kapubanner for mobile
Szerző: Kertész Dalma
Megjelent: 6 hónapja

Ebben a hivatásban a szeretet a cél és az eszköz

Nem kevés munkával jár, ha valaki egy falusi, egycsoportos óvoda óvónője és óvodavezetője is egyben. Mivel az oviban a gyerekek, otthon pedig az öttagú család az első, így jobb híján a papírmunkára csak éjszaka jut idő. Az ősz a beszoktatás időszaka, a gyerekek pityeregnek, ez természetes, ahogy az is, hogy az óvónőnek nincs szünet egy pillanatra sem. Varró Nikolettát mégsem lehet panaszra bírni, a hivatástudat áthatja egész személyiségét, számára a gyerekzsivaj a természetes erőforrás, a szeretet a legfontosabb készség.

Kora délután beszélünk, alszanak a gyerekek? Az őszi időszak gondolom nem sétagalopp a beszoktatás miatt. Hány fős az óvoda és hány felnőtt jut egy gyermekre?

Igen, délutáni alvásidő van, ilyenkor tudok kiszökni a csoportból, a dadus néni maradt velük. A beszoktatás a legnehezebb része minden nevelési évnek, ilyenkor még annak is meginog a lábacskája, aki már biztos talajon állt vele. Egy darab, vegyes csoporttal üzemelő falusi óvoda vagyunk Óhíd településen. Idén 11 új kisgyermekünk van, akik 10 már régebb óta ide járó gyermekhez csatlakoztak. Hárman vagyunk erre a 21 főre, egy másik óvónő, és a dadus. Nagyon intenzív ilyenkor egyszerre vigasztalni a szomorkodót, közben foglalkozni a nagyobbakkal is. A beszoktatás időszakában sokszor a délutáni alvás idején jut csak eszembe, hogy én is igyak egy kortyot vagy egyek egy falatot. A szervezetem már alkalmazkodott ehhez, szinte kikapcsolnak a saját szükségleteim. 

Hogy éli meg, hogy az ovis élet első napjaiban, heteiben gyakori a sírás, az elkeseredés, rányomja ez a bélyegét a kedvére, hangulatára? 

Ahhoz, hogy ezt el tudjam fogadni, sokat segített nekem az anyaság. A három gyermekem értette meg velem igazán, hogy ebben az életkorban az édesanya az egész világot jelenti. Ha sír a gyereked, nem szabad, hogy kizökkentsen, hogy negatívan érintsen téged, mert te vagy az egyetlen, akire számíthat. Ezt a beszoktatás időszakára is át tudom vezetni. Azért nem stresszel és idegesít, ha sír egy kisgyerek az anyukája után, mert átérzem, és el tudom fogadni, hogy ez természetes. Nyugodt tudok maradni ezekben a helyzetekben, ha kell hárman is beleférnek az ölembe és nyugtatom, szeretgetem őket. 

Nemcsak óvónő, hanem óvódavezető is. Hogy lehet bírni egyszerre a kettőt?

Az olyan egycsoportos falusi óvodákban, mint a Pipitér-kert, nincs arra lehetőség, hogy legyen függetlenített vezető az óvónők mellett, ezért ezt úgy kell elképzelni, hogy én napközben váltott műszakban töltöm be az óvodapedagógusi pozíciót a kolléganőmmel, a gyerekek alvásidejében pedig intézem a papírmunkát. Ezt általában otthon éjszaka folytatom, amikor a család már alszik. 

Hány órát dolgozik átlagban naponta? Mekkora terhelést jelent a papírmunka?

Őszintén bevallom, nem szoktam számolni, nehéz megmondani, mert minden nap másként alakul. Ma például az okozott nehézséget, hogy a délelőtti műszakomban érkeztek a fejlesztőpedagógusok, akikkel nekem kellett volna egyeztetnem, de nem tudtam kijönni a csoportból. Rengeteg a feleslegesnek tűnő papírmunka. Ha valami elveszi az ember kedvét ettől a pályától, akkor ez az. Ezt nemcsak óvódavezetőként érzem, hanem óvónőként is ez a véleményem. A csoportnapló mellett vannak egyéb olyan adminisztrációs feladatok, melyekkel minden nap foglalkozni kell. Minimum napi 2 órát szánok a papírokra, ha nincs elmaradásom. Vezetőként feladatom az is, hogy bemenjek a hivatalba egyeztetni a fenntartóval, a jegyzőasszonnyal és az ovival kapcsolatban állókkal több dologban is. 

Amikor ide kerültem, olyan fronton is bizonyítanom kellett, melyet sosem gondoltam volna. Egy elkallódott dokumentum miatt nem lett megkötve az új gáz-szerződés a tavalyi év végével, így egy sokmilliós havi gázszámlát kaptam a nyakamba akkor még csak megbízott vezetőként. Hála istennek a fenntartó önkormányzattal karöltve meg tudtuk oldani a problémát, de rengeteg álmatlan éjszakát és erőfeszítést okozott. 

Mondhatjuk azt, hogy az adminisztrációs feladatok a gyerekektől veszik el az időt? 

Úgy gondolom, hogy a gyerekekre szánt idő és figyelem nem csorbulhat. Nem tőlük veszem el az időt, hanem inkább magamtól. Egész nap itt vagyok, elérhető vagyok az ovisok számára háromnegyed 4-ig, utána minden időm a családomé, amíg el nem alszanak. Akkor jön a papírmunka. 

A munkaköri leírásnak illetve a munkaidőnek része a szülőkkel való kapcsolattartás vagy a felkészülés a következő nap óvónői munkájára? 

Erre az előzőhöz hasonló választ tudok adni. Az otthon végzett papírmunka nem honorálódik, az benne van a béredben. Meg kell csinálnod, a feladataid része. Szerintem nincs olyan óvónő, akinek a munkaidejébe minden belefér, aki nem visz haza munkát. A szülőkkel való kapcsolattartás komoly energia. A nap bármely szakában jelzik az apró problémákat, kéréseket. Ez addig nem zavar, amíg nem a családomtól veszi el az időt, nekik is tudniuk kell a határt. Személyesen szeretek inkább mindent megbeszélni, de a Messengert is használjuk. Másnapra készülni nagyon is kell. A teljes nevelési évünket lefedjük témahetekkel, erre építjük fel a napjainkat. Most szőlőlevet préselünk, otthon leporoltam a kisprést, hozok vagy hozatok szőlőt, a kézműves foglalkozáshoz megvásárolom a hozzávalókat. A kézműveskedéshez a kicsik munkáját előkészítem, mert ugye a differenciálás egy vegyes csoportban nagyon fontos. Nem tehetem le ugyanazt a feladatot egy kiscsoportos és egy nagycsoportos elé. 

Nem mindenki mondhatja el magáról, amikor reggel dolgozni indul, hogy a munkája során a szeretni tudás lesz a legfontosabb készség, melyből meríteni tud. Tanulható ez, vagy születni kell rá? Érzi magában szakmai szempontból a fejlődési ívet, segít ebben az évek alatt megszerzett tapasztalat? 

Az embernek a gyermekek iránt érzett elhivatottsága szerintem adott dolog, legalább is bennem mindig ott volt, ebben biztos vagyok. Nem hiszem, hogy megtanulható. Fejlődni nyilván mindig lehet. Pályakezdőként éreztem úgy, magamnak is nehezen bevallva, hogy volt bennem félelem, mikor meghallottam, hogy roma gyerekek is lesznek a csoportomban. Mindez egyetlen szempillantás alatt tűnt el belőlem, és fordult meg az ellenkező irányba az első munkanapok után. Ilyen aggályaim már egyáltalán nincsenek. 

Mikor és hol végezte a főiskolát és mire volt elég, amit az iskolapadban kapott? 

A főiskolán száraz ismeretanyagot kaptam pár hét gyakorlattal, a szakma javát munka során tanultam meg. Az óvónői főiskolát Vácott végeztem. 2012 januárjában szereztem diplomát, ekkor már megvolt a kisfiam és egy darabig még nem dolgoztam, mert született két kislányom is. A gyes lejártával egy megyeszékhelyi magánoviban dolgoztam, majd egy másik kistelepülés óvodájában, utána kerültem ide 2021-ben. Az óhídi polgármester óvodavezetőt keresett, ehhez a munkakörhöz közoktatás vezető szakvizsga szükséges. Én bevállaltam, hogy elvégzem ezt a másfél éves egyetemi képzést, így lettem 2023. március 10-ével kinevezett óvodavezető. A képzés költségeit állták, ezért cserébe pár évre elköteleztem ide magam, de ez nem jelent problémát. Nagyon sokat jelent nekem az, ami itt van. 


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ebben a hivatásban a szeretet a cél és az eszköz
2. oldal -

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kalauzok nélkül: a MÁV teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek

A MÁV éppen teszteli, hogy bizonyos járatok jegyvizsgáló nélkül közlekedjenek. A Vasutasok Szakszervezetének képviselője úgy gondolja, ez... Teljes cikk

Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése?

A 90-es években egy új szakma jelent meg Magyarországon: az auditor. Az akkor végzett szakemberek jó része még ma is aktív, eljött az ideje az... Teljes cikk

Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja

"Minden ügy egy kihívás, de nem álmodom velük. Az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető. Ez... Teljes cikk