Megjelent: 5 éve

Egy "18:00-kor kiesik a toll a kezéből" típusú dolgozó napja és ami mögötte van

Melyek azok a jelek, amik figyelmeztetnek egy vezetőt a dolgozói motiválatlanságára? Cikkünkből kiderül, miként az is, kik a "18:00-kor kiesik a toll a kezéből" típusú dolgozók és hogyan lesz belőlük "Extra mile-t is megfutó" munkaerő. Egy biztos: a vezető viselkedése a kulcs.

Maslow népszerű szükséglet piramisa ismerős lehet több cikkből vagy tanulmányból. A modell rendszerezi az egyes szükségleteket kielégítési fontosságuk szerint. Így a piramis alsó szintjén a fiziológiai szükségletek helyezkednek el, mint éhségérzet megszüntetése, alvás, ivás, stb. A következő szinten a biztonságunk kielégítése áll, például legyen hol laknunk, legyen munkánk és természetesen fizetésünk. Általában egy munkahelyen a dolgozó egyik alap elvárása a fizetés, mely elengedhetetlen a piramis alsó két fokán álló szükségleteinek kielégítéséhez. Így egyértelműnek tűnik a megállapítás, hogy a dolgozó fizetésérzékeny, tehát alapvetően hat a motivációjára. De mi ösztönzi még nagyobb teljesítményre a dolgozót? Ennek megértéshez először végig kell néznünk, miként néz ki egy alulmotivált irodai dolgozó napja.

9:00 Üres az íróasztala
9:30 Késve megérkezik a munkahelyére, betér a konyhába/büfébe egy kávéért, ráérősen iszogatja. Ha éppen nincs betegszabadságon.
10:00 Elkezdi a munkát. Ez azonban személyfüggő. Van aki megtévesztő módon még motiváltnak is tűnhet, hiszen pontos, jó munkát végez. Van olyan is, aki valaha jó munkát végzett, de újabban sokat hibázik és lassan fejezi be a feladatait.
12:00-14:00 Ebédszünet, legfrissebb munkahelyi pletykák meghallgatása
14:00 Meeting. Új ötletek, proaktivitás? Már nem jellemző. Önkéntes feladatokra jelentkezés? Inkább csinálja más…
15:00 Facebook time!
16:00-16:30 Kávészünet
16:30-17:45 Munkaidő
17:45 Lassan már ideje készülődni
18:00 Épp most csukódott az ajtó mögötte

A főnöke valószínűleg nem érti a változás okát, hiszen nem is olyan régen az egyik legjobb dolgozó volt. Mi történt? Szakmai terminusokkal kifejezve a homeosztázis, azaz a belső egyensúly megbomlott egy negatív munkahelyi történés hatására, ennek következtében alakult ki egy szükséglet, mely nem tudott kielégítődni, így a drive, azaz a szükséglet kielégítését energetizáló hajtóerő csökkent, tehát a motivációja alacsony.

Mit is jelent ez a gyakorlatban? Vegyünk egy példát. A lelkes dolgozó teljesített minden előírt követelményt, amit a főnöke határozott meg az előléptetés érdekében. A várt előreléptetés azonban mégsem következett be, a dolgozó teljesítmény szükséglete nem tudott kielégítődni, egyre kevesebb energiát fektetett munkájába és alulmotivált munkaerővé vált.

Mi a teendő?

A motivált dolgozó kulcsa a vezető, hiszen rajta múlik az, hogy milyen légkört teremt, elérte-e a csapatszellem kialakulását, hogyan kommunikál, mennyire képes jól delegálni a feladatokat és a felelősséget, ad-e pozitív visszajelzést, hogyan jelzi vissza a fejlesztendő területeket, milyen mértékben szolgál modellként a dolgozók számára, képes-e pozitív attitűddel dolgozni, mennyire következetes és szavahihető, illetve fel tudja-e térképezni azt, hogy az egyes dolgozókat mi motiválja. Utóbbi talán az egyik legösszetettebb feladat, hiszen a fenti készségek nagy részére szüksége van ahhoz, hogy tudja kinek mi az a külső motiváció (például dicséret, büntetés, anyagi motiváció, a versengés okozta izgalom, stb.), ami megmozdítja a dolgozó érdeklődését, felkelti kíváncsiságát és erősíti belső motivációját, ezáltal "Extra mile-t is megfutó" munkaerővé válhat.

Ez az a típusú dolgozó, aki örömmel végzi munkáját, mivel támogatva érzi magát, ezért hajlamosabb felelősséget is vállalni és részt mer venni az őt érintő döntéshozásban, lojális, vidám, törekszik a pontos munkára és időbeosztásra, ha a munka megkívánja nem veszi megerőltetőnek a túlórát, szívesen vállal extra feladatokat, ha ideje engedi. Tehát a vezető viselkedése által motivált dolgozók hatnak a jó munkahelyi környezetre, a többi dolgozóra, attitűdjük pozitív visszajelzést ad a vezetőnek, mindezek által növelik a cég produktivitását és versenyképességét.

Somlai Réka
Pszichológus, tréner, coach

  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nők az IT-szakmában: javul a helyzet, de még mindig messze vagyunk az uniós átlagtól

A hazai vállalatok jóval több női digitális szakembert alkalmaznának, de nagyon kevés a jelentkező, mert az informatikai képzésben is túl kevés nő vesz részt. Teljes cikk

TÉRhajsza

A farsangi szezonnal szinte hajszálpontosan azonos időben megkezdődött az idei TÉR-idény is, vagyis a teljesítményértékelések, célkitűzések... Teljes cikk

Depijanuár - Isten veled bús hétfő!

Január harmadik hétfője az év legdepressziósabb napja. A január egyébként is a legkevésbé hatékony hónap munkavégzés szempontjából, általában... Teljes cikk