kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hete

Egészséges munkahelyek: A prevenció és egészségügyi szűrések szerepe a vállalati kultúrában

A Plazmaszolgálat Magyarország meghatározó gyógyszeripari szereplőjeként 2009 óta működtet PlazmaPontokat - vagy más néven plazmaferezis állomásokat - Magyarországon, és az elmúlt 15 évben több mint 2.000.000 plazmaadást bonyolított le. A vérplazma életmentő gyógyszerek nélkülözhetetlen alapanyaga, így plazmaadás mára ugyanúgy, mint a véradás létfontosságúvá vált. Országosan összesen már 8 városban 12 Plazma Ponton várják a plazmaadókat, Budapesten, Szegeden, Győrben, Székesfehérváron, Debrecenben, Kaposváron, Szombathelyen és Sopronban. Gódor Petrával, a Plazmaszolgálat Kft. HR- és szervezetfejlesztési vezetőjével beszélgettünk a beneFit Prize – for Happy Employees pályázat kapcsán, a vállalati egészségkultúra és az egészségügyi szűrések fontosságáról.

Egészséges munkahelyek: A prevenció és egészségügyi szűrések szerepe a vállalati kultúrában-

Kérlek oszd meg velünk, hogy mivel foglalkozik a PlazmaPont és képviseletedben a vállalat milyen szerepet tölt be a beneFit Prize zsűrijében.

Immáron 8 éve dolgozom a PlazmaPontnál, HR és szervezetfejlesztési vezetőként. Ez az időszak nemcsak az én életemben volt mozgalmas, hanem a PlazmaPont számára is. Kezdetben még csak 4 helyszínünk volt, mostanra pedig már 12 ponton várjuk a plazmaadókat országszerte, Debrecentől Sopronig. A vérplazma életmentő gyógyszerek nélkülözhetetlen alapanyaga, így plazmaadás mára ugyanúgy, mint a véradás létfontosságúvá vált. A beneFit Prize zsűrijében különleges szerepet töltök be, hiszen a plazmaadás egy nagyon specifikus terület és úgy érzem, ezzel a szakmai rálátással különleges nézőpontot hozhatok a pályázók értékelésébe.

Egészséges munkahelyek: A prevenció és egészségügyi szűrések szerepe a vállalati kultúrában

Melyik szakmai kategóriát képviseled, és miért ezt választottátok?

Az egészségügyi szűrésekre és a prevencióra esett a választásunk a beneFit Prize szakmai kategóriái közül, mivel ez áll a legközelebb a tevékenységünkhöz. A plazmaadás folyamata egyszerű és plazmaadóink rendszeresen találkoznak orvosokkal, részt vesznek szűrővizsgálatokon, mint vérvétel és fizikai vizsgálat. Ezáltal nemcsak a plazmadonoroknak adunk visszajelzést egészségügyi állapotukról, hanem segítünk időben felismerni és kezelni esetleges problémákat. Fontos számunkra, hogy a szűrés és a prevenció üzenetét a vállalati szférában is erősítsük.

Mi motivált, hogy részt vegyetek a beneFit Prize kezdeményezésben?

Több motivációnk is volt arra, hogy részt vegyünk ebben a fantasztikus kezdeményezésben és az idei évben csatlakozzunk a szakmai zsűri csapatához. Elsősorban a plazmaadás népszerűsítése motivált, hiszen a plazmából készült vérkészítményekre hatalmas szükség van és minden egyes plazmaadó életmentő lehet. Emellett fontos számunkra, hogy kapcsolatba lépjünk más szervezetekkel, megismerjük az egészségtudatosságukat, vállalati egészségkultúrájukat és azt, hogyan viszonyulnak a prevencióhoz és a társadalmi felelősségvállaláshoz. Hiszek a tudásmegosztásban és hiszek abban, hogy ha kapcsolódunk egymáshoz, tanulhatunk egymástól. A tudás és a tapasztalat megosztása segíthet a vállalati szféra fejlődésében, és a beneFit Prize egy kiváló lehetőséget biztosít erre.

Számodra mit jelent a vállalati egészségkultúra és miért tartod fontosnak ennek fejlesztését egy cég életében, különösen az általatok képviselt egészségügyi szűrések tekintetében?

Pár évvel ezelőtt még úgy gondoltam, hogy a vállalati egészségkultúra inkább egy trend volt a nagyvállalatoknál, egyfajta plusz juttatás, ami vonzóbbá teszi a munkahelyet. Ma már teljesen más a helyzet. A cégek rájöttek, hogy a munkavállalók hatalmas értéket jelentenek, és fontos figyelni mind a fizikai, mind a mentális egészségükre. Különösen fontosnak tartom a szűréseket, mivel ezek segíthetnek megelőzni a problémákat. Amikor a munkavállaló már betegség miatt kiesik a munkából, az már költséges és nehézkes helyreállítást jelent mind a munkavállaló, mind a munkáltató számára. A megelőzés révén időben felismerhetjük a problémákat, és kisebb beavatkozással elkerülhetjük a hosszú távú kiesést, ami mindkét fél számára előnyös.

Véleményed szerint milyen szerepet játszik a vezetőség az egészségkultúra és az egészségügyi szűrések támogatásában és fejlesztésében?

Az egészségkultúra fejlesztése a vezetőség és a HR aktív támogatása nélkül nem lehetséges, hiszen a vezetőség kezében van a döntés. Ők látják át, milyen szinten áll a cég, és felmérik, milyen igényei vannak a munkavállalóknak az egészségfejlesztés terén. Minden vállalat egyedi, ezért fontos, hogy a vezetők figyeljenek a munkavállalók igényeire, legyen szó akár a munkahelyi komfortérzetről, a munka-magánélet egyensúlyáról vagy a stresszfaktor csökkentéséről. A vezetésnek mind alulról, mind felülről figyelnie kell arra, hogyan lehet a munkakörnyezetet jobbá tenni, és segíteni abban, hogy a munkavállalók ne essenek ki a munkából, hiszen az emberek a cég legfőbb értékei. Ez a szemlélet vezetői attitűd és gondolkodásmód kérdése, amelyben hatalmas potenciál rejlik.

Hogyan ismerkedtél meg a beneFit Prize-for Happy Employees pályázattal?

Ez egy érdekes sztori: a Connect konferencián kaptam előadóként kaptam felkérést, azonban a saját előadásom előtt volt még egy kis időm. Így beültem a szomszédos terembe meghallgatni az ott folyó előadást, ami történetesen egy kerekasztal beszélgetés volt a tavalyi résztvevőkkel és zsűritagokkal. Akkor éreztem, hogy ez az a kezdeményezés, amihez kapcsolódnunk kell. A beneFit Prize nagyszerűen felhívja a figyelmet a vállalati egészségkultúra fontosságára, és összehozza a különböző szervezeteket, lehetőséget adva a tudásmegosztásra és a közös tanulásra. Számunkra különösen fontos, hogy kapcsolatba lépjünk más szervezetekkel, hiszen az egészségügyi szűrések és a plazmaadás fontossága, ami életmentő gyógyszerek előállítását teszi lehetővé, szorosan kapcsolódik ehhez a témához. A beneFit Prize pedig pontosan ezt kínálja.

Milyen szempontokat vesztek majd figyelembe, az egészségügyi szűrések szakmai kategóriájában a pályázók értékelésekor?

Amikor a pályázati anyagokat értékeljük, az első szempont számomra az lesz, hogy az adott vállalat a saját lehetőségeihez képest mit tesz az egészségmegőrzés és fejlesztés érdekében. Fontos, hogy honnan indultak, hol tartanak most, és milyen célokat tűztek ki maguk elé. Különös figyelmet fordítok majd a megelőzésre. Hiszen, ha egy vállalat felismeri, hogy a szűrés és prevenció kulcsfontosságú a dolgozók egészségének megőrzésében, az már önmagában is nagy lépés. Például, ha egy cég munkaidő-kedvezményt biztosít véradásra vagy plazmaadásra, nemcsak egy nemes cél mellé áll, de azt is mutatja, hogy támogatja a dolgozók egészségügyi szűréseit, és ezzel időben felismerhetők és megelőzhetők a problémák. Legyen szó egészségbiztosításról, szűrőprogramokról vagy akár kisebb lépésekről, a lényeg az, hogy a vállalat aktívan tegyen a munkavállalói egészségért. Különböző vállalat méretben, különböző megoldások vannak és nagyon kíváncsi leszek, hogy milyen pályázati anyagok fognak érkezni.

Szerinted milyen hatással van az egészséges munkakörnyezet és az egészségügyi szűrések a dolgozók teljesítményére és elégedettségére?

Erre konkrét példákat is tudok hozni: 15 éve vagyunk a piacon, és az egészségfejlesztés terén mi is hosszú úton haladtunk. Fokozatosan építettünk be olyan elemeket, amelyek jelentősen növelték a munkavállalói elégedettséget, és a cég szempontjából is kifizetődőek voltak. Az előtte-utána állapot drasztikus: a bevezetett szűrőcsomagok és más egészségügyi kezdeményezések működnek, hatékonynak bizonyultak, és jelentősen csökkentették a munkából való kieséseket. Gyakorlatilag egy létező igényt elégítettünk ki, mert láttuk, hogy a dolgozók is felismerték ennek fontosságát.

Hogyan látod a beneFit Prize szerepét a vállalati egészségkultúra és különösen az egészségügyi programok és szűrések népszerűsítésében hosszú távon?

A beneFit Prize nagy szerepet játszik a vállalati egészségkultúra fejlesztésében, mert összeköti a különböző szereplőket. Egy ilyen pályázat lehetőséget ad arra, hogy a cégek megálljanak egy pillanatra és felülvizsgálják, hogy hol tartanak jelenleg ezen a területen, mit tehetnének még jobban. Ez önmagában már egy fontos hozzáadott érték, hiszen segíti a cégeket abban, hogy öndiagnózist végezzenek és jobban megértsék saját helyzetüket. A pályázat másik nagy előnye a tudásmegosztás: a cégek tanulhatnak egymástól, inspirálódhatnak a másik megoldásaiból, ezáltal pedig fejlődhetnek és együttműködhetnek. Sok vállalat már felismerte, hogy problémát okoz, ha egy munkavállaló kiesik a munkából, de a megelőzésre sokszor nem fordítanak kellő figyelmet. Itt jön képbe a prevenció és az egészségügyi szűrések, mint hatékony eszköz. Hiszen előre felismerhetőek a problémák, megelőzhetőek a betegségek. Ezért fontos az ilyen kezdeményezések népszerűsítése, hiszen a cégek felismerik, hogy egy jól működő egészségügyi program hosszú távon mind a dolgozók, mind a cég számára előnyös.

Milyen típusú egészségügyi szűréseket és programokat biztosít a PlazmaPont a dolgozóinak?

A PlazmaPontnál nagyon speciális helyzetben vagyunk, hiszen a dolgozóink jelentős része maga is plazmaadó, ami már önmagában magába foglal egy rendszeres egészségügyi szűrővizsgálatot. Minden plazmaadás előtt ugyanis találkoznak orvossal, akik komplex szűrővizsgálatot végeznek rajtuk, így visszajelzést kapnak az egészségügyi állapotukról. Ez egy folyamatos ellenőrzést biztosít a dolgozóink számára, ami rendkívül értékes, mint munkáltató szempontjából. Emellett hosszú távú célunk volt, hogy bevezessünk egy teljes körű egészségbiztosítási csomagot is a dolgozóknak, amely már 2024 januárjától elérhető. Ez a csomag nemcsak a szűrővizsgálatokat foglalja magában, hanem a tényleges ellátást is, ha szükség lenne rá. Az előzetes várakozásainkat messze felülmúlta ennek a kihasználtsága, és a dolgozói elégedettség is nagyon pozitív vele kapcsolatban. Fontos megemlíteni, hogy a plazmaadóink is részesülnek ezekben a szűrésekben, hiszen minden egyes plazmaadás során ők is orvosi vizsgálaton esnek át. Ezzel nemcsak anyagi kompenzációt kapnak, hanem az egészségügyi állapotukról is visszajelzést, egyfajta szűrővizsgálat keretében. Az egyik plazmaadónk például megjegyezte, hogy korábban sosem volt olyan vizsgálaton, ahol még fizettek is neki ezért, ami jól mutatja, mennyire egyedi és előnyös ez a szolgáltatás mind a dolgozók, mind a plazmaadók számára.

Van-e jelenleg olyan kezdeményezésetek esetleg, amely nem csak saját dolgozóitokat buzdítja egészségmegőrzésre, hanem céges partnereitek vagy a plazmaadók körében is meghirdetésre került?

Abszolút, mi egy nagyon aktív csapat vagyunk és a marketingünk is kifejezetten kreatív és aktív és keressük a megjelenéseket minden fórumon, illetve igényeket elégítünk ki. Például plazmaadóinknak szerveztünk futást, családi napokat, megjelenünk sporteseményeken, mi magunk szervezzük azokat. Ezek azt gondolom, hogy nagyon-nagyon jó kezdeményezések és a jövőben is szeretnénk ilyeneket. Maguk a plazmadóink is szoktak egyébként ilyen kezdeményezéseket indítani és becsatlakozunk mögé, illetve természetesen munkavállalóink is részt vesznek ezeken a rendezvényeken, ezáltal összekötjük egy nagy plazmás családdá, mint a plazmaadóinkat mint a munkatársainkat, illetve a legújabb tendencia, hogy a vállalati szinten alakultak ki szoros együttműködésink. Mit jelent ez?  Azon túl, hogy a vállalatok felismerték annak a fontosságát, hogy beálljanak egy társadalmilag jelentős ügy mögé, igen, gyártsunk életmentő gyógyszereket közösen és ezáltal ugye a ösztönzik a munkatársakat a plazmaadásra. Azt is felismerték, hogy a plazmaadást megelőző szűrővizsgálatoknak jelentős szerepe van, ugye a megelőzés szempontjából, ne essenek ki a munkából, maradjanak egészségesek, tehát partneri együttműködéseink is kifejezetten szorossá váltak az elmúlt időszakban.

Hogyan látod a vállalati egészségkultúra jövőjét, és milyen trendeket vársz ezen a területen, különös tekintettel az egészségügyi szűrésekre?

A vállalati egészségkultúra jövője folyamatosan erősödik, és egyre nagyobb hangsúlyt kap a vállalatok részéről. Látható, hogy a cégek toborzási folyamataikban is kiemelik az egészségtudatosságot és a munkavállalói jólétet. Mivel a munkavállalók a legnagyobb értékek, természetes, hogy az egészségükre fókuszálnak. Az egészségügyi szűrések terén is komoly fejlődést várok, ebben nagy ugrásra számítok a cégek részéről, összekapaszkodásra és kölcsönös tudásmegosztásra, úgyhogy ez abszolút egy fejlődésben lévő ágazat. 

Miként tudnának a hazai munkáltatók jobban együttműködni a vállalati egészségkultúra és az egészségügyi programok fejlesztése érdekében?

A hazai munkáltatók együttműködését a vállalati egészségkultúra és egészségügyi programok fejlesztésében olyan kezdeményezések segíthetik, mint például a BeneFit Prize. Ezek az események arra ösztönzik a cégeket, hogy átgondolják jelenlegi helyzetüket ezen a téren, és kapcsolatot teremtsenek más vállalatokkal. Ha a vállalatok felismerik az egészségügyi szűrések és programok fontosságát, a következő lépés, hogy megtalálják a számukra megfelelő megoldást. Ez lehet egy magasabb szintű egészségbiztosítási csomag vagy egyszerűbb, költséghatékonyabb modell, mint például a plazmaadás vagy véradás támogatása, melyhez munkaidő-kedvezmény kapcsolódik, és szűrővizsgálatokkal is jár.

Hogyan lehet fenntartani az egészségkultúra és az egészségügyi szűrések iránti elkötelezettséget hosszú távon?

A hosszú távú elkötelezettség fenntartása az egészségkultúra és az egészségügyi szűrések iránt természetes módon biztosítható, mivel a szűrőprogramok alapvetően hozzájárulnak a munkavállalók és a cég jólétéhez. Ha egy munkavállaló beteg lesz és hosszabb időre kiesik, az nemcsak őt, hanem a családját és a vállalatot is jelentős hátrányosan érinti. Még egyetlen kereső fél kiesése is komoly hatással van a család megélhetésére, különösen az egy keresős család modellek esetében. Vállalati szinten pedig, a munkavállaló kiesése nemcsak a munkafolyamatokban okozhat zökkenőket, hanem csökkentheti a termelés minőségét és eredményességét is. A szűrővizsgálatok és prevenciós intézkedések célja, hogy ezeket a negatív hatásokat megelőzzék, és biztosítsák, hogy a munkavállalók egészségesek maradjanak, ezzel növelve a vállalat hatékonyságát és sikerét.

Mit tanácsolnál azoknak a vállalatoknak, amelyek most kezdik el fejleszteni egészségkultúrájukat?

Először is, végezzenek állapotfelmérést: nézzék meg, milyen jelenlegi lehetőségeik vannak és hol tartanak a szervezetük egészségkultúrájában. Azonosítsák a problémákat, és határozzák meg, mit tudnak nyújtani a dolgozóknak. Kövessenek példát másoktól, és használják ki a beneFit Prize-hoz hasonló kezdeményezések adta lehetőségeket a kapcsolódásra. Ne feledjék megkérdezni a munkavállalókat, mire van szükségük. A beneFit Prize nemcsak a nyerésről szól, hanem arról is, hogy bemutatkozhatnak, megoszthatják tapasztalataikat és értékelhetik a dolgozóikat.

A zsűritársaimmal együtt izgatottan, nagyon izgatottan várjuk a pályázati anyagokat és kíváncsiak vagyunk arra, hogy a cégek jelenleg Magyarországon hol tartanak, mire helyezik a fókuszt, illetve hova szeretnének eljutni, úgyhogy én mindenkit arra buzdítok, hogy pályázzon és mérettesse meg magát!

  • 2024.10.082024.10.08 – 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ismét a Rossmann lett a Legjobb Munkahely

A Rossmann Magyarország második alkalommal nyerte el a Kincentric által végzett munkavállalói elégedettségi felmérés alapján a Legjobb Munkahely... Teljes cikk

A munkáltatói gondoskodás hatása a munkavállalói produktivitásra

Világtendencia, hogy a covid-járvány óta a vállalatok - és persze az egyének- részéről is a mentális és fizikai egészség megőrzése... Teljes cikk

Munkaerő-piaci trendek. Felkészülés a hullámvasútra!

Összességében csökkent a munkaerő iránti igénye az üzleti szektornak. Fő oka az ipar alulteljesítése. Stagnál a munkaerőpiac. Csak néhány helyen... Teljes cikk