Megjelent: 7 éve

Fluktuációt okoz, ha a munkáltató nem tartja be, amit ígér

Azt gondolnánk, hogy a magasabb fizetés reményében váltanak munkahelyet a munkavállalók. Valójában az elmúlt két évben a kékgallérosok 41,5%-ánál az volt a felmondás legfőbb oka, hogy a munkáltató nem tartotta be, amit ígért, sorozatosan csalódást okozott. Csak ezt követte a pénz és az embertelen bánásmód. Előbbi a dolgozók 39%-ánál, utóbbi 34,5%-nál volt felmondási indok - derült ki a HR-Evolution Kft. reprezentatív kutatásából.

images

images

Csalódás 5 felvonásban

A csalódás minden munkavállalói ciklusban jelen van, a gyökere egész a toborzásig nyúlik vissza. A munkaerőhiány jelenségére adott rossz válaszként sok cég - munkáltatói márka építése címén - kozmetikázza álláshirdetéseit, hogy becsábítsa az új dolgozókat, megágyazva ezzel a csalódásnak - mondta Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés szakértő, a HR Evolution Kft. ügyvezetője.

Már az első napon megtörténhet az első kiábrándulás, ha a kiválasztáskor ígértek nem fedik a valóságot, és csak munkába álláskor derülnek ki fontos feltételek, elvárások. Például, hogy ugyan jár az ígért fizetéselőleg, de csak a próbaidő után, vagy hogy nem hordhat ékszert és a műkörmétől is meg kell válnia a dolgozónak, de ezt korábban nem említették. Sokan már itt felmondanak.

Az ezt követő hetekben kritikus fontosságú, hogy megkapja-e a kellő támogatást a munkavállaló, vagy útbaigazítás nélkül egyből bedobják a mélyvízbe. Ilyenkor a legfontosabb a jó munkahelyi légkör és a bejósolhatóság, azaz hogy tudják, mi vár rájuk.

Az ezt követő első fél év a beilleszkedésről szól. Ebben az időszakban nem mindegy, hogy a régi alkalmazottak hogyan viszonyulnak az újakhoz: ha mindenki panaszkodik, stresszes és feszült a légkör, a csalódás óhatatlanul megjelenik. A menedzsment itt döntő szerepet játszik: sokat számít, hogy érkezik-e kellő számú visszajelzés, van-e stabilitás és megbecsülés.

Végül három év után jelentkezik a „régi rókák” válsága. Ha az évek óta a vállalatnál dolgozók azt látják, hogy az új alkalmazottak folyamatosan jönnek, az ő lojalitásukat pedig nem ismeri el a vállalat, akkor csalódottságukban szintén elgondolkoznak a váltáson.

Új szemléletre van szükség

Az elmúlt évek munkaerőpiaci változásai maradandóan megváltoztatták a munkavállalók gondolkodását és elvárásait. A kapcsolatok, a jó munkahelyi légkör szerepe felértékelődött, ami az eddiginél sokkal empatikusabb, emberközpontú vezetői attitűdöt és vállalati kultúrát követel. Az első perctől figyelni kell az alkalmazottak jóllétére. Ehhez pedig legalább annyi erőforrást kell fordítani munkaerő megtartására, mint toborzásra és munkáltatói márkára - mondta Csikós-Nagy Katalin.

A munkavállalók attitűdváltozásának egyik eredménye, hogy sokkal fontosabb lett a munka és magánélet egyensúlya. Emiatt például a munkaidő beosztás sarkalatos kérdéssé vált. Ha egy dolgozó csak néhány napra előre tud tervezni, nem látja pontosan, mikor fog dolgozni, az könnyen erős frusztráltsághoz vezethet. Karácsony és szilveszter között pedig egyre nehezebb munkára ösztönözni a munkavállalókat, különösen az Y és Z generáció tagjait.

Sok cég apróságokon csúszik el. Nem számolnak a fizikai dolgozók első benyomásával, önbecsülésével, jóllétével, miközben néha egészen apró dolgok befolyásolják, hogy valaki szeret-e bejárni a munkahelyére vagy sem. A maradás akár azon is múlhat, hogy a dolgozó hordhat-e piercinget, megoldott-e a parkolás számára, vagy hogy a vezetőség érezteti-e a megkülönböztetést fizikai és szellemiek között, például a nekik szánt WC papír minőségében.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tömeges leépítés a Nestlénél: 16 ezer munkahely szűnik meg

Drasztikus átalakításba kezd a Nestlé: az új vezérigazgató, Philipp Navratil bejelentette, hogy világszerte 16 ezer munkahelyet szüntetnek meg a... Teljes cikk

Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el?

Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk

Új trend a bosszúfelmondás: amikor revansot vesz a dolgozó

Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk