Szerző: Berta László
Megjelent: 9 éve

Hány perc egy perec?

Hány perc munkát kell végezni egy fogyasztási cikk megszerzéséhez? Az országokra, nagyvárosokra vetített összehasonlításokkal óvatosan kell bánni. Ha a kutatók nem szegmentálnak bérek szerint, könnyen hamis következtetésekre jutnak.

Hány percet kell dolgozni egy kg kenyérért, tejért vagy egy hűtőgépért Magyarországon? És mennyit kellett 20 évvel ezelőtt? Erre vonatkozó kutatást végzett el a Napi.hu.

Udvardi Attila, a GKI Gazdaságkutató Zrt kutatója szerint abban az esetben hasznosulnak az ehhez hasonló kutatások, ha legalább évente megismétlik ezeket, mindig azonos kérdések alapján. Udvardi kérdésünkre válaszolva megerősítette, hogy a KSH évente vezetett bérstatisztikái alapján kiszámolható, hogy bizonyos munkakörökben mennyi pénzt kerestek percenként, munkaóránként, ezzel pedig összevethetők a GFK és a Nielsen által szintén évente jegyzett fogyasztási cikkek árai. A kutató szerint értékes adatokat kaphatnánk arról, hogyan változik az egyes szakmákban kapott bérek vásárlóértéke, azonban az országokra, nagyvárosokra vetített adatokkal óvatosan kell bánni, ha a kutatók nem szegmentáltak bérek szerint, mert könnyen hamis következtetésekre vezethetnek, és szerinte nem vonatkoztathatóak egy társadalom életszínvonal-változásának meghatározására.

Az ilyen kutatások eredményei tehát megkérdőjelezhetők, ha nem ágazatokat vizsgálnak, és nem tesznek különbséget például egy kkv és egy multi munkahatékonysága között. Mert míg egy kisebb cég alkalmazottai között gyakori a feladatátvétel, addig egy nagy cég megteheti, hogy szűk feladatköröket határoz meg a dolgozóinak, melyekből nem kell kimozdulniuk. Tehát könnyebb kimutatásokat készítenie arról, hogy milyen munkatársainak hatékonysága, így arról is reális képet kaphatna - már ha érdekelné -, hogyan alakul egyes munkavállalói bérének vásárlóértéke, amiből más cégek hasonló munkaköreinek felmérésével együtt következtethetni lehetne egy ágazat dolgozóinak életszínvonalára. Valahogy így volna létjogosultsága a fogyasztási cikkek elérését percekben mérő kutatásoknak, de erre nem találtunk magyar példát. A "percalapú fogyasztásmérésnek" persze vannak gazdasági mozgatórugói, ilyen a foglalkoztatás növekedése, a magasabb jövedelemszint, melyek hatására többet költenek az emberek fogyasztásra.

Nem reinkarnálható az állandóság, amit a 3 forint 60 filléres kenyér szimbolizált a Kádár-korszakban. Erre már kevés fogyasztói igény is mutatkozna, mivel hozzászokott a társadalom a gyorsan változó árakhoz. Míg a rendszerváltás idején, a taxis blokád következtében 65 százalékkal dráguló benzin megbénított egy országot, ma már az sem okoz megrázkódtatást, ha rövid időn belül többször szélesen hullámzik az üzemanyag ára - emlékeztetett a változásra Udvardi Attila.

Fogyasztói vágyak: önbecsülés és biztonság
Hogy mi kerül a fogyasztói kosárba, azon is múlik, hogy mennyire környezettudatos egy társadalom, amin - lebutítva a képletet - lendít a jól informáltság és az anyagi jólét, előbbi persze nem jelent egyből tudatos magatartást, utóbbi pedig érthető, mert a környezetkímélő termékek többnyire drágábbak. Környezettudatosság téren a Budapesti Corvinus Egyetem Norvég Alap és TÁMOP (uniós projekt) által támogatott 2008-13 közötti kutatásai szerint nem állunk jól. A 15 és 29 év közötti fiatalok számára e néhány év alatt mérhetően fontosabbá vált az önmegvalósítás, az élet élvezete, míg háttérbe szorultak a közösségi értékek, köztük a környezet védelme - vázolta lapunknak Piskóti Marianna, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketingkutatás és Fogyasztói Magatartás Tanszékének munkatársa. Állandósulni látszik, hogy a magyar fogyasztók számára elsődleges érték a biztonság és az önbecsülés megőrzése.
Az egyetem nyilvánosan hozzáférhető tanulmányait cégek hasznosítják CSR (vállalatok társadalmi felelősségvállalás programja) és innovációs és termékfejlesztési területen. A publikációkból ismereteket meríthetnek, hogy viszonyul a lakosság a hulladékgyűjtéshez, energiafogyasztáshoz és a közlekedés kérdéseihez, környezetbarát termékek vásárlásához, így előbbre juthatnak "saját" fogyasztóik környezettudatosságának felmérésében. Ennek például azért van értelme, mert megtudhatják, hogy mely kérdésekben van szükség célzott kommunikációra.
  • 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása. Részletek Jegyek
  • 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket. Részletek Jegyek
  • 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal. Részletek Jegyek
További cikkek
Munkaerő-tervezés nélkül nem megy

Bár a tervezés komoly kihívást jelent a jelenlegi gazdasági környezetben, mégis elengedhetetlen ahhoz, hogy a szükséges, megfelelően képzett... Teljes cikk

Munkaviszony igazolás

A munkaviszony igazolása számos célt szolgálhat: megerősítést annak, hogy valaki egy adott időtartamban adott munkahelyen dolgozott, de gyakran kérik... Teljes cikk

Vállalati beszámolási kötelezettség a fenntartható működésről

Határozott lépéseket vár el a vállalatoktól az Európai Unió annak érdekében, hogy teljesíteni tudja a meghatározott klíma- és energiacélokat. A... Teljes cikk