kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Coacholni kreatívan is lehet

A kreativitás mindannyiunknak mást jelent. Véleményünk szerint a kreativitás egy alkotási folyamat, amelyben a rendelkezésre álló belső és külső erőforrásokat újszerűen használjuk, ahol új nézőpontra, új módszerre van szükség. Így válik igazán kreatívvá a folyamat, amely lehet egy projekt, egy stratégiaalkotás vagy egy új viselkedés elsajátítása.

A coaching azért kimagaslóan kreatív folyamat, mert nagyon kevés benne a szabály. Ahol sok szabály létezik, kész megoldások és módszerek vannak szinte mindenre, ott az újnak kevés helye van. Az a rend és a fegyelem birodalma, alacsony kockázattal és kevés motivációval a változásra. Ahol nincsenek szabályok, az a káosz maga. Ahol kevés szabály van, ott születik a kreativitás. A káosz szélén a kockázat és a motiváció megfelelő egyensúlyban van. Ezen a vékony mezsgyén egyensúlyozunk és gondoskodunk arról, hogy ügyfelünk biztonságos utat találjon a célja felé. Ehhez a kölcsönös bizalom és nyitottság adja biztonságos teret.

Amikor még csak kezdtük a coacholást, a mentorunkat faggattuk arról, hogyan tehetnénk szert magabiztosságra ebben a szerepben? Válasza ez volt: kreatívan. Bízzunk a folyamatban és alakítsuk azt kreatívan. Az ügyfelekkel való munkánk során ez mindig új értelmet nyer, megerősíti a válasz helyességét.
A kreativitás az "erő, amely a zöld száron át kibontja a szirmokat" Dylan Thomas


A coach a pillanatban táncol, kíváncsi, nyitott és teljes figyelmével veszi körbe az ügyfelet, összes érzékével "alkot". Pillanatról pillanatra újratervezi, igazítja, testre szabja a folyamatot. Ehhez a folyamatos designhoz saját belső erőforrásait, összes érzékét és az ügyfél erőforrásaiból származó információkat veszi igénybe. A coach az ügyféllel együtt hozza létre a kapcsolatot, azt az áramlatot, FLOW-t, amely mindkettőjüket inspirálja. Erre az áramlatra bátran fel lehet feküdni, messzire visz. Ez egy közös alkotófolyamat, létre hozunk valami újat. A kreativitásban éppen az az izgalmas, hogy nem tudjuk, mi fog történni, mi lesz a végeredmény, csupán abban bízunk, hogy a végeredmény igen közel lesz a kívánt célhoz. Esetleg túl is szárnyalja azt.

A közmondás szerint: nem látja a fától az erdőt. Lefordítva a coaching nyelvére ez annyit tesz, hogy a megszokott módszereink, útjaink, eszközeink (a FA) akadályozzák a kreativitásunk kibontakozását, innovatív, új és éppen ezért kimagaslóan sikeres megoldások születését (az egész ERDŐ). Ha azt az egy fát sikerül megkerülnünk és mögé látnunk, akkor hihetetlen teljesítményekre és eredményekre lehetünk képesek. A kerülőutat a coach tervezi annak érdekében, hogy az ügyfél láthassa az egész erdőt és sok fa közül választhassa ki azt, amelyikből a mesterművét létrehozza.

A coach követi az ügyfél által elszórt morzsákat amikor térképet készít. Széles eszköztárból választ minden pillanatban, esetleg eszközöket együtt használ. A coach kreativitásának a célja, hogy megmutassa ügyfelének a fát, amitől nem látja az erdőt. Néha szabályokat kell megszegni, járt utat elhagyni a járatlanért. A legnyilvánvalóbb példát számos alkalommal átéltük coaching folyamatokban, ügyfeleinket kísérve. Ez az a helyzet, amikor az ügyfél akadályba ütközik.

Próbál átmenni az ajtón, mindig ugyanúgy. Aztán változtat egy picit, másik kézzel nyomja a kilincset, esetleg térddel is rásegít. Persze nem sikerül az ajtót kinyitni, akárhogy próbálja. A coach mellette áll és látja, hogy ez egy nyithatatlan ajtó, viszont tudja, hogy ajtók sora vár nyitásra, lengőajtó, tolóajtó, harmonikaajtó, kapu, kiskapu, rejtekajtó és még ki tudja hányféle? A coach feladata ráébreszteni az ügyfelet arra, hogy máshogy is át lehet jutni a falon. Számára a legnagyobb öröm, amikor látja ügyfele arcán a felismerést: létezik más módszer is, heuréka!

A kreativitás kulcsa lehet egy szó, egy tekintet, egy metafora, egy meghökkentő-kizökkentő mondat. Mivel a coaching egy párbeszéd, az ügyfél ugyanúgy forrása a kreativitásnak, mint a coach.

Drosztmér Anna EBC, CSP coach
Hegyi Nóra CSP coach

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munka, mint modern drog - miért veszélyesebb a munkafüggőség, mint gondolnánk?

A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk

Átadták a Mentor Oscar-díjakat

Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk

100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett

Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk