogy a költségvetést gyarapítjuk a drága juttatások közterhével, a dolgozóknak adhatnánk magasabb nettó értéket. Meglepő módon a cégek jelentős része nem alkalmazza cafeteria rendszerében az adómentes juttatási lehetőségeket sem. A másik jelenség, amikor teljesen különválasztják a cafeteriát és az egyéb béren kívüli juttatásokat. Ez nem baj, ha azoknak adózási szempontból sincs egymáshoz közük. Ha viszont van, súlyos adóforintokat bukhat a cég az összehangolás hiánya miatt.

Koncepcionális döntéseket kell hozni!

Szabályzat nélkül nincs cafeteria. Mielőtt azonban lázasan nekifognánk a megírásának, vagy lazán átírnánk a dátumot az idei szabályzaton, gondoljuk végig, hogy minden lényeges szempontból megvan-e a döntés, vagy jól működött-e ami eddig volt.

Melyek a legfontosabb kérdések?

  • Hogyan állapítjuk meg a keretösszegeket?
  • Bruttó vagy nettó elszámolást alkalmazunk?
  • Milyen szabályok vonatkoznak a jogosultság keletkezésére, szünetelésére, megszűnésére?
  • Mely juttatások szerepelnek a választéklistában?
  • Kik lesznek a juttatásszolgáltatók?
  • A dolgozók tájékoztatásának módja
  • A választás adminisztrációjának lebonyolítása
  • A juttatások kiadásának rendje

    Folyamatok időben és térben

    Ha a fenti szempontokra megvan az elképzelés, célszerű ellenőrizni a kivitelezési folyamatot. Minden részfeladatra rendelkezünk-e kellő mennyiségű és minőségű erőforrással? Az üzemeltetéshez szükséges információk a kellő helyen és időben rendelkezésre állnak-e? Tudjuk-e biztosítani az érintett szervezeti egységek - HR, pénzügy, bérszámfejtés, könyvelés, stb. - közötti megfelelő adatkapcsolatot, együttműködést?

    Az egyik legnagyobb kihívás az időbeli tervezés. Milyen ütemezéssel tudjuk megoldani, hogy egy adott hónapban a jogosultság változások (belépők, kilépők, tartósan távollévők, stb.) és egyéb módosítások kezelését követően elegendő idő maradjon hó végéig a juttatások megrendelésére, kifizetésére és kiosztására. Néhány napos csúszás is komoly problémákat okozhat. Nem csak a munkavállalók elégedetlenségével kell szembenéznie a HR-esnek, hanem adóbevallási bonyodalom is keletkezhet belőle. Ezt elkerülendő már a szabályzatnál érdemes biztonsági tervezésre törekedni, a folyamatokat lemodellezni, nehogy később a saját csapdánkba sétáljunk.

    Puskelyné Király Ágnes
    okleveles adószakértő
    Top Cafeteria Kft.
    • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
    • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
    • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
    • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Lejáró SZÉP Kártya egyenlegek - mi lesz velük?

    Az elmúlt hetekben, hónapokban több kártyabirtokosnak is okozhatott fejtörést a Széchenyi Pihenő Kártyán lévő egyenlegek... Teljes cikk

    Koronavírus ide vagy oda, rekordot döntött a SZÉP-kártya

    A munkáltatókat a járvány a juttatási rendszerek átgondolására késztette. Sok helyen megszorításokra volt szükség, míg máshol az igényeket... Teljes cikk

    Ezek a juttatások járnak a március 8-tól otthon maradóknak

    Alapesetben sem a március 8-tól két hétre bezáró üzletek dolgozóinak, sem a gyermekeikkel otthon maradóknak nem jár munkabér. Más a helyzet, ha a... Teljes cikk