Megjelent: 14 éve

Eretnek gondolatok az outsourcingról - az OTP volt alvezérétől

A társadalmi munkamegosztást az outsourcing korai formájaként jellemezte hozzászólásában Braun Péter, az OTP Bank igazgatósági tagja a IX. CIO Fórum egyik panelbeszélgetésen. A fórumon azt vitatták meg, hogy az erőforrások kihelyezése vagy bevonása a helyes menedzsmentdöntés. Mfor.hu tudósítás.

images

images

Siófokon az április 26-27-én megtartott kétnapos IX. CIO Fórum több tucatnyi előadása közül talán a legeredetibb - akár eretnek is mondható - gondolatokkal teli hozzászólás volt Braun Péteré, aki sajátos szemszögből közelített a napjainkban oly sokat emlegetett "outsorcing vagy insourcing" dilemmához.

Sikk lett "outsourcingolni"

Ha egy informatikai eseményszervező nyerő konferenciatémát keres, szinte az elsők között vetődik fel az erőforrás-gazdálkodás fenti slágerkérdése. A zömében informatikai szervezeteket irányító konferencia-látogató informatikusok nem lankadó figyelme érthető.

Mi az outsourcing?

Az outsourcing szó az 1980-as években került be az üzleti élet lexikonjaiba. Többnyire azt fejezi ki, hogy a nem kulcsfontosságú tevékenység(ek) elvégzésével olyan külső szervezetet bíznak meg, amely arra specializálódott. Az erőforrás-kihelyezés melletti döntés gyakran azért születik, hogy csökkentsék a cég működési költségeit. További cél lehet, hogy a világszerte meglévő munkaerőt, tőkét, technológiát és egyéb erőforrásokat nagyobb hatékonysággal hasznosítsák. Ők ugyanis két csoportra oszthatók: egy részük már átesett erőforrás-kihelyezésen (vagyis tapasztalták már, milyen az, amikor munkatársaktól kell megválni, hogy később szolgáltatóként lássák viszont őket, és tudják, mit jelent, ha külső szolgáltatótól kell megkövetelni azt, amit korábban a kollégák nyújtottak), mások viszont még előtte állnak ennek a megrázkódtatásnak.

Erősen leegyszerűsítve üzletviteli, szakmai (esetünkben: informatikai) és nem utolsósorban emberi vonatkozásai vannak az outsourcingnak, s a szakmai közönség hajlamos mellőzni az elsőként említett vetület alapos elemzését.

Ma már a magát korszerűnek tartó menedzsment számára "outsourcingolni" olyan természetes, mint a levegővétel, mi több, talán sikk is.

Braun: megosztjuk-e a profitunkat?

Braun Péter a problémát a gyökerénél ragadta meg, és üzletviteli szempontból tárta fel az erőforrás-kihelyezéssel járó kockázatokat. Mondandója az egybegyűltekben visszhangot keltett, hiszen napjaink üzleti életében több esetre is emlékeztethették őket szavai.

Egy belső tevékenység kihelyezésekor valószínűleg arról is döntünk, hogy megosztjuk a profitunk egy részét a tevékenységet a továbbiakban számunkra szolgáltatásként nyújtó külső vállalkozóval, fejtegette Braun.

E megállapítás meglehetősen egyedinek mondható abban az érvzuhatagban, amely a szakmai közönségre évek óta zúdul, és amely az erőforrás-kihelyezés mellett tör lándzsát. (Az outsourcingra vállalkozó szolgáltató cégek a szinte folyamatos kampányban azt mint "mindenféle áfium elleni orvosság" mutatják fel.)

A kilencvenes évek közepén, amikor az informatikai szakma először esett szerelembe az úgynevezett nyílt rendszerekkel, Braun az Informatikai Vállalkozások Szövetségének egyik menedzsertalálkozóján azt találta mondani, hogy a bankok a zárt rendszereket szeretik.

Most pedig arra figyelmeztet, hogy érdemes józanul, egyszerű, de lényegre törő kérdéseket megválaszolva mérlegelni, mit nyerhet vagy veszíthet a vállalat, ha a rá nehezedő nyomást egyes tevékenységek kihelyezésével szándékozik nagy sebesen enyhíteni.


  • 2021.05.25HBLF Nemzetközi XMentor Program 4. Kick-off esemény 2021. májusában a HBLF szervezésében negyedszerre indul el díjnyertes Nemzetközi XMentor Programunk, a legbefolyásosabb magyar üzleti vezető nők és nemzetközi mentorok támogatásával. A 2017-ben indult, szervezetek és szektorok közötti programot a női vezetők támogatására hoztuk létre és immár angol és magyar nyelven is elérhető! Open Spotlight Award díjat nyert programunk az út elején járó és már úton lévő női vezetők személyes és szakmai fejlődését támogatja. Nemzetközi, befolyásos és elismert mentor hálózatunkon keresztül a mentoráltak számára vállalatok és szervezetek közötti tudás- és tapasztalatmegosztást biztosítunk, emellett önismereti és szakmai fejlődést, valamint a kapcsolatrendszer bővülését. Részletek Jegyek
  • 2021.05.28Vegyen részt Ön is az EU Sokszínűségi Hónapján! Az Európai Sokszínűségi Hónap az Európai Unió egészében felhívja a figyelmet a munkahelyeken és a társadalmon belül a sokszínűség és a befogadás fontosságára. Elismeri a szervezetek arra irányuló erőfeszítéseit, hogy a munkahelyeken előmozdítsák a sokszínűséget és befogadó munkakörnyezetet alakítsanak ki. Az Európai Bizottság jogalkotási intézkedések révén hosszú ideje elkötelezetten támogatja a sokszínűség és a befogadás előmozdítását, valamint a megkülönböztetés elleni küzdelmet. Az említett intézkedések hozzájárultak az egyenlőség javításához, és emberek milliói számára tették lehetővé, hogy a lehető legjobban kibontakoztathassák a bennük rejlő lehetőségeket. Az EU Sokszínűségi Karta Magyarország - az EU kizárólagos partnerszervezeteként Magyarországon - szeretettel invitál meg mindenkit az EU Sokszínűségi Hónap ingyenes eseményeire. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Régiós szolgáltatóközpontot nyit Magyarországon a Bosch

A vecsési beruházás várhatóan több mint 200 munkahelyet teremt a következő években. Teljes cikk

Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót

Új sorozatunkban a vállalati autók beszerzéséhez adunk tippeket pénzügyi, műszaki és humánerőforrás szempontból. Az első részben a tartós... Teljes cikk

Megállíthatatlanok a szolgáltató központok - itt a nagy felmérés eredménye

Bruttó 400 ezer forint körüli kezdő fizetéssel várják az idegen nyelveket magas szinten beszélőket a hazai üzleti szolgáltató központok. 41 napot... Teljes cikk