kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 12 éve

Coaching szemléletű vezetés - mi haszna belőle a cégvezetőnek?

Coachnak lenni divatos dolog, jó pár évvel ezelőtt indult az a hullám, melyet meglovagolva volt cégvezetők, tettre kész pszichológusok és kreatív tanácsadók tömegével képezték ki magukat coachnak. Mára a szakma kezd letisztulni és sok olyan cégvezető is kezdi felismerni, hogy hasznos lenne coachingot tanulni, akik nem pályát akarnak váltani, egyszerűen saját munkájukban szeretnék bevetni a coaching alapelveit.

Mi a haszna a coaching szemléletű vezetésnek a cégvezető számára? Segal Péter, az International Coach Federation elnöke szerint olyan eszközt kap a kezébe az a vezető, mellyel maradandó változásokat idézhet elő úgy, hogy közben ő maga is változik. "A coaching ereje varázslatos, ezt a csodát megosztani, ez a cél. Mindenkinek az a szándéka, hogy jobb legyen az élete és felelősségünk is van abban, hogy a minket körülvevők életébe is változást hozzunk" - mondta az elnök a KPMG Akadémia és a Business Coach Kft. szakmai reggelijén.

A coaching szemlélet segít meghatározni a célokat és másokat is céljaik felismeréséhez segíti. Hogy melyek legyenek ezek a célok, az kiderül többek között egy, a Gallup Intézet által végzett felmérésből. Eszerint a dolgozók 70 százaléka utálja a munkáját, egyáltalán nem elkötelezett, a vezetők felé irányuló bizalom mélyponton van. Ez két nagyon súlyos állítás. Pedig a dolgozói elégedettség csak akkor nő, ha bizalmi viszony van vezető és beosztott között - és a vezetők sokszor mondják is, hogy bizalmi viszonyra vágynak a beosztottjaikkal. Ezek szerint erre vágyik mindenki, mégsem megy megfelelő viszony kialakítása a munkahelyen. Sok olyan nagy cég, multi van, ahol egy adott vezető nem maga választja ki beosztottjait, így azt sem tudja, kik kerülnek hozzá. Ez bizony kihívás: egyrészt az újonnan érkezőt integrálni a csapatba, másrészt jó viszont alakítani ki vele. De vajon van-e a mai vezetőkben szenvedély, hogy egy ilyen missziót betöltsenek?

Vannak vezetők, akiket a beosztottjaikkal való kapcsolat igenis érdekel: ők végezték el a közelmúltban az ICF vezetői coach képzését. Akik ide jártak nem coachok akarnak lenni, hanem jobban szeretnének viszonyulni kollégáikhoz - hangzott el a rendezvényen. Fenyvesi József, egy autóipari cég, a GEDIA Hungary Kft. vezetője elmondta, azért ment el a képzésre, mert látja, hogy míg 15-20 éve a gépek álltak a gyártás középpontjában, addig ma ez az igencsak gépesített iparág is áttér arra a szemléletre, hogy az ember a fontos. A hierarchia is változott: ma az egy kézben összpontosuló irányítás helyett projekt teamek dolgoznak egy-egy feladaton, egészen más lett a döntéshozatal, a felelősségi körök kérdése is. Hogyan kell motiválni, ha eltűnt a klasszikus hierarchia? - ez is érdekli a cégvezetőket. Jó példa az új szemléletű vezetés sikerességére, ahogy Fenyvesi József a tanultak alapján eljárt egy vezetői kérdésben: egy alkalommal az általa irányított cég két vezetője kereste meg egy fontos problémával. József végig arra koncentrált, hogy ne azt mondja meg nekik, mit tegyenek (ahogy azt korábban tette volna), helyette a coaching szemlélettel azonosulva kérdezősködött a problémáról. A beszélgetés végén a vezetők megköszönték, hogy milyen hatékonyan segített nekik (holott valójában "csak" kérdezett), ám épp ez a coaching lényege - hangsúlyozta a cégvezető.

A coaching szemléletű vezetés a következő fontos elemekről szól:

  • Partnerségről - akár a kollégák egymással, akár a főnökkel.
  • Egyenrangúságról - főként a kommunikációban kellene megvalósítani, hiába vezető valaki, ne lefelé beszéljen.
  • Tiszteletről - nagyban erősíti a bizalmi helyzetet.
  • Elfogadásról - egy gyakorlat is segíthet ebben: ha arra a személyre gondolunk, aki bosszant, de rendszeresen találkoznunk kell vele, akkor keressük meg egy tulajdonságát, ami vagy pozitív vagy irigyeljük tőle. Amikor találkozunk vele, gondoljunk erősen erre a képre.
  • Odafordulásról - első lépést tegyük meg mi, ne várjunk a másikra.

    Azaz a coaching egy olyan eszköztárat képes adni a cégvezetők kezébe, mellyel bármilyen váratlan helyzetben élhetnek - ezek olyan eszközök, melyek javítani fogják a mindennapi munkát, a saját és a kollégák elégedettségét.
    • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

    A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

    Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

    Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

    Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

    Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk