kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

CEO, CFO, CMO és társai - melyek a C-suite munkakörök és mit takarnak?

Az angol vállalati szaknyelvben gyakran felbukkan a C-suite elnevezés, amikor felsővezetői munkakörökről van szó. A C a chief, az igazgató elnevezést takarja, és nagy cégek menedzsmentjében olyan rövidítésekkel találkozhatunk, mint CEO, COO, CFO, CMO, CIO, CHRO. Nézzük, mit is jelentenek ezek és milyen felelősséggel járnak.

CEU. vezérigazgató-

CEO - Chief Executive Officer: vezérigazgató, ügyvezető igazgató

A legmagasabb C-suite pozíció, ő a szervezet első számú vezetője. A CEO felelős az üzleti szervezet sikeréért, a hosszú távú üzleti stratégiákért, a részvényesi érték növeléséért. Munkájának tartalma függ attól, hogy mekkora a vállalat. Minél nagyobb, annál inkább a hosszú távú stratégián dolgozik, vizionárius, reprezentál, irányt mutat, a cég arca kifelé és befelé egyaránt. Kisebb szervezeteknél a napi ügyeket is viszi. A legfelső vezetők olyan témákban mélyednek el, mint a rövid- és hosszú távú üzleti növekedés, a szabályozási anomáliák, a kereskedelmi kockázatok, a piacot felforgató új technológiák, a vezetői utánpótlás, a fogyasztói viselkedés trendjei, a fenntarthatóság vagy az IT biztonság. Hogy miként tud jól együttműködni egy CEO és a HR igazgató, arról korábban Martin Gyöngyvér írt nekünk cikket.

COO - Chief Operating Officer: operatív (operációs) igazgató

A második számú felsővezető, fő feladata az üzleti folyamatok nyomon követése, rajta tartja a szemét a marketing, az értékesítési, a HR, a kutatás-fejlesztés, a gyártás eredményein, a CEO mellett a napi “aprómunkát” végzi el. A cég vízióját stratégiai cselekvési tervre fordítja le. Ez a pozíció fontos ugródeszka a CEO-vá váláshoz.

CFO - Chief Financial Officer: pénzügyi igazgató

Ahol nincs COO pozíció, ott a CFO a második legbefolyásosabb felsővezető a CEO után. A hagyományos pénzügyi funkciók (pénzügy, számvitel, kontrolling, belső ellenőrzés, jelentések, elemzések prezentálása a menedzsmentben, a költségvetés-tervezés vezetése stb.) és speciális pénzügyek felügyelete mellett (pl. finanszírozási és készpénzforrási műveletek, audit, adó, befektetői kapcsolatok) mellett az üzleti átalakulás egyik motorja is. Emellett menedzseli a pénzügyi csapatot, ügyel az előírásoknak megfelelő működésre, dönt a befektetésekről a likviditási kockázatokat mérlegelve, felel a cég pénzügyi IT rendszerének működéséért.

CMO - Chief Marketing Officer: marketing igazgató

Ő is felelős az üzleti növekedésért, ezen kívül a marketing stratégiát kidolgozza és végrehajtja. Megtervezi és nyomon követi a marketing büdzsét, az árstratégiát alakítja ki, figyeli a piac mozgását. Ügynökségeket tendereztet projektekre (például kampányokra, PR eseményekre), a részterületekre szakértőket vesz fel, a megfelelő hirdetési felületeket méri vagy méreti fel. Vállalaton belül szorosan együttműködik az értékesítési vezetővel. Felel még a márkamenedzsmentért, a pozitív ügyfélélményért, a márka kommunikációjáért, a marketing befektetések pénzügyi megtérüléséért. Szakmai területei közé tartozik egyebek mellett a márkaépítés, a marketingkommunikáció, a piackutatás, a termékmarketing, a social media. Ha nincs kommunikációs vezető, akkor ezt a funkciót is betöltheti.

CHRO - Chief HR Officer: HR igazgató

Egyre gyakrabban felbukkan a Chief People Officer elnevezés, ami szemléletváltást is jelent a humán erőforrásról az emberre (erről itt írtunk bővebben). A személyügyi vezető a HR minden szegmenséért felel (toborzás-kiválasztás, képzés-fejlesztés, kompenzáció, munkaadói márkaépítés, vállalati kultúra fejlesztés, tehetségmenedzsment, diversity stb.). Az utóbbi évtizedben ez a pozíció világszerte felértékelődött, a HR az üzleti stratégia szerves részévé vált.

CLO - Chief Legal Officer: jogi igazgató

Az ő feladata a jogi kockázatok csökkentése, a jogszabályoknak megfelelő működés biztosítása, a várható jogszabályváltozások bemutatása a menedzsmentben, azok hatásainak elemzése, peres ügyek esetén a céget képviselő ügyvédi iroda kiválasztása és megbízása. Előfordul az is, hogy a jogi igazgató az első számú vezető lobbitevékenységét is támogatja a politikai döntéshozóknál.

CIO - Chief Information Officer: informatikai igazgató

Ő a felelős azért, hogy a vállalat által használt IT rendszerek gördülékenyen működjenek, kiszolgálják a munkavállalókat. Rajta tartja a szemét a trendeken, elemzi azt, hogy milyen új hardverek, szoftverek és új IT rendszerek növelnék a produktivitást és csökkentenék a költségeket. Vezeti az IT csapatot, felel a részleg büdzséjéért, IT szabályzatot készít, bemutatja az igazgatóságnak vagy a felsővezetésnek az IT projektek előnyeit és kockázatait.

CTO - Chief Technology Officer: technológiai igazgató

Ez is egy informatikai vezetői pozíció. A fő különbség a CIO-val összevetve, hogy míg a CIO “befelé” dolgozik, azaz a cégben dolgozók gördülékeny munkáját könnyíti meg IT rendszerekkel, addig a CTO munkája “kifelé” irányul. A CTO folyamatosan figyeli az ügyféligényeket, más cégek termékeit, és az ügyfeleket kiszolgáló termékeket fejleszti, újakat talál ki a technológiák felhasználásával. Azaz egy inkább már egy kutatás-fejlesztési munkakör szoftvermérnökökkel, -fejlesztőkkel.

CIO - Chief Innovation Officer: innovációs igazgató

Fő feladata új termékek felfedezése, fejlesztése. Felépíti a vállalat innovációs képességeit és láthatóvá teszi kívül-belül, ami növeli a márka vonzerejét is. Részt vesz abban is, hogy a vállalat megkülönböztesse magát a piacon, egyedi értéket adjon az ügyfeleknek és segít a hosszú távú kapcsolatok építésében.

CCO - Chief Compliance Officer: compliance igazgató

Igazán jó magyar elnevezés nincs munkájára. A minőségbiztosítási vezetőt említik időnként, ám az félreérthető, mert elsősorban nem a termék minősége munkája tárgya. Azért felel, hogy a szervezet a törvényi előírásoknak és a belső szabályzatoknak, folyamatleírásoknak megfelelően működjön, a vállalt szolgáltatási szintet hozza az ügyfelek felé, kiszűrje a nem etikus üzleti gyakorlatot vagy magatartást. Feladata nem csupán a hibák, hiányosságok felderítése, hanem az elhárítás, a megelőzés és a javító intézkedések meghozatala.

CCO - Chief Communication Officer: kommunikációs igazgató

Cégkultúrától, nagyságtól is függ a befolyása. Ritkán tartozik a felsővezetői teambe, ám a szerepe a socia media térnyerésével és a kommunikáció egyre intenzívebbé válásával felértékelődik. Ő felel a vállalat hírnevéért, kapcsolatot tart a sajtó képviselőivel, interjúkat, sajtótájékoztatókat szervez, reagál a céget érintő kérdésekre, részt vesz a márkastratégia fejlesztésében. Szorosan együtt dolgozik a marketingvezetővel és a CEO-val is. Ha nagy a cég iránti érdeklődés, akkor ő a cég arca, hangja a médiában.

CDO - Chief Diversity Officer: sokszínűségi igazgató

Elsősorban amerikai vállalatoknál bukkan fel el a pozíció, Európában ezzel a HR-en belül foglalkoznak, igaz, ott multi környezetben egyre gyakrabban. A CDO diverzitási stratégiákat dolgoz ki, menedzsel, rendezvényeken ad elő, éves riportot állít össze, aktivitásokat szervez. Beletartozhat a feladatkörébe, hogy összegyűjti és kivizsgálja a munkavállalók diszkriminációs panaszait, megtervezhet sokszínűségre épülő kultúraváltást is és a nyilvánosság előtt képviselheti a cég sokszínűségi politikáját.

  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tipikus női vállalkozó 42 éves és 1 gyereke van

Megtalálni a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben – ez motiválja... Teljes cikk

Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja

Szóbeli vagy akár fizikai bántalmazás, cikizés, beilleszkedési gondok, tanári és szülői elvárások, családi viták, anyu és apu válik - rengeteg... Teljes cikk

Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt

Az UniSpace program keretében három minisztérium - a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a... Teljes cikk