kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Coaching szemléletű vezetés - mi haszna belőle a cégvezetőnek?

Coachnak lenni divatos dolog, jó pár évvel ezelőtt indult az a hullám, melyet meglovagolva volt cégvezetők, tettre kész pszichológusok és kreatív tanácsadók tömegével képezték ki magukat coachnak. Mára a szakma kezd letisztulni és sok olyan cégvezető is kezdi felismerni, hogy hasznos lenne coachingot tanulni, akik nem pályát akarnak váltani, egyszerűen saját munkájukban szeretnék bevetni a coaching alapelveit.

Mi a haszna a coaching szemléletű vezetésnek a cégvezető számára? Segal Péter, az International Coach Federation elnöke szerint olyan eszközt kap a kezébe az a vezető, mellyel maradandó változásokat idézhet elő úgy, hogy közben ő maga is változik. "A coaching ereje varázslatos, ezt a csodát megosztani, ez a cél. Mindenkinek az a szándéka, hogy jobb legyen az élete és felelősségünk is van abban, hogy a minket körülvevők életébe is változást hozzunk" - mondta az elnök a KPMG Akadémia és a Business Coach Kft. szakmai reggelijén.

A coaching szemlélet segít meghatározni a célokat és másokat is céljaik felismeréséhez segíti. Hogy melyek legyenek ezek a célok, az kiderül többek között egy, a Gallup Intézet által végzett felmérésből. Eszerint a dolgozók 70 százaléka utálja a munkáját, egyáltalán nem elkötelezett, a vezetők felé irányuló bizalom mélyponton van. Ez két nagyon súlyos állítás. Pedig a dolgozói elégedettség csak akkor nő, ha bizalmi viszony van vezető és beosztott között - és a vezetők sokszor mondják is, hogy bizalmi viszonyra vágynak a beosztottjaikkal. Ezek szerint erre vágyik mindenki, mégsem megy megfelelő viszony kialakítása a munkahelyen. Sok olyan nagy cég, multi van, ahol egy adott vezető nem maga választja ki beosztottjait, így azt sem tudja, kik kerülnek hozzá. Ez bizony kihívás: egyrészt az újonnan érkezőt integrálni a csapatba, másrészt jó viszont alakítani ki vele. De vajon van-e a mai vezetőkben szenvedély, hogy egy ilyen missziót betöltsenek?

Vannak vezetők, akiket a beosztottjaikkal való kapcsolat igenis érdekel: ők végezték el a közelmúltban az ICF vezetői coach képzését. Akik ide jártak nem coachok akarnak lenni, hanem jobban szeretnének viszonyulni kollégáikhoz - hangzott el a rendezvényen. Fenyvesi József, egy autóipari cég, a GEDIA Hungary Kft. vezetője elmondta, azért ment el a képzésre, mert látja, hogy míg 15-20 éve a gépek álltak a gyártás középpontjában, addig ma ez az igencsak gépesített iparág is áttér arra a szemléletre, hogy az ember a fontos. A hierarchia is változott: ma az egy kézben összpontosuló irányítás helyett projekt teamek dolgoznak egy-egy feladaton, egészen más lett a döntéshozatal, a felelősségi körök kérdése is. Hogyan kell motiválni, ha eltűnt a klasszikus hierarchia? - ez is érdekli a cégvezetőket. Jó példa az új szemléletű vezetés sikerességére, ahogy Fenyvesi József a tanultak alapján eljárt egy vezetői kérdésben: egy alkalommal az általa irányított cég két vezetője kereste meg egy fontos problémával. József végig arra koncentrált, hogy ne azt mondja meg nekik, mit tegyenek (ahogy azt korábban tette volna), helyette a coaching szemlélettel azonosulva kérdezősködött a problémáról. A beszélgetés végén a vezetők megköszönték, hogy milyen hatékonyan segített nekik (holott valójában "csak" kérdezett), ám épp ez a coaching lényege - hangsúlyozta a cégvezető.

A coaching szemléletű vezetés a következő fontos elemekről szól:

  • Partnerségről - akár a kollégák egymással, akár a főnökkel.
  • Egyenrangúságról - főként a kommunikációban kellene megvalósítani, hiába vezető valaki, ne lefelé beszéljen.
  • Tiszteletről - nagyban erősíti a bizalmi helyzetet.
  • Elfogadásról - egy gyakorlat is segíthet ebben: ha arra a személyre gondolunk, aki bosszant, de rendszeresen találkoznunk kell vele, akkor keressük meg egy tulajdonságát, ami vagy pozitív vagy irigyeljük tőle. Amikor találkozunk vele, gondoljunk erősen erre a képre.
  • Odafordulásról - első lépést tegyük meg mi, ne várjunk a másikra.

    Azaz a coaching egy olyan eszköztárat képes adni a cégvezetők kezébe, mellyel bármilyen váratlan helyzetben élhetnek - ezek olyan eszközök, melyek javítani fogják a mindennapi munkát, a saját és a kollégák elégedettségét.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

    2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk