Elindult a tanév: "olyan diákokat kell képezni, akik 20 év múlva megállják a helyüket"
A 2024/25-ös köznevelési és szakképzési tanévet Dunakeszin nyitotta meg ünnepélyes keretek között Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter, Tuzson Bence igazságügyminiszter és Rétvári Bence a Belügyminisztérium (BM) parlamenti államtitkára.
A fotón Tuzson Bence igazságügyi miniszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter jelképesen elindítja a tanévet Dunakeszin, a nemzeti tanévnyitó ünnepségen 2024. augusztus 31-én. (MTI/Kovács Tamás)
Hankó Balázsminiszter egyebek mellett szólt arról, hogy három év alatt megduplázódott a szakképzésből felsőoktatásba felvettek létszáma, a tudás és ismeret kulcsát jelentő duális képzéshez a 21. századi szakképző intézményfejlesztési programmal tanulást inspiráló környezetet kívánnak biztosítani. Elmondta, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával (MKIK) szoros együttműködésben újították meg a szakképzést, és értek el európai sikereket, de a cél, hogy "világbajnokká" tegyék a szakképzést. Hankó Balázs kitért arra, hogy a megújulásban rendszerszintű digitalizációs fejlesztés valósult meg, továbbá a diákok egyben partnerek is a szakképzésben, hiszen érettek, gyorsan tanulnak, megszeretik és megbecsülik a munkát.
Rétvári Bence azt mondta, a kormány célja, hogy a magyar diákok egy nagyon kemény nemzetközi versenyben is világszínvonalúak legyenek. Az idei év eseményei közül kiemelte, hogy a tudományos diákolimpiákon a magyar diákok összességében eddig 32 érmet szereztek. A PISA-mérések eredményei kapcsán ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az elsők között alig 1-2 európai országot találni.
Olyan diákokat kell képezni az iskolarendszerben Magyarországon, akik 20 év múlva megállják a helyüket - idézte az államtitkár Klebelsberg Kunót, rámutatva, hogy a következő 20 évben nagyon kemény verseny lesz.
A Belügyminisztérium parlamenti államtitkára emlékeztetett arra is, hogy az iskolarendszernek, az oktatási rendszernek az alapja a jó tanár, ezért fontos az a béremelés, melyet elindítottak az elmúlt években, ami szerint az idén több mint 32 százalékkal, jövőre pedig várhatóan 21 százalékkal emelkedik a pedagógusok bére. Az előző két évet is figyelembe véve, ez azt jelenti, hogy a tanárok bére több mint 93 százalékkal emelkedik négy esztendő alatt.
Az államtitkár beszélt az iskolai mobiltelefon-használatról is, aminek kapcsán úgy fogalmazott, hogy többféle nemzetközi kutatás is azt jelezte, hogy a korlátlan iskolai mobiltelefonhasználat rontja a diákok teljesítményét. Felidézte, hogy tanároknak és az iskolaigazgatóknak mintegy másfél évvel ezelőtt kiküldött kérdésre az volt a válasz, hogy a mobiltelefon korlátok nélküli használata nehezíti a tanárok munkáját és eltereli a diákok figyelmét. Ezért döntött úgy a kormány, hogy az idei évtől akkor lehet mobiltelefont használni, amikor az az oktatást segíti. Hozzátette: "természetesen lehet kapcsolattartásra használni, ha ez szükséges a szülőkkel valamilyen sürgős okból, és természetesen a tanítási idő előtt és után is lehet használni ezeket a mobiltelefonokat".
Rétvári Bence közölte azt is, hogy folytatják az iskolai digitalizációt, a 450 ezer laptop mellé az idén több mint 100 ezer újabb laptopot fognak a diákok rendelkezésére bocsátani.
Elkészült az ország legnagyobb oktatási beruházása
Tuzson Bence igazságügyi miniszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta, hogy a tanévnyitónak is helyet adó, most átadott Dunakeszi Diáknegyedet a diákoknak és a tanároknak kell élettel megtölteniük, és jóhírét megalapozniuk, ami mindig nehéz feladat egy új iskola esetében. A fejlesztés kapcsán úgy fogalmazott, hogy az Magyarország legnagyobb középiskolai beruházása, az épület a világ bármely pontján megállná a helyét, a legjobbak közé tartozik, mind minőségét, mind felszereltségét tekintve.
"Mindannyian büszkék lehetünk arra, hogy itt, Dunakeszin megteremtettük a legmodernebb, legfejlettebb oktatáshoz és képzéshez szükséges feltételeket, megteremtettük a lehetőségét annak, hogy mi, dunakesziek a lehető legképzettebb, a változásokra a lehető legfelkészültebb fiatalokat, szakembereket adjuk Magyarországnak, a magyar gazdaságnak, Magyarország jövőjének" - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton a Dunakeszi Diáknegyed átadásán.
Szijjártó Péter kiemelte, hogy Dunakeszi lakosaként büszke arra, hogy a város az elmúlt időszakban a magyar oktatás fejlődésének és modernizálásának szinonimájává vált. Emlékeztetett, hogy 7-8 éve hasonló körben adták át az akkori egyik legnagyobb iskolaberuházást, és most Magyarország történetének valaha volt legnagyobb iskolaépítésének eredményét mutathatják be. Gimnázium, technikum, szakképző iskola, közösségi terek, sportcsarnok, uszoda és "egy csomó rekord, ami itt most létrejött" - tette hozzá.
