Fejlesztené vállalkozását? Vegyen igénybe adókedvezményt!
Sokan nem is sejtik, hogy bizonyos beruházások, vagy akár csupán létszámnövekedés kapcsán is jogosulttá válhatnak az ún. fejlesztési adókedvezményre. Jelen bejegyzésünkben nagyvonalakban igyekszünk bemutatni az említett adókedvezményben rejlő lehetőségeket, mely sokak számára komoly adómegtakarítást is eredményezhet. A feltételeket és a tudnivalókat az Admin Zóna járja körbe a HR Blogon.
Alapvetően két nagy csoportba sorolhatjuk az adókedvezmény igénybevételére jogosító vállalkozásfejlesztési lépéseket.
Az egyik csoport a jelentősebb volumenű beruházások köre. Attól függően, hogy milyen célt szolgál a beruházás, illetve mely településen kerül az megvalósításra, a társasági adóról szóló törvény – több egyéb feltétel mellett – értékhatár követelményt támaszt vele szemben. Ezen értékhatár jelenértéken számítva 100 millió forint és 3 milliárd forint között mozog. Vagyis kizárólag jelentősebb összegű befektetés esetében merülhet fel egyáltalán az adókedvezmény igénybevételének a lehetősége.
A másik csoport a munkahelyteremtést szolgáló beruházások, amik új munkakörök segítségével történő létszámfejlesztést takarnak, és melyeket nem köt a jogszabály milliós, vagy akár milliárdos nagyságrendű tőkeinjekcióhoz.
2. A feltételek útvesztője
Törvénybe is iktatott alapkövetelmény, hogy az adókedvezmény igénybevételéhez meg kell felelni valamennyi jogszabályi feltételnek.
Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy az adózó, a beruházás megkezdése előtt rögzített adattartalmú kérelmet és/vagy bejelentést nyújtson be a Nemzetgazdasági Minisztérium felé. Ezen kívül az adózó „prudens” működésére vonatkozó további követelményeket is találhatunk a kapcsolódó kormányrendeletben.
További kitételek vonatkoznak a befektetésre, illetve a munkahelyteremtő beruházásra. A beruházás ún. induló beruházás, esetleg új gazdasági tevékenység kell, hogy legyen. Ezen túl a vállalkozás mérete, illetve a beruházás helyszíne is alapvetően befolyásolja, hogy az adózó jogosult lehet-e az adókedvezményre. Természetesen a jövőbeli üzemeltetésre, működtetésre nézve is követelményeket támaszt a jogszabály, melyek azt a célt szolgálják, hogy a beruházás huzamosabb ideig szolgálja Magyarország és az adott térségben élők érdekeit.
Az állami támogatás igénybevétele önmagában nem kizáró ok, azonban legalább 25 százalékban saját forrásból szükséges a fejlesztést megvalósítani.
Ezen kívül vannak bizonyos beruházások (például 1.000 négyzetméter szintterületet meghaladó bevásárlóközpont létesítése), és bizonyos iparágak (például szénipari fejlesztések), melyek ki vannak zárva az adókedvezmény igénybevétele alól.
Jelen keretek nem teszik lehetővé, hogy a jogszabály támasztotta feltételrendszert teljes körűen bemutassuk, mert az meglehetősen szerteágazó és komplex, ezért minden esetben célszerű az adott fejlesztést egyedileg megvizsgálni, hogy az megfelel-e a jogszabályi követelményeknek.
3. Az adókedvezmény összege
Főszabály szerint az adókedvezmény összegét az adózó maga állapítja meg. Mindazonáltal a fejlesztési adókedvezmény illetve az igénybe vett állami támogatás együttes összege jelenértéken nem haladhatja meg a bejelentett, avagy a határozatban megállapított elszámolható költségek arányos mértékét.
A jelenérték számításához szükséges diszkontkamatláb az Európai Bizottság által közzétett egyéves bankközi kínálati kamatláb plusz 100 bázispont (1 százalék), jelenleg 3,21 százalék.
A számítás érdekében alkalmazandó arányszám régiónként eltérő lehet, továbbá befolyásolja az adózó és még akár a beruházás mérete is.
Egyébiránt a vállalkozás méretét a kérelem és/vagy bejelentés benyújtásakor kell meghatározni, a kis és középvállalkozásokról szóló törvény szerinti értékhatárok figyelembe vétele segítségével (azaz a partner és kapcsolódó vállalkozásokat összeszámítva szükséges meghatározni az adózó nagyságát).
Az elszámolható költségek körét a fejlesztési adókedvezményt szabályozó kormányrendelet részletesen tartalmazza, ahogy azt is, hogy melyek azok a kiadások, amik nem minősülnek elszámolható költségeknek. Lévén ez a számítás alapja, ezért ezt minden esetben indokolt tételesen végig nézni.
4. Kérelem és/vagy bejelentés
Bejelentést minden esetben szükséges az adózónak benyújtani a Nemzetgazdasági Minisztérium felé, amennyiben adókedvezményt kíván igénybe venni. Azonban bizonyos esetekben az adókedvezményt az Európai Bizottság engedélyén alapuló határozatával veheti igénybe az adózó. Ilyen esetekben szükséges a bejelentés mellett kérelmet is benyújtania. Ezek jellemzően a nagyobb összegű, vagy jelentős mértékben államilag támogatott beruházások. Fontos tudni, hogy a kérelem benyújtása ilyen esetben sem kötelező, de annak hiányában alacsonyabb az igénybe vehető adókedvezmény összege.
Mind a bejelentés, mind a kérelem adattartalmát és azok szükséges mellékleteit a kapcsolódó kormányrendelet részletesen leszabályozza.
Fontos követelmény, hogy a bejelentésben és/vagy a kérelemben bemutatott tényállás változatlan kell, hogy legyen. Változatlannak tekinthető a tényállás, ha számítási hibát, vagy elírást tartalmaz, avagy, abban az esetben, ha a beruházás befejezésének tényleges időpontja eltér a tervezettől. Tényállásváltozás azonban, amennyiben az adózó a beruházás tervezett kezdő napját követő két éven belül sem kezdi meg a beruházást.
Ezen felül új kérelmet szükséges benyújtani, ha változik a beruházás tárgya, helyszíne, vagy az elszámolható költségek jelenértéken legalább 20 százalékkal módosulnak.
5. Társasági adó és annak bevallása
Az adózó az adókedvezményt a beruházás üzembe helyezését követő adóévben, vagy akár már az adott adóévében, és az azt követő kilenc adóévben, de legfeljebb a bejelentés, illetve a kérelem benyújtásának adóévét követő tizennegyedik adóévben veheti igénybe.
A számított társasági adóból legfeljebb annak 80 százalékáig érvényesíthető fejlesztési adókedvezmény összege, azzal, hogy ezen adókedvezménnyel csökkentett adóból annak további 70 százalékáig érvényesíthető minden más adókedvezmény.
Ha az adózó a beruházás kezdő napját követő két éven belül sem kezdi meg a beruházást, akkor ennek tényéről a társasági adó bevallásban nyilatkoznia kell. Továbbá a kormányrendelet megkövetelte adatokat beruházásonként külön-külön kell feltüntetnie a társasági adó bevallásában.
Fontos tudni, hogy az adókedvezmény feltételeinek teljesítését az állami adóhatóság az adókedvezmény első igénybevételét követő harmadik adóév végéig legalább egyszer ellenőrzi.
Releváns adminisztratív követelmény továbbá, hogy az adózónak külön nyilvántartást kell vezetnie, amely tartalmazza a beruházás keretében üzembe helyezett, nyilvántartásba vett, az elszámolható költség részét képező, továbbá az ún. kötelező üzemeltetési időszak alatt az állományból kikerült, illetve a szinten tartást szolgáló eszközök meghatározott adatait.
6. Konklúzió
Jelen keretek a fejlesztési adókedvezményre vonatkozó szabályok, csupán nagyvonalú bemutatására biztosítottak lehetőséget. Valójában a részletes szabályok és feltételrendszer ennél jóval összetettebb és ennek megfelelően minden beruházást adózónként és egyedileg szükséges vizsgálni és minősíteni.
Abban az esetben, ha jogosultak is vagyunk a fejlesztési adókedvezmény igénybevételére, a részletszabályok ismerete elengedhetetlen és kétségtelen, hogy a kapcsolódó adminisztráció még mindig némi többletterhet ró az adózóra.
Mindennek ellenére az is vitathatatlan, hogy olyan jelentős adómegtakarítás érhető el a bemutatott adókedvezmény segítségével, mely nem hanyagolható el többek között a beruházás jövedelmezősége szempontjából, illetőleg egy esetleges likviditási hiány áthidalása perspektívájából sem.
Admin Zóna
HR Blog
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2026 júniusától életbe lép az uniós bértranszparencia irányelv, amely alapjaiban formálja át a cégek bérpolitikáját és HR-folyamatait. A... Teljes cikk
Bő egy évük van a munkaadóknak, hogy megfeleljenek az EU-s bértranszparencia irányelv követelményeinek. Papp Tamás István HR szakértő friss... Teljes cikk
2025 első negyedévében a legmagasabb bruttó átlagkereset Budapest II. kerületében 1,16 millió forint volt, míg a legalacsonyabb a Cigándi járásban... Teljes cikk
- Már 20 ezren használták a családi adókedvezmény-kalkulátort 2 hete
- Több mint ezer új munkahelyet teremt az új beruházás Miskolcon 3 hete
- Kezdő vállalkozásokat támogató központ nyílt Sepsiszentgyörgyön 3 hete
- Érettségi után: mi történik a családi pótlékkal és kedvezményekkel? 1 hónapja
- A napelem csak a kezdet: így lesz versenyelőny az energiából 1 hónapja
- Kétezer új munkahely jöhet létre Magyarországon a BYD beruházása nyomán 1 hónapja
- Kibírja ezt a költségvetés? - ennyibe kerülnek a családi adókedvezmények 1 hónapja
- Utódok az élen! 2.generációnál a staféta! 2 hónapja
- Már elérhető az szja-mentesség és a családi adókedvezmény kiszámítására szolgáló kalkulátor 2 hónapja
- Szabados Richárd: minden vállalkozásnak legyen saját honlapja 2 hónapja
- Jár adókedvezmény a kamasz fiam után, ha nyitott gerinccel született, és most derült ki? 3 hónapja