Hány perc egy perec?
Hány perc munkát kell végezni egy fogyasztási cikk megszerzéséhez? Az országokra, nagyvárosokra vetített összehasonlításokkal óvatosan kell bánni. Ha a kutatók nem szegmentálnak bérek szerint, könnyen hamis következtetésekre jutnak.
Udvardi Attila, a GKI Gazdaságkutató Zrt kutatója szerint abban az esetben hasznosulnak az ehhez hasonló kutatások, ha legalább évente megismétlik ezeket, mindig azonos kérdések alapján. Udvardi kérdésünkre válaszolva megerősítette, hogy a KSH évente vezetett bérstatisztikái alapján kiszámolható, hogy bizonyos munkakörökben mennyi pénzt kerestek percenként, munkaóránként, ezzel pedig összevethetők a GFK és a Nielsen által szintén évente jegyzett fogyasztási cikkek árai. A kutató szerint értékes adatokat kaphatnánk arról, hogyan változik az egyes szakmákban kapott bérek vásárlóértéke, azonban az országokra, nagyvárosokra vetített adatokkal óvatosan kell bánni, ha a kutatók nem szegmentáltak bérek szerint, mert könnyen hamis következtetésekre vezethetnek, és szerinte nem vonatkoztathatóak egy társadalom életszínvonal-változásának meghatározására.
Az ilyen kutatások eredményei tehát megkérdőjelezhetők, ha nem ágazatokat vizsgálnak, és nem tesznek különbséget például egy kkv és egy multi munkahatékonysága között. Mert míg egy kisebb cég alkalmazottai között gyakori a feladatátvétel, addig egy nagy cég megteheti, hogy szűk feladatköröket határoz meg a dolgozóinak, melyekből nem kell kimozdulniuk. Tehát könnyebb kimutatásokat készítenie arról, hogy milyen munkatársainak hatékonysága, így arról is reális képet kaphatna - már ha érdekelné -, hogyan alakul egyes munkavállalói bérének vásárlóértéke, amiből más cégek hasonló munkaköreinek felmérésével együtt következtethetni lehetne egy ágazat dolgozóinak életszínvonalára. Valahogy így volna létjogosultsága a fogyasztási cikkek elérését percekben mérő kutatásoknak, de erre nem találtunk magyar példát. A "percalapú fogyasztásmérésnek" persze vannak gazdasági mozgatórugói, ilyen a foglalkoztatás növekedése, a magasabb jövedelemszint, melyek hatására többet költenek az emberek fogyasztásra.
Nem reinkarnálható az állandóság, amit a 3 forint 60 filléres kenyér szimbolizált a Kádár-korszakban. Erre már kevés fogyasztói igény is mutatkozna, mivel hozzászokott a társadalom a gyorsan változó árakhoz. Míg a rendszerváltás idején, a taxis blokád következtében 65 százalékkal dráguló benzin megbénított egy országot, ma már az sem okoz megrázkódtatást, ha rövid időn belül többször szélesen hullámzik az üzemanyag ára - emlékeztetett a változásra Udvardi Attila.
Hogy mi kerül a fogyasztói kosárba, azon is múlik, hogy mennyire környezettudatos egy társadalom, amin - lebutítva a képletet - lendít a jól informáltság és az anyagi jólét, előbbi persze nem jelent egyből tudatos magatartást, utóbbi pedig érthető, mert a környezetkímélő termékek többnyire drágábbak. Környezettudatosság téren a Budapesti Corvinus Egyetem Norvég Alap és TÁMOP (uniós projekt) által támogatott 2008-13 közötti kutatásai szerint nem állunk jól. A 15 és 29 év közötti fiatalok számára e néhány év alatt mérhetően fontosabbá vált az önmegvalósítás, az élet élvezete, míg háttérbe szorultak a közösségi értékek, köztük a környezet védelme - vázolta lapunknak Piskóti Marianna, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszékének munkatársa. Állandósulni látszik, hogy a magyar fogyasztók számára elsődleges érték a biztonság és az önbecsülés megőrzése.
Az egyetem nyilvánosan hozzáférhető tanulmányait cégek hasznosítják CSR (vállalatok társadalmi felelősségvállalás programja) és innovációs és termékfejlesztési területen. A publikációkból ismereteket meríthetnek, hogy viszonyul a lakosság a hulladékgyűjtéshez, energiafogyasztáshoz és a közlekedés kérdéseihez, környezetbarát termékek vásárlásához, így előbbre juthatnak "saját" fogyasztóik környezettudatosságának felmérésében. Ennek például azért van értelme, mert megtudhatják, hogy mely kérdésekben van szükség célzott kommunikációra.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az ipari termelés visszaesése a legnagyobb magyar cégek létszámadataiban is visszatükröződik. Januárról februárra több autóipari vállalat... Teljes cikk
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 2 hónapja
- What to do if you have a toxic leader in your company? 5 hónapja
- Az egyedi dombornyomott csoki lehet idén a legjobb céges ajándék 5 hónapja
- Amit a vonalkódos termékcímkékről tudni érdemes 6 hónapja
- A bálok világa, avagy a gyémánt ékszerek fellegvára 6 hónapja
- Automatikus tisztaság az otthonunkban, avagy a robotporszívók előnyei 7 hónapja
- A tökéletes mikroszálas törlőkendő kiválasztása 7 hónapja
- Hány munkavállalónak nőtt ténylegesen a reálbére az elmúlt években? 7 hónapja
- Ezért tartják fontosnak a pénzügyi tudást a magyarok 8 hónapja
- Stratégiai megállapodást kötött a KPMG és a Corvinus Egyetem 8 hónapja
- Ezért jó a cégeknek, ha a dolgozó a munkahelyén szunyókál 8 hónapja