"Sikeres gazdaság nem lehet sikeres oktatás nélkül"
Parragh László, az MKIK elnöke arra emlékeztetett, hogy a különböző oktatási szintek összehangolása, együttműködése és a közös értékteremtés meghatározó egy ország szempontjából. Hangsúlyozta: sikeres gazdaság nem lehet sikeres oktatás nélkül. "Az oktatás adja az alapját annak az emberi erőforrásnak, ami nélkül egy gazdaság nem tud működni" - fogalmazott. Szólt arról is, hogy elengedhetetlennek tartják a szakképzés esetében a vállalkozói létre való felkészítést.
Megerősödött a magyar felsőoktatási intézményekbe vetett bizalom
Az elmúlt években megerősödött a megújult magyar felsőoktatási intézményekbe vetett bizalom - mondta Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szombaton Budapesten, sajtótájékoztatón. Az államtitkár szerint ezt jól mutatja, hogy második éve több mint százezer diákot vettek fel a felsőoktatási intézmények, közülük minden második hallgató a nemzetgazdaság szempontjából fontos - műszaki, természettudományi, agrártudományi, pedagógus, informatikai, orvos-egészségtudományi - képzéseken kezdheti meg a tanulmányát.
Idén a felsőoktatási képzésekre jelentkezők hetven százalékát vették fel, a hallgatók háromnegyedét állami ösztöndíjas képzésre - tette hozzá Varga-Bajusz Veronika.
Kiemelte: óriási siker, hogy a pedagógusképzésre felvett hallgatók létszáma 2022-höz képest megduplázódott, idén elérte a 15 ezret. ("Középiskolában mindenből 2-es vagy? Sebaj! Lehet belőled tanító!")
Minden ötödik jelentkező harminc év feletti
Varga-Bajusz Veronika örömtelinek nevezte, hogy a vidéki egyetemek egyre erősödnek, hiszen idén már minden második jelentkező vidéki felsőoktatási intézményben kezdi meg tanulmányait. Minden ötödik jelentkező harminc év feletti, ami azt jelenti, hogy a diploma értéke folyamatosan nő - jegyezte meg.
A mesterképzés szabályai az elmúlt időszakban megváltoztak, ennek köszönhetően az egyetemek azonnal indíthatnak mesterképzéseket, ezáltal pedig gyorsan tudnak reagálni a nemzetgazdaság és a munkaerőpiac igényeire. A mesterképzések aránya is nagymértékben növekszik a teljes képzési struktúrában, a felsőoktatási képzések negyede zárul mesterképzéssel - hangsúlyozta Varga-Bajusz Veronika.
Az államtitkár megjegyezte idén is a gazdaságtudományok lettek a legnépszerűbbek, a második helyen a pedagógusképzés, a harmadik helyen pedig a műszaki képzés végzett. Kiemelte: az egyetemi autonómiának köszönhetően idéntől már a felvételi pontszámok egyötödéről a felsőoktatási intézmények döntenek.
A korábbi évekhez képest az MTMI+ (matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai) képzések iránti kereslet is nőtt - mondta az államtitkár.
Varga-Bajusz Veronika a tanári hiányszakmákkal kapcsolatban hangsúlyozta, megközelítőleg kétezren kezdik meg tanulmányaikat e területeken, ami 265 százalékos növekedés 2022-höz képest. A pótfelvételi eljárásban több mint 17 ezer jelentkezőből 10 760-at vettek fel, többségüket pedagógusképzésre. A pótfelvételi eljárásban legtöbben a Miskolci Egyetemre nyertek felvételt. Második helyen a Debreceni Egyetem, harmadik helyen pedig az Eötvös Loránd Tudományegyetem végzett - emelte ki az államtitkár.
Vanó Renáta, az Oktatási Hivatal felsőoktatásért felelős elnökhelyettese kiemelte, hogy a szeptemberben felvett hallgatók mintegy hatvan százaléka modellváltó intézményben kezdi meg tanulmányait, az egyházi fenntartású intézményekbe felvett hallgatók száma is emelkedett az elmúlt évekhez képest. Hozzátette: csütörtökön megállapították a ponthatárokat a pótfelvételi eljárásban, pénteken pedig minden jelentkező megkapta az E-felvételi felületen a besorolási döntést. Jogorvoslattal szeptember 14-ig élhetnek az egyetemekre fel nem vett jelentkezők.
MTI
- 2024.10.212024.10.21– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A mérnöki és technológiai iparágban helyezkedne el legszívesebben az egyetemi hallgatók többsége a diploma megszerzése után, derült ki az 56.... Teljes cikk
Brüsszelnek meg kell szüntetnie a 21 magyar egyetem kizárását az Erasmus és Horizon programokból - közölte a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- Célul tűzték ki az egyetemi kollégiumok fejlesztését 1 hete
- Átlag feletti a munkaerőhiány ezekben az iparágakban 1 hete
- Közös képzést indít a Semmelweis Egyetem és a németországi Westpfalz-Klinikum 1 hete
- A helyi felsőoktatás és szakképzés vezetőivel egyeztetett a BYD 2 hete
- HR képzések 2025 2 hete
- A legjobb nemzetközi üzleti képzések között a magyar egyetem programja 2 hete
- Budapest bekerült a legjobb európai diákvárosok közé 2 hete
- Orbán Balázs: Nem arra használjuk a tehetségünket, hogy még több globalista gondolkodású embert adjunk a világnak 3 hete
- Magyarország feladatának tekinti, hogy az európai diploma kapcsán vitát indítson 4 hete
- A mesterképzés megváltoztatásával jobban lehet igazodni a munkaerőpiaci igényekhez 1 hónapja
- Maruzsa Zoltán: az átvett mobil az intézmény felelőssége 1 hónapja